[wiskunde] Oefening integraal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Oefening integraal

Vind een voorbeeld van een functie f: R -> R die Riemannintegreerbaar is over elk begrensd gesloten interval zodat de functie:

g: R -> R: x |->
\( \int_0^x f(t).dt \)
in minstens één punt niet afleidbaar is.

Ik denk onmiddellijk aan f: R -> R: x |-> x2, maar hoe controleer ik hier de voorwaarden ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Oefening integraal

Waarom zou de integraal van t^2 in minstens één punt niet afleidbaar zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Oefening integraal

Juist, dit heeft er eigenlijk niets mee te maken.
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Oefening integraal

Er zijn functies die over een heel interval continue zijn maar nergens differentieerbaar.

Zoiets zal het toch moeten worden als het voor elk gesloten-inteval moet gelden.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Oefening integraal

Ben je daar zeker van ? Ik dacht nl. dat afleidbaarheid sowieso uit continuïteit volgt.
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Oefening integraal

Ja, bedenk je bijvoorbeeld f(x) = |x|. Deze is overal continu, maar niet afleidbaar in x=0.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Oefening integraal

Biesmansss schreef: do 07 jun 2012, 11:36
Ben je daar zeker van ? Ik dacht nl. dat afleidbaarheid sowieso uit continuïteit volgt.
Nee difertentierbaarheid is een zwaardere eis als continuïteit.

PS. Het omgekeerde geldt wel.
tempelier schreef: do 07 jun 2012, 11:48
Nee differtentierbaarheid is een zwaardere eis als continuïteit.

PS. Het omgekeerde geldt wel.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Oefening integraal

Volgens mij is wat tempelier in gedachte heeft veel te ingewikkeld (mogelijk verward door de vraagstelling?). Je wilt dus dat g(x) in minstens 1 punt niet afleidbaar is. Er wordt hier nergens gesproken over continuiteit (noch van f noch van g). Zoek dus een niet-continue functie voor f en kijk of dat werkt. Hint: kijk eens naar f een trapfunctie.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Oefening integraal

Stel dus twee intervallen:

f: R -> R: x |->

x = 2 (als x > 1)

X = 1 (als x ≤ 1)

Deze is niet afleidbaar in het punt 1, maar wel Riemann-integreerbaar over elk gesloten interval ?

Stel nu het interval [0, 2]

Wat dan ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Oefening integraal

Je wilt hem over [0,2] integreren neem ik aan?

Knip hem dan in twee stukken en integreer vervolgens over [0,1] en [1,2]

en maak ook oven een schets van de primitieve.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Oefening integraal

Ah zo, ja.

Dan krijgen we als integraal

Een rechte tussen f(0) = 0 en f(1) = 1 en een rechte tussen f(1) = 1 en f(2) = 3.

De primitieve is een functie die bestaat uit twee horizontale rechtes

één daarvan op y = 1 en de ander op y = 2.
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oefening integraal

Biesmansss schreef: do 07 jun 2012, 12:40
Stel dus twee intervallen:

f: R -> R: x |->

x = 2 (als x > 1)

X = 1 (als x ≤ 1)

Deze is niet afleidbaar in het punt 1, maar wel Riemann-integreerbaar over elk gesloten interval ?
Dit is toch slordig; x wordt afgebeeld op x...? Je bedoelt wellicht f(x) = ..., als x = ...

Dat deze functie niet afleidbaar is in 1, is op zich nog niet wat er gevraagd wordt; je moet hebben dat de primitieve niet afleidbaar is. Maar het voorbeeld kan je wel gebruiken, al zou ik het mezelf bij voorbeelden die je zelf mag kiezen altijd zo gemakkelijk mogelijk maken.
Biesmansss schreef: do 07 jun 2012, 12:53
Een rechte tussen f(0) = 0 en f(1) = 1 en een rechte tussen f(1) = 1 en f(2) = 3.

De primitieve is een functie die bestaat uit twee horizontale rechtes

één daarvan op y = 1 en de ander op y = 2.
De functie zelf bestond uit twee horizontale stukken, maar de primitieve...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Oefening integraal

Biesmansss schreef: do 07 jun 2012, 12:40
Stel dus twee intervallen:

f: R -> R: x |->

x = 2 (als x > 1)

X = 1 (als x ≤ 1)

Deze is niet afleidbaar in het punt 1, maar wel Riemann-integreerbaar over elk gesloten interval ?

Stel nu het interval [0, 2]

Wat dan ?
Ik denk dat je te snel een antwoord wilt hebben en daar door slordig wordt.

Belijk dit eens
\( \begin{displaymath} \int_0^1 1dt = 1t\Bigl |_0^1 \end{displaymath} \)
En bekijk het verschil met:
\(\begin{displaymath} \int_1^2 2dt = 2t\Bigl |_1^2 \end{displaymath}\)
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Oefening integraal

Maar die f is toch mijn primitieve ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Oefening integraal

Nee f heet de integrand (uiteraard in dit geval)
\(\int f(x) dx = F(x) +c\)
f heet de integrand.

F heet een primitieve van f

F +c heet de klasse van de oplossings primitieve waar F een representant van is.

Het vinden van F heet primitievieren.

Het proces het integreren.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer