Kerstverlichting van de toekomst verbruikt geen elektriciteit

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Kerstverlichting van de toekomst verbruikt geen elektriciteit

Als het aan wetenschappers ligt, raken de snoeren van de kerstverlichting straks nooit meer in de knoop, want de kerstverlichting van de toekomst heeft geen elektriciteit nodig. En dat allemaal dankzij het vuurvliegje.


Vuurvliegjes geven licht. En daar komt geen elekticiteit bij kijken. Wetenschappers zouden die lichtgevende functie dan ook maar wat graag kopiëren en ten bate van de mens inzetten. En het lijkt er nu op dat dat gaat lukken.


Afbeelding

Gloeiende nanostaafjes


“Vuurvliegjes zijn één van de beste voorbeelden van bioluminsecentie,” vertelt onderzoeker Matthew Maye. “Het licht is heel helder en efficiënt.” Vuurvliegjes produceren dat heldere licht dankzij een chemische reactie tussen luciferine en luciferase.


Lees verder


Zoals te zien op Scientas

R. Alam et al. Nano Letters 2012, 12, 3251, DOI: 10.1021/nl301291g
This is weird as hell. I approve.

Re: Kerstverlichting van de toekomst verbruikt geen elektriciteit

Ik vraag me af of dit soort berichten berichten geplaatst moeten worden want de tekst ligt nogal ver van de inhoud van het artikel.

Het lijkt meer op wensdromen en het artikel nalezen is voor de meesten niet weggelegd 35 dollar voor 48 uur online lezen als je geen toegang hebt tot een universiteitsbibliotheek.

Toeval dat dit kommetaar bij dit artikel staat er zijn andere onderwerpen waar ik het om de zelfde reden had kunnen plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Kerstverlichting van de toekomst verbruikt geen elektriciteit

Sommige van de "grotere" sites stellen het abstract enkel te koop aan, klopt. Daar kunnen we helaas niks aan veranderen. Het is een digitalisering van tijdschriften kopen.

Gelukkig zijn er voldoende Nederlandse en Engelse site die de kern van het artikel samenvatten en beschikbaar stellen voor iedereen. Zo kan je een Nederlandse samenvatting lezen op Scientias (zie Lees verder). Onderaan de tekst op Scientias kan je doorklikken naar de Engelstalige bron waaruit deze tekst is geput.


Wil je de echte oorsprong van het artikel dan kan je in sommige gevallen eenmaal niet anders dan daarvoor een (prijzig) bedrag neer te tellen. Maar op deze manier kunnen we gebruikers toch op de hoogte stellen van het laatste nieuws in de wereld dmv een samenvatting.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Kerstverlichting van de toekomst verbruikt geen elektriciteit

Het online nieuwsbericht gaat nog verder (zie ook: lees verder). Daar wordt er nog duiding gegeven door één van de co-auteurs van het artikel.


Ik geef graag altijd een wetenschappelijke referentie mee, vooral ook ter compensatie van de inherent vluchtige natuur van online nieuwsberichten. De innovatie die hier wordt beschreven zal dus steeds een (onveranderlijke, stabiele) referentie bevatten. Hierdoor zal het steeds in principe mogelijk zijn om de originele, fundamentele referentie terug te vinden.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kerstverlichting van de toekomst verbruikt geen elektriciteit

Mako schreef: do 21 jun 2012, 09:07
Gelukkig zijn er voldoende Nederlandse en Engelse site die de kern van het artikel samenvatten en beschikbaar stellen voor iedereen.

Ik persoonlijk ben daar lang niet altijd zo gelukkig mee. De Nederlandse samenvattingen zijn interpretaties van Engelstalige persberichten. In het beste geval komt dat persbericht van een universiteit die de balans bewaakt tussen wat PR-technisch en wat wetenschappelijk gezien wenselijk is. In een minder geval is het een opgeklopt verhaal waarin de hoogleraar een mogelijke toepassing noemt waavoor dit resultaat relevant zou kunnen zijn, wat door de PR-afdeling wordt aangedikt, vervolgens nogmaals door de sensatiekrant die dit verhaal oppikt, waarna de Nederlandse vertaling er het laatste schepje bovenop doet. Uiteindelijk heeft wat er in zo'n vertaling wordt beweerd:


We hebben straks lampjes die zonder elektriciteit werken!!!


...helemaal niets meer te maken met de inhoud van het artikel:


Door een aantal zaken in het ontwerp te optimaliseren hebben we met luciferase gefunctionaliseerde nanostaafjes gemaakt waarin de energie-overdracht hoger is dan in eerder beschreven vergelijkbare systemen.


Wat dat betreft vind ik het dus erg fijn dat de link naar de oorspronkelijke publicatie erbij staat. Zelfs als de volledige tekst niet toegankelijk is, kan de abstract toch wat meer informatie geven over wat er gedaan is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer