[natuurkunde] Puntladingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Puntladingen

Hoi!

Ik heb erg veel moeite met dit onderwerp over puntladingen en de krachten die er dan werken. Kan iemand mij hiermee helpen? Deze vragen kom ik niet uit.

1.

Identieke puntladingen Q worden op de vier hoekpunten van een rechthoek (afmetingen 3m*4m) geplaatst. Als Q = 40?C, wat is dan de elektrostatische kracht op elk van de ladingen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Puntladingen

Bij de oplossing van je eerste vraagstuk moet je de wet van Coulomb gebruiken.

Ik hoop vanavond rond kwart voor 10 weer present te zijn op het forum, en dan zal ik je graag helpen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Puntladingen

Dit onderwerp is verplaatst naar het huiswerkforum.

Voordat je verder gaat, kijk even in de huiswerkbijsluiter

Wat kun je hiervan al wel? Kun je de coulombkracht berekenen tussen twee puntladingen? Kun je intussen een schetsje als bijlage toevoegen, enigszins op schaal?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Puntladingen

beste Sjors

Er zijn hier meerdere oplos methoden, zoals aadkr reeds zij: de wet van Coulomb, deze is een directe manier om de kracht werking tussen 2 puntladingen te berekenen. Let op: op elke lading werken 3 krachten, je zal dus de kracht werking van elk van deze drie puntladingen op de lading waar je de krachtwerking wil kennen moeten bepalen en vervlolgens het vectorproduct moeten toepassen om de resulterende kracht te bekomen.

Een andere methode is om eerst het veld E te bepalen in het gezochte punt, en vervolgens hieruit de kracht te berekenen die werkt op de puntlading.

Hooy

Reageer