Hersentransplantatie? Is het waar wat de leraar zei?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Hersentransplantatie? Is het waar wat de leraar zei?

heey ik ben Joëlle

ik heb een leraar biologie die zegt dat hersentransplantatie mogelijk is dat snap ik wel.

maar hij zei dat hij nooit een donor wil worden omdat als ze dan zijn hersens tranplanteren.

Denkt hij dat er straks iemand rond loopt met zijn herinderingen..of zijn slimheid (die die niet heeft :wink:)

maar als je hersens transplanteerd kan dat toch helemaal niet. Eerst dacht ik dat je alleen je hersencelvlies kon tranplanteren.

maar ik ging dat dus nazoeken en het bleek al gauw dat je ook hersencellen kunt transplanteren.

duss mijn vraag is:

is het WAAR wat de leraar zei, wilt u/je uitleggen waarom het dan WAAR is.

is het NIET waar wat de leraar zei, wilt u/je uitleggen waarom het dan NIET waar is.


ik zou het heel aardig vinden als jullie hier op reageren

want ik kan echt bijna niks vinden op het internet :roll: [/b]

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Hersentransplantatie? Is het waar wat de leraar zei?

Hersentransplantatie is NIET mogelijk. De hersenen vormen een zeer complexe structuur van zenuwcellen en een kleine wijziging/beschadiging kan al grote gevolgen hebben. Je zou de hersenen dus sowieso intact moeten laten, maar als je dat doet en de hersenen over zou plaatsen in een ander lichaam (als dat technisch al mogelijk zou zijn) dan plaats je dus de gehele identiteit, inclusief alle herinneringen en eigenschappen van die persoon in een ander lichaam. Dit zou dus zeer ingrijpend zijn. Maar technisch is dit (nog) onmogelijk, dus het antwoord blijft vooralsnog nee.

Wat wel in een experimenteel stadium is, is het plaatsen van nieuw gekweekte hersencellen (uit zogeheten stamcellen) in defecte gebieden van de hersenen, bijvoorbeeld bij parkinsonpatienten. Maar het zal nog wel even duren voordat dit ook echt goed werkt.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Hersentransplantatie? Is het waar wat de leraar zei?

Is dat dan een biologie-leraar die een hersentransplantatie zelf hard nodig heeft, of zijn er bij kleinere organismen (insecten of zo) al eens met redelijk succes hersenen getransplanteerd? JdeV moet natuurlijk niet voor schut gaan....... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hersentransplantatie? Is het waar wat de leraar zei?

Een hersentransplantatie is bij een apensoort (weet zo niet meer welke) al uitgevoerd. Hiervoor hebben ze niet de hersenen uit de schedelpan gelicht. Ze hebben het hele hoofd getransplanteerd. Je zou dit ook kunnen zien als een volledige lichaamstransplantatie. De hersenen zijn een te delicatie structuur om zonder 'verpakking' te transplanteren.

Het enige probleem dat er bij de transplantatie optreed is dat de zenuwbanen vanaf de nek naar beneden toe zijn afgesneden. Hierdoor is de aap volledig verlamt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Hersentransplantatie? Is het waar wat de leraar zei?

http://bennun.biz/interviews/drwhite.html
But for Dr Robert White and his team, it was a triumph, the first effective mammalian head transplant ever performed. It took place on March 14, 1970 at the Metrohealth Medical Centre in Cleveland, Ohio. In the intervening three decades, the transplanting of internal organs has become accepted, life-saving medical practice, and work has begun in earnest on replacing external body parts. Within the last twenty months, two operations have been performed to graft replacement human arms onto amputees. But Dr White, despite his stated willingness and preparedness to undertake the surgery, has not even come close to seeing his procedure applied in human medicine. The idea has been met with horrified opposition from the public, from scientists, from bio ethicists, even from fellow neurosurgeons.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Hersentransplantatie? Is het waar wat de leraar zei?

Op dit moment kan het dus duidelijk niet, maar zou het theoretisch in de toekomst wel kunnen?

