[scheikunde] Voorbeeldvraag zuur-basereacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Voorbeeldvraag zuur-basereacties

Hallo,

ik heb een vraag ivm een vraag uit de voorbeeldvragen voor het toelatingsexamen van geneeskunde. Aangezien ik wat achterstand heb met chemie geraak ik er dus niet uit hoe ik de pH moet berekenen van een mengsel. Voor velen lijkt dit misschien gemakkelijk, maar ik heb geen idee hoe eraan te beginnen!

Vraag 20.

Je voegt 90 ml van een KOH-oplossing met een concentratie van 0.1 mol/l bij 65 ml van een NHO3 oplossing met een concentratie van 0.1 mol/l. Wat is de pH van dit mengsel?

a) 13

b) 12.2

c) 7

d) lager dan 7

Het antwoord is B, maar mijn vraag is: Hoe komen ze er aan?

Alvast bedankt :)
Grijp elke kans die voorbij komt en geloof in jezelf. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Voorbeeldvraag zuur-basereacties

Oké, weet je hoe (sterke) zuren en basen met elkaar reageren?

Past beter in Huiswerk, een mod verplaatst dit wel.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Voorbeeldvraag zuur-basereacties

Ik weet wel dat ze een zout en water vormen, maar ik weet niet goed wat het te maken heeft met de pH-waarde?
Grijp elke kans die voorbij komt en geloof in jezelf. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Voorbeeldvraag zuur-basereacties

CharlieGK schreef: do 28 jun 2012, 20:03
Ik weet wel dat ze een zout en water vormen, maar ik weet niet goed wat het te maken heeft met de pH-waarde?


Goed. Zou je eens een reactievergelijking kunnen geven?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Voorbeeldvraag zuur-basereacties

KOH + NHO3 --> KNO3 + H2O
Grijp elke kans die voorbij komt en geloof in jezelf. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Voorbeeldvraag zuur-basereacties

CharlieGK schreef: do 28 jun 2012, 20:07
KOH + HNO3 --> KNO3 + H2O
Correct!

(normaal schrijft men HNO3, niet NHO3)

Zover zijn we al. Nu zijn er twee vragen:

- Spelen die KNO3 en H2O een rol bij de pH?

- KOH en HNO3 reageren dus één op één zoals je kan zien in de reactievgl. Maar voeg je ook gelijke hoeveelheden (aantal mol) bij elkaar?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Voorbeeldvraag zuur-basereacties

<!--coloro:#008000--><!--/coloro-->Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.<!--colorc--><!--/colorc-->

Hoe ze eraan komen? Door in het boek te kijken bijvoorbeeld. Een achterstand hebben is geen excuus, ook mensen met een achterstand kunnen lezen, en kunnen alleen al door op dit forum te zoeken een hoop informatie vinden.

Succes.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Voorbeeldvraag zuur-basereacties

- Water verzacht het zuur en KNO3 is dan weer een sterk zuur? Dus heffen die elkaar niet op?

- Neen, want bij KOH 90 ml en bij HNO3 65 ml. Dus KOH 11 mol en HNO3 15 mol?
Marko schreef: do 28 jun 2012, 20:16
Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Hoe ze eraan komen? Door in het boek te kijken bijvoorbeeld. Een achterstand hebben is geen excuus, ook mensen met een achterstand kunnen lezen, en kunnen alleen al door op dit forum te zoeken een hoop informatie vinden.

Succes.
Ik ben juist afgestudeerd van humane wetenschappen, dus ik heb een serieuze achterstand en ik vind niet alles terug :) ik heb in het 3e middelbaar een verkeerde keuze gemaakt, ik probeer al 6 maand alles in te halen, maar da's niet simpel. Ik snap niet meteen alles op zo'n korte tijd, dus ik dacht: laten we het eens vragen op een forum
Grijp elke kans die voorbij komt en geloof in jezelf. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Voorbeeldvraag zuur-basereacties

CharlieGK schreef: do 28 jun 2012, 20:25
- Water verzacht het zuur
"verdunnen" is een beter woord. Echter valt de hoeveelheid water die zo gevormd wordt in het niet bij het water dat sowieso al aanwezig is. Niet van belang dus.
KNO3 is dan weer een sterk zuur?
neen, zeker niet. Een ster zuur en een sterke base geven een neutraal zout. Eén van de hoofdregels in de hele zuur-basechemie!



