[wiskunde] lineaire afbeelding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 139

lineaire afbeelding

f(x)=A(x)=

0 1 0

0 0 1

1. f(x) is een lineaire afbeelding van ... naar ...?

2. bepaal f(x) en geef grafisch weer.

Bij vraag 1 is dit R^2 naar R^3 omdat er 2 rijen en 3 kolommen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: lineaire afbeelding

Om na te gaan wat de vectorruimten zijn waartussen de lineaire afbeelding zich bevindt moet je kijken naar de matrixvoorstelling die gegeven is. De lineaire afbeelding zal er als volgt uitzien:
\(f: A \to B: x \mapsto \left ( \begin{array}{ccc} 0&1&0 \\ 0&0&1 \end{array} \right)x\)


Vermits de afmetingen van de vector
\(x\)
compatibel moeten zijn met de afmetingen van de gegeven matrix, wat kan je dan besluiten i.v.m
\(A\)
en
\(B\)
?

Berichten: 139

Re: lineaire afbeelding

A(x) is een 2x3-matrix dus x zal een 3xk vector zijn vermoed ik. Er zijn drie variabelen in A dus dit wil zeggen dat dit al een R^3 is? Van x kunnen we het toch niet weten dan?

Berichten: 139

Re: lineaire afbeelding

Nieuwe poging.

A(x) = 2 x 3 dus x = 3 x 1. Vermits Afbeelding is x in het linkerlid (2 x 3) x ( 3 x 1) = 2 x 1.

Oplossing: R^2 => R^3

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: lineaire afbeelding

Linkerlid? Er is geen 'linkerlid' in je notatie als afbeelding; tenzij je f(x) = ... bedoelt.

Je zegt zelf dat x (3x1) is, dat is dus een element van R³ en x is het element uit het domein A, daarvan bepaal je het beeld (door matrixvermenigvuldiging). Je gaat dus van R³ naar... R², want zoals je zelf zegt is het resultaat van de matrixvermenigvuldiging een 2x1-vector.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 139

Re: lineaire afbeelding

Ik snap het! Bedankt!

Maar hoe bepaal je dan f(x)? Is f(x) geen gegeven?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: lineaire afbeelding

Vertrek van een algemene vector (x,y,z) (noteer als kolom) en bepaal het beeld, dus voer de matrixvermenigvuldiging uit; het resultaat is het beeld van een willekeurige vector uit R³.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 139

Re: lineaire afbeelding

TD schreef: zo 03 jun 2012, 23:15
Vertrek van een algemene vector (x,y,z) (noteer als kolom) en bepaal het beeld, dus voer de matrixvermenigvuldiging uit; het resultaat is het beeld van een willekeurige vector uit R³.
0 1 0

0 0 1

.

x

y

z

=

y

z

Moet het zo? Of moet ik een andere matrix vermenigvuldigen met (x,y,z) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: lineaire afbeelding

Nee, zo is het goed. De vector (x,y,z) uit R³ wordt dus afgebeeld op de vector (y,z) in R². Begrjip je (meetkundig) wat deze afbeelding doet? Maak eventueel een schets.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 139

Re: lineaire afbeelding

TD schreef: ma 04 jun 2012, 10:40
Nee, zo is het goed. De vector (x,y,z) uit R³ wordt dus afgebeeld op de vector (y,z) in R². Begrjip je (meetkundig) wat deze afbeelding doet? Maak eventueel een schets.


In R³ hebben we een vlak waarvoor de z-coordinaat gelijk is aan nul, in R² is dit een rechte door de oorsprong. Is dit een projectie van R³ naar het xy-vlak?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: lineaire afbeelding

TheBrain schreef: ma 04 jun 2012, 10:58
In R³ hebben we een vlak waarvoor de z-coordinaat gelijk is aan nul, in R² is dit een rechte door de oorsprong.
Dit snap ik niet... Het gaat voorlopig gewoon om punten (in R³ en R²) en de wijze waarop een willekeurig punt in R³ wordt afgebeeld op een punt in R², geen rechten/vlakken...
TheBrain schreef: ma 04 jun 2012, 10:58
Is dit een projectie van R³ naar het xy-vlak?
Dat klinkt al wat beter; maar xy-vlak zou ik het niet noemen (want...?).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 139

Re: lineaire afbeelding

TD schreef: ma 04 jun 2012, 11:02
Dat klinkt al wat beter; maar xy-vlak zou ik het niet noemen (want...?).
Want het gaat hier over punten. Een projectie van R³ naar R² in xy?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: lineaire afbeelding

Je mag die assen natuurlijk x en y noemen, maar als je de namen van de assen (uit R³) behoudt dan is het een projectie naar het ..-vlak; een punt (2,-3,4) wordt immers afgebeeld op? Je kan dat ook schetsen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 139

Re: lineaire afbeelding

x'y' vlak?

yz vlak?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: lineaire afbeelding

Misschien geraak je alleen meer in de war; je mag de namen van de assen in de doelruimte (R²) natuurlijk kiezen maar dat bedoelde ik niet.

Als je de afbeelding grafisch zou willen weergeven (zoals gevraagd in puntje 2) dan kan dat heel eenvoudig door R³ te schetsen, van een xyz-assenstelsel te voorzien, een willekeurig punt (x,y,z) te tekenen en dan het punt (y,z) in het yz-vlak: een loodrechte projectie op het yz-vlak is wat je ziet verschijnen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer