batterij opladen met dynamo

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

batterij opladen met dynamo

hey

Deze vraag is vast wel vaker gesteld ik heb ook al heel wat rond gezocht maar ik kan het niet goed vinden. Dus vraag ik het toch maar.

ik heb een windmolentje gebouwd dat werkt allemaal prima maar nu wil ik er ook nog iets mee doen. Zo ik heb een fiets dynamo die ik er op ga aansluiten, gewoon een hele standaard dynamo. Daarmee wil ik een accu/batterij mee opladen. Maar hoe precies weet ik niet heeft iemand een goede tutorial die niet al te moeilijk is want ik ben nog maar 14.

erg bedankt

p.s. sorry als er spelfouten in staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: batterij opladen met dynamo

Hallo Rembo,

jeugd die interesse heeft in electronica zou een antwoord moeten krijgen op hun vragen. Jammer dat tot hiertoe niemand reageerde, dus ik hoop dat het nog niet te laat is en dat je nog enthousiast bent.

Je kan je dynamo niet zomaar aansluiten op je batterij. De dynamo geeft wisselspanning, de batterij heeft gelijkspanning nodig. Je moet dus de wisselspanning uit je dynamo gaan "gelijkrichten". Dat kan je doen met 1 diode.

Op zo'n diode staat aan 1 kant een streepje. Dat is de kathode, de andere kant, zonder het streepje is de anode. Die anode verbind je aan je dynamo, de andere kant, de kathode, verbind je aan de plus van je batterij. De min van je batterij verbind je gewoon aan de andere kant van de dynamo.

Het nadeel hiervan is dat je de negatieve helft van de wisselspanning die uit je dynamo komt, gewoon "wegsnijdt", wat als gevolg heeft dat je spanning (normaal rond de 6 volt wisselspanning) gaat resulteren in een (veel) lagere gelijkgerichte spanning.

Wat je kan doen om dit te voorkomen is werken met een bruggelijkrichter (ook wel Graetz brug genoemd). Dat is een component die eigenlijk 4 diodes bevat (je kan hem ook zelf bouwen met 4 diodes). Als je hem als component koopt, zal je zien dat hij 4 pootjes heeft. Bij 2 pootjes staat een golfje (een liggende s) en bij de andere poot zal een - staan, en bij de 4de poot een +.

De 2 pootjes met het golfje sluit je aan aan je dynamo, de plus aan de plus van de batterij, en de min aan de min van je batterij. Klaar is kees. De negatieve wisseling wordt nu naar boven 'geplooid', dus positief gemaakt en dit zal je uitgangsspanning ten goede komen.

Een bijkomende verbetering is om tussen die + en - poot van de bruggelijkrichter nog een condensator te hangen. Hiervoor kan je een 'elco' nemen van 100 of 220 microfarad. Let op, zo'n elco is polair, wat betekent dat hij een plus en een min kant heeft. De plus kant verbind je weer aan de plus van je gelijkrichter brug en de min aan de min van je gelijkrichterbrug. De condensator staat dus eigenlijk parallel met je batterij, met zijn plus aan de plus van je batterij en de min aan de min van de batterij.

Zo'n elco kan je ook gebruiken als je werkt met 1 diode. Je hangt hem weer parallel over je batterij 'achter' de diode, dus de plus van de elco komt aan de kathode (streepjes) kant van je diode (en dus aan de plus van je batterij), de min gewoon aan de min van je batterij.

Als je de elco verkeerd verbindt, geen probleem, een leuke knal, en een vloeistof eruit die plekken maakt op je moeders beste salonzetel waarin je dit gebouwd hebt natuurlijk ;-)

PS: de batterij die je hiermee kan opladen zal ongeveer 4,5 volt mogen bedragen, iets minder dan de spanning die de dynamo geeft. Met gelijkrichterbrug en elco, zou een batterij van 6v ook geen probleem mogen zijn. De laadstroom kan je best s nameten om te zien hoe lang je batterij moet laden (bvb, batterij van 500mAh, en laadstroom 100mA = 5 uur laden dus mAh/mA = h of uur).

PPS: Laad met dit systeem _ALLEEN_ NiCd of NiMh batterijen op, geen Li-ion !!!!
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: batterij opladen met dynamo

dannypje schreef: ma 22 okt 2012, 13:33 Hallo Rembo,

.....

PPS: Laad met dit systeem _ALLEEN_ NiCd of NiMh batterijen op, geen Li-ion !!!!
Hoi Danny,

Rembo heeft niet meer gereageerd, maar je hebt mij hiermee een stukje geholpen, dankje!

Berichten: 3.934

Re: batterij opladen met dynamo

Gotty schreef: di 11 apr 2023, 18:16
dannypje schreef: ma 22 okt 2012, 13:33 Hallo Rembo,

.....

PPS: Laad met dit systeem _ALLEEN_ NiCd of NiMh batterijen op, geen Li-ion !!!!
Hoi Danny,

Rembo heeft niet meer gereageerd, maar je hebt mij hiermee een stukje geholpen, dankje!
misschien ook goed om de reden erbij te vermelden: Li-ion heeft een maximale spanning van 4.2V per cell waar je nooit overheen mag gaan omdat anders de cel in brand kan vliegen. Een fietsdynamo is een wisselstroomgeneratior met een relatief hoge inwendige impedantie (inductief stroombron karakter) en een veel hogere open spanning dan de 6V die hij aan het 3 watt lampje moet leveren. daarom brand ook gelijk het achterlichtje door als het voorlichtje stuk gaat omdat dat de spanning veel hoger is ineens.

als een Li-ion accu vol is gaat de celspanning oplopen als je de accu met een stroombron laadt. Daarom is er een harde spanningsbegrenzing nodig op 4.2V per cel. Die zou je kunnen toevoegen of nog beter, een elektronische (HF geschakelde) regelaar die hoog efficient is en een maximum powerpoint tracking systeem heeft en een laadalgoritme. probleem is alleen dat die nog niet bestaan voor zover ik weet, dus zou dan een hobbyproject worden.

Reageer