Tijdreizen en raketsnelheid

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 33

Tijdreizen en raketsnelheid

zou je een raket kunnen bouwen die sneller dan het licht kan, zodat je terug in de tijd kan?
Rideas dum vivis, nam vivis dum rides

Berichten: 9

Re: Tijdreizen en raketsnelheid

het zou misschien kunnen als je een raket van atomen bouwt
Scientia consequitur amplius

Berichten: 33

Re: Tijdreizen en raketsnelheid

men heeft al een atoom terug in de tijd gestuurd door hem sneller dan het licht te laten gaan.
Rideas dum vivis, nam vivis dum rides

Berichten: 9

Re: Tijdreizen en raketsnelheid

dan zou het kunnen als je genoeg snelheid hebt
Scientia consequitur amplius

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Tijdreizen en raketsnelheid

kapaski schreef: ma 04 jun 2012, 10:19
men heeft al een atoom terug in de tijd gestuurd door hem sneller dan het licht te laten gaan.
Heb je daar een bron voor?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 33

Re: Tijdreizen en raketsnelheid

de 7 days, jongerenkrant
Rideas dum vivis, nam vivis dum rides

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Tijdreizen en raketsnelheid

kapaski schreef: ma 04 jun 2012, 12:12
de 7 days, jongerenkrant
Dan graag citaten e.d. of een link naar een website waarin datzelfde artikel staat? Anders is er nog geen discussie mogelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Tijdreizen en raketsnelheid

Ik neem aan dat kapaski DIT artikeltje bedoelt. Is hier al uitgebreid besproken en afgeserveerd.

Berichten: 33

Re: Tijdreizen en raketsnelheid

die bedoel ik ja.
Rideas dum vivis, nam vivis dum rides

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Tijdreizen en raketsnelheid

Lees dan DEZE berichtendraad eens door.

Samenvatting: die zogenaamde sneller dan licht neurtino's bestaan niet. Meetfout.

Nog steeds kan niets sneller dan licht, en niets dat een rustmassa heeft kan de lichtsnelheid bereiken.

Berichten: 33

Re: Tijdreizen en raketsnelheid

oh, dat is bij mij nooit binnen gekomen
Rideas dum vivis, nam vivis dum rides

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Tijdreizen en raketsnelheid

Ik heb ergens gelezen (volgens mij in een kinderboek van Stephen Hawking) dat je in theorie een ruimteschip zou kunnen bouwen dat zo snel om de aarde heen gaat, dat de tijd aan boord van het schip sneller gaat dan de tijd op Aarde. De mensen op het schip reizen dus 'vooruit in de tijd'.

In dat boek stond ook dat het echter niet mogelijk is om 'terug in de tijd' te reizen.
I would gladly risk feeling bad at times, if it also meant that I could taste my dessert. - Lt. Commander Data

Berichten: 33

Re: Tijdreizen en raketsnelheid

TaraS schreef: do 21 jun 2012, 17:40
dat je in theorie een ruimteschip zou kunnen bouwen dat zo snel om de aarde heen gaat, dat de tijd aan boord van het schip sneller gaat dan de tijd op Aarde.
de tijd in het ruimteschip gaat ten opzichte van de tijd op aarde langzamer, dus als er in het ruimteschip 1 jaar is verstreken, is er op aarde bijvoorbeeld 200 jaar verstreken, dat zou betekenen dat als je weer landt dat er op aarde 200 jaar verstreken is en dan kan je je klein klein klein klein klein klein zoon tegenkomen.

en om tijd verschil te krijgen heeft het geen zin om rondjes om de aarde te draaien want dan kom je uiteindelijk weer in de zelfde tijd terecht, je moet constant in een lijn van de aarde weg vliegen.

volgens mij zit het zo, maar als iemand er anders over denkt wil ik het graag weten.
Rideas dum vivis, nam vivis dum rides

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Tijdreizen en raketsnelheid

kapaski schreef: do 21 jun 2012, 19:02
en om tijd verschil te krijgen heeft het geen zin om rondjes om de aarde te draaien want dan kom je uiteindelijk weer in de zelfde tijd terecht, je moet constant in een lijn van de aarde weg vliegen.

volgens mij zit het zo, maar als iemand er anders over denkt wil ik het graag weten.
http://www.kennislin...ein-op-de-proef

hoofdstukje:

Ik ga op vakantie en neem mee… een atoomklok!

of ook uit Popular Mechanics
zatoomklok.jpg
zatoomklok.jpg (95.16 KiB) 1080 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Tijdreizen en raketsnelheid

Kort gezegd, het heeft met een lagere gravitatieconstante te maken. Gewoon omdat je verder van een invloedrijke massa vandaan zit.

Reageer