[biologie] Gras met een ander kleurtje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Gras met een ander kleurtje

Hoi,

Ik vroeg me onlangs af of het mogelijk was de kleur van gras te veranderen. Is dit mogelijk en hoe zou dat in zijn werk gaan?

Stel je een bijv. een rood of geel gazon voor...!

Berichten: 120

Re: Gras met een ander kleurtje

Ik weet niet wat je al afweet van planten dus zal ik kort wat verklaren.

De reden dat gras er groen uitziet komt omdat de plantencellen chloroplasten bevatten waarin chlorofylmoleculen aanwezig zijn. Chloroplasten zijn organellen (organellen zijn "organen van een cel" zeg maar) die voornamelijk instaan voor de fotosynthese. Licht dat invalt op gras wordt door die chlorofyl moleculen geabsorbeert zodat ze de energie van dit licht kunnen omzetten in andere moleculen die ze gebruiken om te groeien. Enkel de "blauwe en rode golflengten" van het licht worden geabsorbeerd door chlorofyl. De rest (het groene) wordt doorgelaten of gereflecteerd, daarom zien wij gras in een groene kleur. Nu, er zijn ook nog andere moleculen die instaan voor "extra" lichtcaptatie zeg maar, deze absorberen licht in die delen van het zichtbaar licht waar chlorofyl dat niet doet (in het groene licht voornamelijk) dit zijn vaak carotenoïden. hiervan zijn er verschillende soorten, zo heb je bijvoorbeeld lycopeen (dat de rode kleur geeft aan tomaten) of beta-caroteen, of Phycocyanine, enz enz.

Nu weet ik niet hoe ver ze staan ivm genexpressie van genen die instaan voor synthese van die chlorofylmoleculen en carotenoïden maar theoretisch lijkt het mij wel mogelijk dat ze gras kunnen modificeren zodat de synthese van chlorofyl heel erg onderdrukt wordt en die van verschillende carotenoïden juist heel erg verhogen. Alleen lijkt het mij dat die grassoorten dan niet bijzonder lang zullen leven want uiteindelijk wordt alle ingevallen licht doorgegeven aan 2 "speciale" chlorofylmoleculen ("het special pair") die al deze energie doorgeven en zo de plant van energie voorzien.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Gras met een ander kleurtje

appelsapje schreef: wo 13 jun 2012, 17:42
Alleen lijkt het mij dat die grassoorten dan niet bijzonder lang zullen leven...
Daar zit het probleem denk ik. Het is volgens mij niet leefbaar.

Wat een mogelijkheid zou kunnen zijn is een fusie maken tussen een fluorescent label en een algemeen geëxpresseerd eiwit. Vervolgens kan je met een aangepaste laser de kleur van het label waarnemen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer