[natuurkunde] druk van vloeistof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 203

druk van vloeistof

ex3.jpg
ex3.jpg (42.93 KiB) 212 keer bekeken
De druk in x is dus hetzelfde in de buis op gelijke hoogte.

eerste berekende ik de druk door

p = ρgh en dan kwam ik idd 7800 uit. Wat het juiste antwoord is, ik vroeg mij echter af waarom dat we niet + p0moeten doen zoals wanneer we met een open vat zitten want bovenaan de katheter is er immers een opening die lucht binnenlaat.

Kan iemand hierop een antwoord geven?
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: druk van vloeistof

p0 was er ook geweest zonder katheder
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 203

Re: druk van vloeistof

dus moest het een open vat geweest zijn , zou er p0 zijn?

Dus die belletjes die er zijn in de katheder..door die kan ik er niet vanuit gaan dat ik er p0 mag bijtellen
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: druk van vloeistof

nee, wat ik bedoel is: wat draag de katheder bij? Zonder katheder staat er een druk van p0 op de patiënt. Met katheder p0 en nog iets.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: druk van vloeistof

Lees de vraag goed. Er wordt niet gevraagd naar de totale druk, er wordt gevraagd naar......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 203

Re: druk van vloeistof

ja in punt x, maar op het punt in de buis ( zwarte lijn doorgetrokken) is de druk toch hetzelfde als die in x.

En daar zit je met die luchtbellen, dus dat vraag ik me nu al heel de tijd af met die luchtbellen
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: druk van vloeistof

vdslaur schreef: do 28 jun 2012, 22:52
ja in punt x,
nee,
zhydro.png
zhydro.png (22.4 KiB) 209 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: druk van vloeistof

Dit is idd geen gemakkelijke vraag, want je zit hier met onderdruk, en dat komt niet echt aan bod in mijn cursus wanneer het gaat over hydrostatische druk... :(
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: druk van vloeistof

Er is niets met onderdruk. Aan de luchtinlaat is de druk gelijk aan de buitendruk, anders zou daar geen lucht naar binnen kunnen lekken. Meer hoef je niet te weten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: druk van vloeistof

Ah, ok... Dat is dan duidelijk.

Maar toegegeven, hier moet je bij de pinken zijn. Kan me voorstellen dat als je deze vraag onder tijdsdruk, en tussen een heleboel andere vragen krijgt, je ze bijna gegarandeerd verkeerd interpreteert
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: druk van vloeistof

Grasshopper schreef: vr 29 jun 2012, 11:58
Maar toegegeven, hier moet je bij de pinken zijn.
Nee, je moet het niet moeilijker gaan maken dan het is. Vrijwel al deze vragen gaan over basisprincipes. Zodra het ingewikkeld lijkt te worden zit je 9 van de 10 keer op een vals spoor. Zoek het basisprincipe en je hebt het antwoord.

Net als dat bij een aardpunt in een elektrisch circuit de potentiaal 0 zal zijn, zal op een punt in een leidingsysteem dat in open contact staat met de buitenlucht de druk aldaar p0 zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer