[scheikunde] Copolymeer van 1,3-diaminopropaan en ethaandizuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Copolymeer van 1,3-diaminopropaan en ethaandizuur

Beste forummers,

Ik ben druk aan het leren voor de laatste toetsweek en in dit geval gaat 't over het maken van (co)polymeren en al het bijbehorende. Nu staat in mijn oefentoets de volgende opgave:

Teken de structuurformules van de copolymeren die met de onderstaande bouwstenen gemaakt kunnen worden. Teken steeds een stukje copolymeer met twee monomeren van elke soort:

a)

1,3-diaminopropaan en ethaandizuur


Dit is de bijbehorende uitwerking:

Afbeelding

Naar mijn idee klopt deze echter niet, maar dat weet ik niet zeker. Volgens mij is bij de uitwerking uitgegaan van 1,3-diaminopropaan en butaandizuur in plaats van 1,3-diaminopropaan en ethaandizuur.

Volgens mij is de juiste uitwerking:

~NH-(CH2)3-NH-CO-CO-NH-(CH2)3​-NH-CO-CO-NH-(CH2)3​-NH-CO-CO~

Nu is mijn vraag of iemand dit kan bevestigen. :) Ik heb overigens drie repeterende eenheden getekend, zoals 't in het boek staat vermeld.

Bedankt!

Christian

Berichten: 4

Re: Copolymeer van 1,3-diaminopropaan en ethaandizuur

Excuus, butaandizuur of ethaandicarbonzuur ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Copolymeer van 1,3-diaminopropaan en ethaandizuur

Het klopt dat je boek is uitgegaan van 1,3-diaminopropaan en butaandizuur oftewel ethaandicarbonzuur.

Als ethaandizuur bedoeld is, dan is jouw uitwerking correct.

Ok, het is dus al opgelost. Succes met de toets.

Berichten: 4

Re: Copolymeer van 1,3-diaminopropaan en ethaandizuur

Bedankt Margriet! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Copolymeer van 1,3-diaminopropaan en ethaandizuur

Het gebruik van de term "ethaandicarbonzur" is echter verwarrend en volgens mij zelfs foutief. De uitgang -carbonzuur wordt enkel gebruikt bij cyclische verbindingen (omdat de zuurgroep daar geen onderdeel van de "hoofdketen" kan zijn) en wanneer er meer dan 2 zuurgroepen aan een molecuul zitten (in dat geval kan immers tenminste 1 zuurgroep geen onderdeel van de hoofdketen zijn).
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer