[scheikunde] Oxidatiereacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 80

Oxidatiereacties

Hallo allemaal,

ik ga een lang verhaal kort maken aan de hand van een voorbeeld.

Door volledige verbranding van zwavelpoeder:

2S + 3O2 --> 2SO3

Door toevoeging van water:

2SO3 + 2H2O --> 2H2SO4

Vraag: Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn twee mol zwavelzuur terug dissocieert tot eenderzijds twee mol water en anderzijds twee mol sulfaat?

Bij voorbaat dank! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oxidatiereacties

Dat heeft niet veel met redoxreacties meer te maken, eerder met zuur-base reacties. Ligt er een beetje aan welk sulfaat je wil.

Berichten: 80

Re: Oxidatiereacties

Ik wil weten hoe ik terug SO4 en H2O kan bekomen als dat al mogelijk is...

Re: Oxidatiereacties

Het enige zinvolle dat ik kan zeggen is dat zwavelzuur een dynamisch evenwicht kan vormen, zodat je terug water en zwaveltrioxide krijgt door zwavelzuur sterk te verhitten. Hoe dan ook, je evenwicht ligt dan nog steeds zeer sterk naar links (bij mijn evenwicht).

H2SO4 Afbeelding H2O + SO3 (dit doordat de entropie zal toenemen bij stijgende temperatuur)

bron:

http://www.aristatek.com/newsletter/DEC09/DEC09ts.pdf

Misschien dat het kan door elektrochemie maar dat betwijfel ik omdat er dan H2 zal ontstaan, denk ik.

Berichten: 80

Re: Oxidatiereacties

Sorry, ja ik bedoelde H2SO4 laten dissociëren tot H2O en SO3... ](*,) maar dit kan dus door het sterk verhitten van mijn zwavelzuur? :?

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Oxidatiereacties

Mogelijk. Maar waarom wil je terug naar je zwaveltrioxide?
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Berichten: 80

Re: Oxidatiereacties

Omdat ik geleerd heb dan de meeste oxiden een zuur of een base vormen wanneer je er water aan toevoegd, dus leek het mij ook logisch dat die zuren en basen -H2O terug een oxide wordt... En ik wou gewoon weten hoe.

Maar bij hogere temperaturen gebeurt er dus dit?

H2SO4 --> H2O + SO3

Re: Oxidatiereacties

Ja, een kleine fractie van het zwavelzuur zal inderdaad terug herleidt worden tot water en zwaveltrioxide. Heb zelf al eens een analytisch experiment gedaan door accuzuur (36,5% zwavelzuur) in te dampen tot 92% zwavelzuur en berekende dat een deel van de zwavelzuur simpelweg ontbindt tot zwaveltrioxide en water. Een deel gaat dus steeds verloren, maar helaas kan ik me het oorspronkelijke wetenschappelijke artikel na al die jaren niet meer vinden.

Misschien dat er hier een member is die toegang heeft tot een uitgebreide wetenschappelijke bibliotheek om dit te bevestigen of te kunnen berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Oxidatiereacties

Als je misschien wat meer details kan geven over welk artikel het gaat, kan ik wel eens via de unief op SciFinder gaan kijken.
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Re: Oxidatiereacties

Ik heb het in 2006 gelezen op deze site:

http://www.chemguide.co.uk/

Off-topic: Onder de examenperiode komen de gekste ideeën naar boven (bij iedereen), ineens wil je jouw fiets poetsen of je verdiepen om kwantumgetallen te berekenen voor ijzer met:

Afbeelding



tip) ik zou mij beperken tot de leerstof die in de cursus staat en de bijhorende oefeningen en denkvragen maken. Na de examens lijkt me dit een beter moment om dit soort ideeën in detail ter discussie te stellen.



Succes met je examens, je bent gedreven dus dat is prima.

Reageer