[economie] Wiskundige uitwerking BBP-deflator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Wiskundige uitwerking BBP-deflator

BBP-deflator als gewogen som van de prijsveranderingen.

Voor diegenen die iets van economie afweten klinkt het volgende allicht bekent in de oren:

Nominaal BBP =
\( Y_t = \sum_{i} P^t_i Q^t_i \)
Reële BBP =
\( Q_t = \sum_{i} P^0_i Q^t_i \)
Vertrek van de definitie voor de BBP-deflator:
\( P_t = \frac {Y_t} {Q_t} = \frac {\sum_{i} P^t_i Q^t_i} {\sum_{i} P^0_i Q^t_i} \)
deel eerst de teller en noemer door het Nominaal BBP =
\( Y_t = \sum_{i} P^t_i Q^t_i \)
:
\( P_t = \frac {Y_t} {Q_t} = \frac {\sum_{i} \frac {P^t_i Q^t_i} {Y_t}} {\sum_{i} \frac {P^0_i Q^t_i} {Y_t}} \)
We definiëren nu het gewicht van goed i als het aandeel van dat goed in het nominaal BBP van het lopende jaar t; dus:
\( w^t_i = \frac {p^t_i q^t_i} {\sum_{i} P^t_i Q^t_i} = \frac {p^t_i q^t_i} {Y_t} \)
Met de som van de gewichten gelijk aan 1. Dan krijgen we:
\( P_t = \frac {1} {\sum_{i} \frac {p^0_i P^t_i q^t_i} {p^t_i Y_t}} = \frac {1} {\sum_{i} w^t_i \frac {p^0_i} {p^t_i}} \)
Vooral met de laatste vergelijking heb ik het moeilijk, is er een econoom of wiskundige die mij dit even zou kunnen uitleggen ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wiskundige uitwerking BBP-deflator

Bedoel je uitleggen hoe ze hieraan, wiskundig, komen of uitleggen wat dat betekent? En ik heb wel een vermoeden, maar wat is het onderscheid tussen p en P? Idem voor q en Q uiteraard ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Wiskundige uitwerking BBP-deflator

Sorry, dat was een serieuze slordigheid van me; dit moeten allemaal kleine letters p en q zijn.

Extra: pti hierin verwijst 't' naar het betreffende jaar en 'i' naar de het betreffende goed, de 'i' in het sommatie teken wilt zeggen dat we respectievelijk alle goederen beschouwen.

p0i hierin verwijst '0' naar het basisjaar.



Vooral de wiskundige uitwerking zou ik eerst graag een beetje snappen, in mijn boek staat ook het volgende:
\( P_t = \frac {Y_t} {Q_t} = \frac {\sum_{i} P^t_i Q^t_i} {\sum_{i} P^0_i Q^t_i} \)
"In de teller staat het gewogen gemiddelde van de prijzen in het jaar t. In de noemer een gewogen gemiddelde van de prijzen in het basisjaar. De BBP-deflator is dujs een gewogen gemiddelde van de prijsveranderingen van alle individuele goederen."

Zie jij misschien hoe ze hier een gewogen gemiddelde in zien ? Een gewogen gemiddelde is feitelijke toch niets anders als het 'gewoon gemiddelde' ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Reageer