volt-temperatuur

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 117

volt-temperatuur

Hallo,

Mijn excuses bij voorbaat als ik dit bij de verkeerde categorie heb geplaatst.

Mijn vraag is:

Hoe bereken je het aantal volt dat nodig is voor een bepaalde temperatuur?

Bijv. 1volt = 10 graden celsius

2volt= 20 graden celsius enz.

Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: volt-temperatuur

Spanning en temperatuur hebben geen directe relatie tot elkaar.

Er valt dus niet uit te rekenen, X Volt leidt niet tot Y graden.

Wil je misschien iets weten over een temperatuur-spannings convertor zoals de LM20, of de opwarming van een weerstand oid?

Berichten: 117

Re: volt-temperatuur

Uphoff, bedankt voor je reactie.

Mijn vraag heeft betrekking tot een oven.

Als je bijv. een oventemperatuur wilt bereiken boven de 1000 graden celsius hoeveel spanning je daarvoor nodig hebt.

Ik heb een oven die opwarmt tot 230 graden celsius en als ik op de stekker kijk dan zie ik 250volt staan.

Maar blijkbaar kun je niet spanning en temperatuur met elkaar vergelijken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: volt-temperatuur

kasius schreef: za 09 jun 2012, 16:21
Als je bijv. een oventemperatuur wilt bereiken boven de 1000 graden celsius hoeveel spanning je daarvoor nodig hebt.
Is dus niet te zeggen, het is zelfs niet te zeggen hoeveel vermogen je nodig hebt, want in theorie kan je met een klein vermogen een enorme temperatuur krijgen als de isolatie maar perfect is. En andersom, is de warmte-isolatie erg slecht, dan heb je erg veel vermogen nodig om die 1000 graden te bereiken.

Die 250 volt op de stekker heeft te maken met de maximaal toegestane spanning voor dit apparaat. Ook met 230 volt bereik je die temperatuur wel (vermits het een goede oven is, want er wordt bij goedkope apparatuur wel eens gejokt over haalbare temperaturen enzo), er zit een thermostaat in die de stroom tijdelijk afschakelt als de oven heet genoeg is, of hij nou 230 volt of 250 volt toegediend krijgt maakt dan niet uit.

Reageer