[scheikunde] Verandering van K bij een evenwichtsreactie (toelatingsexamen 2010)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Verandering van K bij een evenwichtsreactie (toelatingsexamen 2010)

Gegeven is een evenwichtsreactie tussen 4 gassen.

a A + b B <---> c C + d D

De evenwichtsconstante kan met het aantal mol van elk gas geschreven worden als:

Kn = nC^c . nD^d / nAâ . nB^b

Wat gebeurt er met deze evenwichtsconstante als het volume gehalveerd wordt?
<A> Kn zal stijgen
<B> Kn zal dalen
<C> Kn blijft alleen gelijk als a + b = c + d
<D> Kn blijft glijk, welke waarde a, b, c en d ook hebben
De oplossing zou C zijn, maar K verandert toch alleen maar onder invloed van de temperatuur. Een verandering van de concentratie (wat een volumeverandering bij gassen toch is), zorgt er toch niet voor dat K verandert?
Of wel...?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Verandering van K bij een evenwichtsreactie (toelatingsexamen 2010)

De evenwichtsconstante verandert alleen als de temperatuur verandert.

Het is de concentratiebreuk, die bij volumeverandering gelijk blijft als a + b = c + d.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Verandering van K bij een evenwichtsreactie (toelatingsexamen 2010)

Een instinker, maw.

En ik ben erin gestonken ... grr...

Dus, toch antwoord C?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Verandering van K bij een evenwichtsreactie (toelatingsexamen 2010)

Nee, volgens mij is het D. Ze vragen naar verandering van de evenwichtsconstante en niet naar verandering van de concentratiebreuk, al denk ik wel dat ze die bedoelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Verandering van K bij een evenwichtsreactie (toelatingsexamen 2010)

Hmmm, iemand op een ander forum zegt dat we allebei verkeerd zijn...

Het gaat hier namelijk om een breuk in functie van n, terwijl het bij K om concentraties gaat, ofwel n/V. Dus om de K te vinden moet je de gegeven Kn nemen, en overal delen door V en dan kom je na wat rekenwerk uit: K = Kn . V a+b-c-d En K is dus zoals gezegd bij een geg. T een cte. Kn kan alleen maar aan die cte voldoen als a+b = c+d, want dan is K = Kn . V0 . Niet vanzelfsprekend...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Verandering van K bij een evenwichtsreactie (toelatingsexamen 2010)

Het zal inderdaad best een instinker zijn, maar dan wel een van de onzinnigste soort. Men definieert hier bewust op een onhandige, en nutteloze manier een evenwichtsconstante, en gaat je vervolgens testen of je de wiskundige consequenties van zoiets doorhebt.

In feite is het niet eens een evenwichtsconstante, maar een of ander ding wat toevallig K heet en de toevallig aanwezige hoeveelheden van een aantal stoffen aan elkaar relateert. En dan geldt inderdaad, wanneer er sprake is van een evenwichtsreactie tussen gassen, waarbij voor de coëfficiënten geldt a + b = c + d, dan heeft dat ding K dezelfde numerieke waarde, onafhankelijk van het volume waar je het op betrekt en onafhankelijk van de hoeveelheden waar men mee is begonnen.

Jippie.

Als ik jou was zou ik me concentreren op andere vragen ;-)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer