Waar is genetische diversiteit van afhankelijk?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 196

Waar is genetische diversiteit van afhankelijk?

In termen van dat de genetische diversiteit van de mens bijvoorbeeld in Afrika het grootst is.

In eerste instantie zou ik denken dat de genetische diversiteit het hoogst ligt waar veel verschillende mensen compact op elkaar wonen (hier bijvoorbeeld), maar iets zegt me dat dat niet zo hoeft te zijn. Monogamie lijkt me ook niet heel bevorderend.

En om dan gelijk verder te gaan, hoe zit dat precies met mutaties, zijn die in een bepaald gebied buitengewoon hoog? En zijn voor mutaties simpele factoren, zoals dat reacties sneller verlopen bij een hogere temperaturen, ook van belang?

Interessant allemaal, en ook weer vakgebied op zich :)

Berichten: 264

Re: Waar is genetische diversiteit van afhankelijk?

De genetische diversiteit vergroot zich door de accumulatie van mutaties over verloop van tijd, en een goede vermenging. (als de heterozygositeit groot blijft).

De genetische diversiteit wordt minder bij genetische drift. Bij endogamie als dat in kleine gemeenschappen gebeurt. (en helemaal als er sprake is van inteelt, of als de populatie foundereffecten heeft meegemaakt). Als er veel homozygositeit in de populatie is onstaan.

De genetische diversiteit kan weer toenemen met exogamie en geneflow. (nieuwe vermenging, introductie van nieuwe allelen)

Bij de migratie van mensen in het verleden (out of africa) veroorzaakte de migratie en de manier waarop dat gebeurde een afnemende genetische diversiteit en een toenemende homozygositeit met de migratieafstand.

Hoe verder van Afrika de mens nieuwe gebieden koloniseerde, hoe minder genetische diversiteit en hoe meer homozygositeit dus.

Monogamie hoeft niet onvoordelig te zijn, dat kan een goede vermenging geven, vooral als dat in een grote genenpool gebeurt. Het is eerder polygamie wat de genetische diversiteit vermindert, en dat omdat bij polygamie de kans groter is dat een vader en een moeder een gemeenschappelijke voorouder hebben.

Reageer