Hypotensie nierdialyse

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Hypotensie nierdialyse

Context: Bij nierdialysepatiënten is op voorhand in de meeste gevallen al bekend dat tijdens het dialyseren hypotensie kan optreden. Geloplasma hangt dan al klaar, maar soms wordt albumine toegediend. Volgens de verpleging bepaalt de arts deze medicatie, zij weten het precieze verschil ook niet en dienen het enkel toe. Of een combinatie van beide medicatie ook kan worden toegediend weet ik niet.

Albumine bevordert de osmose van water uit de weefsels richting bloedbaan, waardoor de bloeddruk zal stijgen door volumevergroting van het bloed.

Over de precieze werking van geloplasma kan ik niet echt veel vinden, enkel dat het (net als albumine) zorgt voor een groter volume van vloeistof in de bloedbaan.

Bij een (plotselinge) tensiedaling wordt dus vaak een zakje geloplasma intraveneus toegediend, of albumine. Wanneer wordt de ene medicatie voorgeschreven, en wanneer de andere? De mogelijke opties die ik zou voorhouden:

- Allergische reactie voor gelatine -> dus geen gelo, maar albumine toedienen.

- Albumine of gelo heeft een snellere werking -> met name in zeer acute situaties van belang.

- Bij leverpatiënten en patiënten met nefrotisch syndroom de voorkeur voor albumine vanwege hypoalbuminemie.

Zit hier een juiste verklaring tussen, of wat zou(den) de juiste verklaring(en) kunnen zijn?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hypotensie nierdialyse

Dat lijken me redelijke verklaringen. Gelogel doet niets met de oncotische druk, dus als je een verminderd effectief circulerend volume verwacht bij een hypoalbuminemie dan is albumine het middel van eerste keus. Qua werkingssnelheid liggen ze volgens mij dicht bij elkaar.

Wat misschien ook meespeelt is dat Gelogel meer elektrolyten bevat dan de albumine-oplossingen zoals magnesium, chloor, kalium en natrium. Dus bij een tekort aan bovenstaande -wat redelijk vaak voorkomt bij dialyse- dan is Gelogel het middel van eerste keus.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Hypotensie nierdialyse

anusthesist schreef: zo 10 jun 2012, 14:07
Wat misschien ook meespeelt is dat Gelogel meer elektrolyten bevat dan de albumine-oplossingen zoals magnesium, chloor, kalium en natrium. Dus bij een tekort aan bovenstaande -wat redelijk vaak voorkomt bij dialyse- dan is Gelogel het middel van eerste keus.
Dat tekort is toch niet 'natuurlijk' voor de patiënt, maar eerder een gevolg van bijvoorbeeld een te snelle filtratie?

Ik dacht namelijk dat deze patiënten een teveel aan elektrolyten hebben (doordat de meeste niet meer plassen) en dat de elektrolyten tijdens de dialyse uit het lichaam worden gefiltreerd. Als dat dan te snel gaat, kan ik me voorstellen dat er teveel water achterblijft in de weefsels, plus een hoeveelheid bloed die zich buiten het lichaam bevindt waar ook nog eens vocht aan wordt onttrokken-> waardoor hypotensie verschijnselen ontstaan. Maar hoe kan bij een minder snelle filtratie dan minder snel hypotensie ontstaan? Moet dan het infuussysteem (NaCl toevoeging) ook sneller gaan om te zorgen dat het 'natuurlijke' evenwicht meer in stand blijft? Dat zou echter raar zijn omdat het grootste deel van het vocht juist weer wordt onttrokken...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hypotensie nierdialyse

Pectus schreef: zo 10 jun 2012, 14:44
Dat tekort is toch niet 'natuurlijk' voor de patiënt, maar eerder een gevolg van bijvoorbeeld een te snelle filtratie?

Ik dacht namelijk dat deze patiënten een teveel aan elektrolyten hebben (doordat de meeste niet meer plassen) en dat de elektrolyten tijdens de dialyse uit het lichaam worden gefiltreerd.
Klopt.
Pectus schreef: zo 10 jun 2012, 14:44
Maar hoe kan bij een minder snelle filtratie dan minder snel hypotensie ontstaan?
Omdat er minder water wordt onttrokken per tijdseenheid? Of begrijp ik jou verkeerd?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Hypotensie nierdialyse

anusthesist schreef: zo 10 jun 2012, 15:25
Omdat er minder water wordt onttrokken per tijdseenheid? Of begrijp ik jou verkeerd?


Dat er minder water per tijdseenheid wordt ontrokken, dat staat. Maar kan het lichaam, van een (dialyse)patiënt, sowieso dan al zo snel de osmotische waarde op peil krijgen om te voorkomen dat hypotensie ontstaat? Of dient daar dan de zak NaCl voor?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hypotensie nierdialyse

De osmolaliteit is bijna alleen afhankelijk van natrium en glucose (beetje kalium en ureum). Door een dialysaat te gebruiken met een hoge natriumconcentratie voorkom je een snelle daling in osmolaliteit.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Hypotensie nierdialyse

Dus wanneer iemand met een enkele naald dialyseert (en de dialyse dus trager verloopt) zal het dialysaat doorgaans een kleinere natriumconcentratie bevatten? En iemand met twee naalden dus een hogere concentratie.

De kunstnier zelf zal denk ik ook wel van belang zijn? Op de dialyseafdeling leg ik onder andere alle materialen voor een dialyse klaar, en daarbij staat in het protocol van de patiënt of diegene dialyseert met een 14L, 17L of 21L kunstnier. De 21L kan meer bloed bevatten, dus ik verwacht dat er dan sneller sprake van hypotensie kan zijn t.o.v. het gebruik van een nier van 14L... Geheel gezien zijn er dan dus meerdere mogelijkheden om hypotensie tijdens een dialyse te voorkomen:
  • Gebruik van geloplasma of albumine.
  • Gebruik van een enkele naald i.p.v. twee naalden.
  • Gebruik van dialysaat met hogere concentratie natrium.
  • (Gebruik van kleinere kunstnier?)
Heb topictitel even aangepast vanwege de bredere inhoud die ter sprake komt.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer