[scheikunde] Zuurbase reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Zuurbase reacties

De vraag op de test was: bereken de Ph van 0.015M NaHCO3

Ik heb dan HCO3 opgezocht in mijn zurentabel maar HCO3 staat zowel bij 'heel zwakke zuren' als bij 'zwakke basen'

Ik heb dan gegokt en de formule voor zwakke basen gebruikt

Kan iemand mij uitleggen waarom je de andere niet kan nemen en of natrium dan eigenlijk een zuur of een base is?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Zuurbase reacties

HCO3- is een zgn. "amfoliet", en kan dus op beide wijzen reageren. In zuur milieu zal deze vooral als base reageren, in basisch mileu vooral als zuur.

In (neutraal) water spelen beide effecten een rol. Je kan dit exact uitrekenen met het chemisch evenwicht, maar er is ook een aparte, benaderende, formule. Interesse?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 5

Re: Zuurbase reacties

Dus als ik NaHCO3 splits, dan wordt mijn Na+ eigenlijk een uiterst zwak zuur omdat deze zoizo geen H+ kan opnemen en wordt HCO3 een base?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Zuurbase reacties

De Na+ heeft er niets me te maken, die "zwemt" gewoon wat rond.

Het is HCO3- dat zowel zuur als base kan zijn:

HCO3- + H2O <=> CO32- + H3O+

of

HCO3- + H2O <=> H2CO3 + OH-
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 5

Re: Zuurbase reacties

Hmm ik begrijp het nog steeds niet. Hoe kan ik weten of NaHCO3 zich in een zuur of basisch milieu bevindt?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Zuurbase reacties

<!--coloro:#008000--><!--/coloro-->Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.<!--colorc--><!--/colorc-->
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Zuurbase reacties

Wel, dat zei ik om aan te geven dat beide mogelijk zijn. :)

Water is een neutraal milieu, dus daar gaan beide processen optreden. Nu heb je bij HCO3- wel het voordeel dat de Kb-waarde een stuk groter is dan de Ka-waarde, dus kan je in een redelijke benadering het ding idd zien als base.

Maar *in principe* moet je beide effecten mee in rekening brengen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 5

Re: Zuurbase reacties

Ok ik heb ook al van een vriend gehoord dat ik beter base kan pakken omdat de Kb groter is dan de Ka. Het zal waarschijnlijk de juiste oplossing zijn

Heel vriendelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuurbase reacties

Als je nog op de middelbare school mocht zitten en nog geen berekeningen hebt gehad met twee evenwichten dan kijk je in de tabel naar de Kb en de Kz van HCO3-.

Kb is groter dan Kz, dat betekent dat HCO3-als base sterker is dan als zuur. Je neemt dan de Kb en berekent de pH.

Ik zie nu dat je vriend me voor was.

Berichten: 5

Re: Zuurbase reacties

Ja, het probleem is dat in mijn tabel geen Kz staat. Enkel Ka de zuurconstante en pKa het negatief logaritme van de zuurconstante. Hetzelfde bij de basen..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuurbase reacties

Kwestie van taal: z = zuur en a= acid en acid is ook zuur maar dan in het engels.

Kz is dus hetzelfde als Ka.

Reageer