[wiskunde] Grafiek verschuiven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

Grafiek verschuiven

Gegroet mede-forummers,

De vraag die ik nu zal stellen zal voor jullie een beginnersvraag zijn, weet ook niet waar ik hem eigenlijk moest plaatsen dus ik plaats hem gewoon bij het meest populaire topic.

Maar waar ik dus mee zat is;

Als je een grafiek verschuift, je hebt bijvoorbeeld y = 0,6x²

Als de grafiek dan 6 naar links verschuift krijg je y = 0,6(x+6)²

Je kan bijvoorbeeld ook y = 0,6x² -7 met -5 vermenigvuldigen, dan krijg je y= -5(0,6x² -7).Wat ik me dan afvraag is, wat krijg je als je bij 0,6x² -7 en 4 naar links gaat en bijvoorbeeld met -5 vermenigvuldigd? Hoe schrijf je dat op en reken je dat uit? krijg je dan -5(0,6(x+4)² -7)?

Of moet je eerst -5 keer 0,6x² -7 doen dat is -3x² +35 en dan pas 4 naar links, dus -3(x+4)² +35? Dat laatste lijkt me het meest logische, maar volgens mij heb je ook wel eens opgaven waar ze eerst vragen wat je krijgt als je 4 naar links gaat, en dan pas vermenigvuldigen met -5.

Help please.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Grafiek verschuiven

Ligt eraan wat je zelf wil.

Eerst verschuiven en dan vermenigvuldigen geeft meestal iets anders dan vermenigvuldigen en dan verschuiven.

Is afhankelijk van de vraagstelling.

Ik zou iig, als er niets bij staat van wat er eerst moet, gewoon het eerst doen wat als eerst staat.

Dus: verschuif en vermenigvuldig, dan eerst verschuiven, dan vermenigvuldigen

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Grafiek verschuiven

En wat is het verschil dan tussen -3(x + 4)2+ 35 en -5(0,6(x + 4)2- 7) denk je?
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Grafiek verschuiven

Aertsvijand schreef: wo 20 jun 2012, 15:28
En wat is het verschil dan tussen -3(x + 4)2+ 35 en -5(0,6(x + 4)2- 7) denk je?
Geen verschil.

Reageer