[wiskunde] logica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 94

logica

Dag allemaal

Ik moet volgende uitdrukking vereenvoudigen:

Code: Selecteer alles


 _  _ __

AB+AC+BC

Kan iemand me helpen aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: logica

Kun je misschien wat meer context geven? Wat zijn A, B en C? Gewoon getallen, punten van een driehoek, ... En wat is de link met logica?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: logica

Aanvullend op wat Drieske reeds zei; heb je enig idee hoe je zelf zou beginnen?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 94

Re: logica

Oeps sorry

A en B zijn binaire getallen (0 of 1)

(De link met logica is dat we deze formules zien als aanvulling op logische poorten: and, or, nand, nor, xor)

Ik heb echt geen idee hoe ik hieraan moet beginnen.

We hebben een aantal formules gezien zoals A(A+B) =A, maar geen enkele lijkt mijn probleem te kunnen oplossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: logica

Je streepjes stonden wat vreemd, dus ik heb het nu tussen code-blok gezet en de streepjes gezet zoals ik dacht dat ze moesten staan. Klopt dit?

Weet je de einduitkomst?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 94

Re: logica

dankuwel!

nee, ik heb geen uitkomst sorry.

Re: logica

Ziet eruit als Booleaanse algebra:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Booleaanse_algebra

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: logica

Zoek misschien s op internet naar 'Veitch-Karnaugh diagram'. Tot 4 variabelen is dat nog wel doenbaar.

Hou er ook rekening mee dat bij het vereenvoudigen in logica, het op een gegeven moment 'gedaan' is, maw. je kan het dan niet verdere vereenvoudigen.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: logica

(A EN Niet-B) OF (A en Niet C) of (Niet-B En Niet-C)

Vereenvoudigen vind ik hier niet nodig (al denk ik niet dat je dit nog kan vereenvoudigen, gezien je hiermee al een disjunctieve normaalvorm hebt met in elke term een voorwaarde die in een andere term ook voorkomt)

Reageer