jk flip flop

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 94

jk flip flop

dag allemaal

In mijn cursus staat de vraag: wat gebeurt er als je bij een jk-flip flop de ingangen beide te lang hoog houdt.

Ik dacht dat de uitgang gewoon S=0, R=1 en bij de volgende clock: S=0, R=1 en bij de volgende clock: S=0, R=1 enz...

Dit is dus niet juist. Iemand die ziet wat ik fout doe?

hier is de JK-flip flop:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/JK_Flip-flop_%28Simple%29_Symbol.svg

bedankt

kl

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: jk flip flop

De uitgang blijft wisselen, aan de snelheid van de klok denk ik.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: jk flip flop

De 'ingangen' van een JK flipflop zijn niet S en R, maar J en K (zoals de naam zegt). Als je die allebei hoog houdt, zal de uitgang (Q) omslaan telkens de klok een opgaande flank vertoont. Dus Q begint te wisselen, maar op de helft van de klok frequentie. Dat is 1 van de toepassingen van een JK FF, een tweedeler dus.

De S en R ingangen werken onafhankelijk. Als S geactiveerd wordt, gaat Q hoog, whatever er gebeurt aan J en K of met de klok. Als R geactiveerd wordt gaat Q laag, whatever .... En \Q is natuurlijk altijd het tegengestelde van Q.

S of R kunnen dus gebruikt worden om een tweedeler te enablen of te disablen bvb.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: jk flip flop

Kan je overigens makkelijk onthouden door te weten waarvoor de letters staan (JK zijn de initialen van de bedenker), maar functioneler: S en R: S(et) en R(eset). Met Set zet je dus hoog, met Reset zet je dus laag.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 94

Re: jk flip flop

bedankt!!

Reageer