Dus een heel hoofd op een ander lichaam plakken en de zenuwbanen weer goed verbinden en alles. Dat is uiteindelijk 'slechts' een mechanisch probleem, dus als onze techniek en medische kennis toeneemt zouden we daar ooit wel toe in staat kunnen zijn toch?

Stel dat dit kan, zou je dan nog dezelfde persoon zijn? Met "je" bedoel ik het hoofd, niet het lichaam :roll:

En omgekeerd, de persoon van wie dat lichaam eerst was, bestaat diegene helemaal niet meer, of ook nog een beetje?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hersentransplantatie? Is het waar wat de leraar zei?

Volgens mij ligt je hele persoonlijkheid in je hersenen, dus ik denk dat je je nog steeds hetzelfde zal voelen, maar mss evolueer je anders door een andere hormonen spiegel ofzo ? :roll:

Berichten: 198

Re: Hersentransplantatie? Is het waar wat de leraar zei?

A head transplant, is a surgical operation involving the replacement of an organism's head with a replacement head. No such transplants have yet been performed on humans, but there have been many successful head transplants performed on monkeys by Dr. Robert White of Case Western Reserve University, who in 1984 announced that he felt his techniques were suitably developed to work on humans.

Since the technology required to reattach a severed spinal cord has not yet been developed, the subject of a head transplant would be a quadriplegic. This technique has been proposed as possibly useful for people who are already quadriplegics, and who are suffering from widespread organ failures which would otherwise require many different and difficult transplant surgeries. As of this time, there is no uniform consensus on the ethics of such a procedure.

http://www.mrsci.com/Surgery/Head_transplant.php

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Hersentransplantatie? Is het waar wat de leraar zei?

Volgens mij ligt je hele persoonlijkheid in je hersenen, dus ik denk dat je je nog steeds hetzelfde zal voelen, maar mss evolueer je anders door een andere hormonen spiegel ofzo ?   :roll:
Hmja, maar ik heb nog wel van sterkere invloeden gehoord. Zoals een vrouw die een donornier kreeg o.i.d. en toen ineens van motorrijden en McDonalds voedsel hield (en vroeger nooit). Bleek later dat de donor een jongeman was met die hobbies/voorkeuren. Wie weet hoeveel van je persoonlijkheid en identiteit er eigenlijk letterlijk "in je lichaam" schuilt...?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hersentransplantatie? Is het waar wat de leraar zei?

Blijkbaar zijn hoofden van apen getranspanteerd (zie posts boven). Om nu vast te kunnen stellen of persoonlijkheden ook worden getransporteerd zou je misschien het hoofd van een linkshandige aap op het lichaam van een rechtshandige aap kunnen zetten.

Maar is zoiets een hoofdtransplantatie of een lichaamstransplantatie?

Dus wat is het verschil tussen beide onderstaande scenario's?

Bij een ziek hoofd het hoofd transplanteren.

Bij een ziek lichaam het lichaam transplanteren.

Met andere woorden, bij een hoofdtransplantatie: krijgt een lichaam een nieuw hoofd of krijgt een hoofd een nieuw lichaam????
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 68

Re: Hersentransplantatie? Is het waar wat de leraar zei?

Blijkbaar zijn hoofden van apen getranspanteerd (zie posts boven). Om nu vast te kunnen stellen of persoonlijkheden ook worden getransporteerd zou je misschien het hoofd van een linkshandige aap op het lichaam van een rechtshandige aap kunnen zetten.
Ook stond er in die post dat de aap verlamd was vanaf z'n nek i.v.m. de doorgesneden zenuwbanen......

Ik heb weleens een boek gelezen (ben de titel kwijt) een thriller die ging over die het hoofd van Hitler hadden ingevroren. En ze wouden later dat hoofd op het lichaam zetten van een ander persoon... Op zich wel aardig bedacht boek, maar uiteraard wel allemaal fictie.....

Berichten: 3

Re: Hersentransplantatie? Is het waar wat de leraar zei?

heey allemaal bedankt voor deze reacties

p.s. meerdere reacties zijn altijd welkom 8)

Reageer