Nanodeeltjes mogelijk een oorzaak van auto-immuunziekten

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Nanodeeltjes mogelijk een oorzaak van auto-immuunziekten

Nanodeeltjes lijken flinke gezondheidsschade te kunnen veroorzaken. Wetenschappers hebben nu ontdekt hoe dat werkt: blootstelling aan nanodeeltjes kan leiden tot een eiwitverandering in het lichaam. Deze verandering kan het begin zijn van reuma en aanverwante ziektes.


Afbeelding


Reuma is een chronische ontstekingsziekte. Het eigen afweersysteem ruimt cellen op die moleculair een klein beetje veranderd zijn: in de eiwitten is het bouwblokje arginine veranderd in citrulline. De Nijmeegse hoogleraar Walther van Venrooij ontdekte jaren geleden dit werkingsmechanisme van reuma. De ontdekking staat aan de basis van een wereldwijd gebruikte test voor reumotoïde artritis.


Test met cellen

Onderzoekers stelden cellen uit de luchtwegen en immuuncellen die als eerste in contact komen met lichaamsvreemde stoffen, bloot aan verschillende nanodeeltjes: koolstofdeeltjes, koolstofnanobuisjes, en kwarts variërend van grootte tussen de 20 en 400 nanometer. In beide celtypen is het arginine veranderd in citrulline, schrijven de onderzoekers.

'De moleculaire verandering van de eiwitten kan er toe leiden dat deze niet meer goed functioneren en dat ze het immuunsysteem aanzetten tot een reactie, omdat de veranderde eiwitten niet meer als lichaamseigen gezien worden. Dat kan het begin zijn van een auto-immuunziekte als reuma,' legt biochemicus en co-auteur Ger Pruijn uit.

Nanodeeltjes komen van nature voor in de lucht, maar kunnen afkomstig zijn industrie of verkeer. Fijnstof bestaat voor een deel uit nanodeeltjes. Ook in kleding en cosmetica worden nanodeeltjes gebruikt.


Wetenschappelijke publicatie:

Reinout Raijmakers, et al.: Elevated levels of fibrinogen-derived endogenous citrullinated peptides in synovial fluid of rheumatoid arthritis patients


Bron:

Radboud Universiteit Nijmegen
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Nanodeeltjes mogelijk een oorzaak van auto-immuunziekten

Nanodeeltjes in kleding? Dan weet ik meteen waarom kriebeltruien kriebelen!


Zonder gekheid, de gezondheidseffecten van nanodeeltjes moeten goed onderzocht worden. Maar. het ene nanodeeltje is het andere niet. De onderzoekers gebruikten silica nanodeeltjes, roet en koolstof nanobuisjes. In cosmetica treft men normaal gesproken TiO2 en zilver nanodeeltjes.


De laatste zin vind ik daarom een nodeloze toevoeging die alleen maar onterecht paniek kan veroorzaken .


Ook krijg ik een beetje de kriebels van het feit dat de RU hier min of meer te koop loopt met een onderzoek van een andere universiteit, terwijl de feitelijke bijdrage aan dit specifieke onderzoek door RU-medewerkers maar klein is. Van alle auteurs op dat artikel is er maar 1 geaffilieerd met de RU, en de bijdrage aan dit onderzoek is vermoedelijk niet meer (of minder) dan het beschikbaar stellen van 2 antilichamen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Nanodeeltjes mogelijk een oorzaak van auto-immuunziekten

Het onderzoek is zo verspreid over verschillende landen en instituten dat mij niet meer duidelijk was wie de leiding had. Omdat mijn bron, RU, een vastlopende link gaf naar de publicatie, heb ik zelf maar gezocht met de aanwijzingen in het persbericht. Hoewel, het artikel dat ik bij het nieuwsbericht geef, over rheumatoid arthritis handelt, mede van de wetenschappers is die in het persbericht worden genoemd, en pas gepubliceerd, weet ik niet zeker of dit het artikel is waarnaar het persbericht wil verwijzen.


Het Trinity College Dublin heeft ook een persbericht over dit onderzoek:

Trinity College Dublin Scientists Establish link between Autoimmune Diseases such as Rheumatoid Arthritis and Nanoparticles


Zij verwijzen naar deze wetenschappelijke publicatie:


Bashir M Mohamed, et al.: Citrullination of proteins: a common post-translational modification pathway induced by different nanoparticles in vitro and in vivo
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Nanodeeltjes mogelijk een oorzaak van auto-immuunziekten

Voor de goede orde: Ik vind het wel een interessant en relevant artikel, dus bedankt voor het plaatsen :)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer