[wiskunde] omzetting in bewijs

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 108

omzetting in bewijs

fysica1.jpg
fysica1.jpg (14.12 KiB) 373 keer bekeken
Hoe gaat de omzetting van de stap met = naar de stap met groter en gelijk aan?

Weet iemand hier raad mee?

het is volgens het principe :

6x6 = 3x12 maar 3+12 groter en gelijk aan dan 6+6

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: omzetting in bewijs

Je neemt een voorbeeld dat geen voorbeeld is. Bekijk het nog eens goed ;) .

Opstapje: als ik jou zeg: c = a - b, met alle getallen positief. Kan c dan groter zijn dan a? waarom wel/niet? Zie je een verband tussen mijn vraag en jouw opgave?

Vraagje: als je die afbeeldingen zelf maakt, kies je dan in het vervolg voor iets minder felle kleurtjes ;) ?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 108

Re: omzetting in bewijs

Drieske schreef: zo 17 jun 2012, 22:30
Je neemt een voorbeeld dat geen voorbeeld is. Bekijk het nog eens goed ;) .

Opstapje: als ik jou zeg: c = a - b, met alle getallen positief. Kan c dan groter zijn dan a? waarom wel/niet? Zie je een verband tussen mijn vraag en jouw opgave?

Vraagje: als je die afbeeldingen zelf maakt, kies je dan in het vervolg voor iets minder felle kleurtjes ;) ?
moet het zijn dat 3+12 groter is dan 6+6 ?

Ja c kan dan nooit groter zijn da a! bv. 20 - 10 = c = 10 < 20 = a

laten ze die -(x-y)^2 weg, omdat je er eigenlijk al van kan uitgaan dat (x+y)^2 zowiezo al groter is dan 4z^2

Ik begrijp echt niet waarom je dat deel gewoon weg mag laten
b_andries schreef: zo 17 jun 2012, 23:02
moet het zijn dat 3+12 groter is dan 6+6 ?

Ja c kan dan nooit groter zijn da a! bv. 20 - 10 = c = 10 < 20 = a

laten ze die -(x-y)^2 weg, omdat je er eigenlijk al van kan uitgaan dat (x+y)^2 zowiezo al groter is dan 4z^2

Ik begrijp echt niet waarom je dat deel gewoon weg mag laten
én ik zal men kleurtjes in het vervolg aanpassen!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: omzetting in bewijs

b_andries schreef: zo 17 jun 2012, 23:02
Ja c kan dan nooit groter zijn da a! bv. 20 - 10 = c = 10 < 20 = a

laten ze die -(x-y)^2 weg, omdat je er eigenlijk al van kan uitgaan dat (x+y)^2 zowiezo al groter is dan 4z^2

Ik begrijp echt niet waarom je dat deel gewoon weg mag laten
Wel, probeer eens mijn a, b en c te vervangen zodat er jouw gelijkheid staat. Je begrijp dat sowieso c <= a. Normaal rolt het er nu uit...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 108

Re: omzetting in bewijs

(a+b)^2 - (a-b)^2 = 4c^2

4c^2 kleiner dan of gelijk aan (a+b)^2

en omdat c zowiezo kleiner is dan a , mag je die term weglaten?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: omzetting in bewijs

Maar dat doen zij toch niet, zoiets weglaten? Zij hebben (x + y)² - (x - y)² = 4z². Hier is (x + y)² = a, (x - y)² = b en 4z² = c. Wegens de kwadraten is alles positief. Dus kunnen we gebruiken wat we besloten over a - b = c. Namelijk dat c <= a. Hier wordt dat dus 4z² <= (x + y)². En dat is toch alles wat er ook in jouw bewijs staat?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 108

Re: omzetting in bewijs

Ja idd, zo diep had ik er echt niet op ingegaan!

Je moet het maar zien..

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: omzetting in bewijs

Het is een vrij vaak voorkomend trucje. Handig dus om in je achterhoofd te houden. Begrijp je het nu ook volledig?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 108

Re: omzetting in bewijs

Drieske schreef: ma 18 jun 2012, 09:38
Het is een vrij vaak voorkomend trucje. Handig dus om in je achterhoofd te houden. Begrijp je het nu ook volledig?


Ja , u hebt het goed uitgelegd!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: omzetting in bewijs

In welk verband krijg je deze opgave?

Berichten: 108

Re: omzetting in bewijs

Het was bij een theorievraag over de Gibbs-Donnanvergelijking en dit stond erbij :)

Gekregen in het vak fysica aan de Ugent (Farmacie)

Reageer