Neen, want bij KOH 90 ml en bij HNO3 65 ml. Dus KOH 11 mol en HNO3 15 mol?
let op je eenheden: de concentratie was in mol/L, maar het volume in mL!

Nadat je het juiste aantal mol hebt: blijft er dan nog niet-gereageerde KOH of HNO3 over?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Voorbeeldvraag zuur-basereacties

dus KOH -> 1.1 mol en HNO3 --> 1.5 mol

Er blijft nog 0.4 mol van HNO3 dat niet reageerd?
Grijp elke kans die voorbij komt en geloof in jezelf. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Voorbeeldvraag zuur-basereacties

da's weer een domme fout, misschien ben ik niet echt gemaakt om iets in die richting te doen. Ik vind het wel een leuk vak om te leren, maar ik ga dan toch bijles moeten pakken. Ik ken de basis niet goed genoeg :(

toch bedankt!
Grijp elke kans die voorbij komt en geloof in jezelf. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Voorbeeldvraag zuur-basereacties

90 mL = 0.09 L.

niet zo snel opgeven! Wat bijles (hetzij met een goed boek of door een mens) is zeker nodig, maar tout court ophouden is zeker geen oplossing. Je zult sowieso later voor iets grotere uitdagingen staan dan een pH-berekening, wat je ook gaat doen.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Voorbeeldvraag zuur-basereacties

Ik geef zeker niet op, ik ondervind zelf wel grote problemen. Mijn ouders steunen mijn beslissingen, maar we weten dat het moeilijk is om te slagen als je te weinig kennis over een onderwerp hebt. Ik wil van jongs af aan al dokter worden, maar door een slechte klassfeer ben ik uiteindelijk afgezakt en ja nu zit ik hier natuurlijk! Ik weet wel dat ik zeker mijn best zal doen en het gaat moeilijk zijn om te slagen voor het toelatingsexamen, maar ik heb al gedacht: kan ik met biomedische wetenschappen alles wel wat inhalen, misschien dat het dan beter lukt voor het toelatingsexamen het jaar erop, en als dat jaar biomedische tegenvalt, dan weet ik het antwoord eigenlijk al, dan vind ik misschien iets anders en desnoods hoge school.

Ja ik dacht dat 90 ml gelijk is aan 0.09 l, maar ik dacht dat ik dat moest invullen om de hoeveelheid mol te berekenen of denk ik verkeerd?
Grijp elke kans die voorbij komt en geloof in jezelf. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Voorbeeldvraag zuur-basereacties

Veel universiteiten bieden brugcursussen aan voor verschillende onderwerpen, waaronder chemie. In elk geval wordt in het eerste jaar sowieso het meeste herhaald - maar daar ben je weinig mee voor het ingangsexamen (dat daar natuurlijk al voor valt).

Het meest belangrijke bijspijkeren valt al bij al wel mee, maar je moet wel beschikken over iets waarop je kan terugvallen: hetzij een handboek, hetzij iemand die je wat lessen kan geven.

---

0.09 L * 0.1 mol/L = 0.009 mol *L/L = 0.009 mol
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Voorbeeldvraag zuur-basereacties

Ik heb me laten vertellen dat als je slaagt voor je eerste jaar biomedische, je het toelatingsexamen opnieuw mag doen en als je dan slaagt mag je door naar het tweede jaar geneeskunde mits een aantal bijlessen?

Het enigste wat ik kan doen is zoveel mogelijk bijleren en alle kansen grijpen die er zijn, en ik zal zeker eens kijken naar die brugcursussen!
Grijp elke kans die voorbij komt en geloof in jezelf. :)

Reageer