[scheikunde] Azeotrope mengels

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Azeotrope mengels

Ik heb enkele vraagjes over een azeotroop...

Een azeotroop mengsel met kookpunt 30°C, samenstelling 30% A(kookpunt 90°C) en B (kookpunt 50°C).

Indien we een 50% mengsel destilleren, welke destillatie is er nodig en wat is de samenstelling van de eerste en de laatste druppel?

Zou iemand mij kunnen helpen? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Azeotrope mengels

Er zijn voldoende mensen die je kunnen en willen helpen, maar wat heb je zelf al bedacht?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Azeotrope mengels

Ik heb zelf al bedacht dat dit door middel van een gefractioneerde destillatie kan, en het lijkt mij het meest logisch dat de samenstelling van de eerste druppel het rijkst is aan de meest vluchtige component?

Kan je hiervan de exacte samenstelling berekenen, of is dat niet mogelijk?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Azeotrope mengels

het lijkt mij het meest logisch dat de samenstelling van de eerste druppel het rijkst is aan de meest vluchtige component?
Denk je? Teken eerst eens een T-x diagram.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Azeotrope mengels

Heb ik gedaan...

Slaat bij de gefractioneerde destillatie niet alles gewoon terug neer tot je bij de azeotroop zit en die komt dan over? Dan is de samenstelling van de eerste en laatste druppel gewoon 50% A en 50% B?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Azeotrope mengels

Teken een T-x diagram voor deze azeotroop en teken daar ook de gegeven samenstelling van de voeding in.

In welke lus komt die voeding dan uit?

Wat is in die lus de lichtste en de zwaarste samenstelling?

Dus als je een destillatie met ontzettend veel schotels doet wat komt dan als eerste over? En wat dus als laatste?
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer