Onderzoekers maken unieke beelden van atomen in clusters

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Onderzoekers maken unieke beelden van atomen in clusters

Onderzoekers zijn er in geslaagd om de beweging van de atomen in een cluster van slechts een twintigtal atomen live in beeld te brengen.


Afbeelding

Een filmpje dat de clustering van de atomen aantoont.


Voor hun onderzoek gebruikten de wetenschappers een ultrakrachtige elektronenmicroscoop. “Je ziet de atomen als het ware dansen en rondspringen op een ultradun koolstoflaagje”. “Door de beweging van de individuele atomen nauwkeurig te volgen, zie je hoe de atomen binnen de cluster zich herschikken en hoe de cluster daarbij telkens verschillende vormen aanneemt.”


Afbeelding

Deze figuur illustreert de evolutie van de cluster onder de Qu-Ant-EM elektronenmicroscoop. De atomen bevinden zich eerst in een voornamelijk vlakke structuur en herschikken zich op minder dan een halve seconde tot een compacte cluster. Deze evolutie, die alleen theoretisch werd voorspeld, werd nu voor het eerst rechtstreeks waargenomen.


Wetenschappelijke publicatie:

S. Bals, et al.: Atomic scale dynamics of ultrasmall germanium clusters


Bron:

Universiteit Antwerpen
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Onderzoekers maken unieke beelden van atomen in clusters

Zeer interessant! Dergelijke dingen simuleren is al moeilijk, maar ze "live" zien nog meer. Maar de onderzoeksgroep EMAT aan de UA behoort dan ook wel tot de top in het vakgebied.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Onderzoekers maken unieke beelden van atomen in clusters

In wat voor tijden leven we toch. :o


*Haalt zijn hoverboard uit de kast om een pilletje tegen kanker te halen*


Even nog een snel vraagje: hoe 'realtime' is dit? Ik kan me best voorstellen dat bovenstaande video vertraagd is weergegeven?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Onderzoekers maken unieke beelden van atomen in clusters

Wat een intrigerend filmpje!


De 'ruis' tussen de atomen lijkt op sommige plaatsen ook een min of meer vaste structuur te hebben en dus niet random te zijn. Goed zichtbaar in het gebiedje in de linkerbovenhoek. Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Onderzoekers maken unieke beelden van atomen in clusters

Michel Uphoff schreef: zo 17 jun 2012, 17:35
De 'ruis' tussen de atomen lijkt op sommige plaatsen ook een min of meer vaste structuur te hebben en dus niet random te zijn. Goed zichtbaar in het gebiedje in de linkerbovenhoek. Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?


ze interageren uiteraard wel met elkaar, dus er zal wel een neiging zijn om de groepjes bij elkaar te houden.


317070 schreef: zo 17 jun 2012, 17:29
Even nog een snel vraagje: hoe 'realtime' is dit? Ik kan me best voorstellen dat bovenstaande video vertraagd is weergegeven?


Uit het artikel:
The cluster shown in Fig. 1 was imaged by acquiring 100 frames with an individual frame time of 0.1 s. A subseries of eight consecutive frames (Fig. 1a–h) is studied here in more detail.


Dus ik interpreteer dit als geen "momentane" structuren, maar een evolutie in evenwichtstoestanden die kunnen worden gezien als een gemiddelde van een hele reeks "echte" configuraties.
This is weird as hell. I approve.

Reageer