Stroomvoorziening voor lamp van 243V bouwen?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Stroomvoorziening voor lamp van 243V bouwen?

Ik heb 3 lampen van 243V en de benodigde stroom is I = 8,7A.

Dit kan ik niet aansluiten op ons wisselspanningsnet van 230V aansluiten. Het vermogen dat de lamp vraagt is te groot (2114,1W) en het gevolg is dat de elektriciteit zal uitvallen op het net waarop de lamp aangesloten zal worden.

Is het mogelijk om dit probleem op te lossen met een condensator?

En zoja, hoe bouw je zelf een geschikte condensator?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Stroomvoorziening voor lamp van 243V bouwen?

Iedere lamp zal op ons 230 volt stroomnet dan ongeveer 1900 watt verbruiken bij een stroomsterkte van 8,2 ampère. Huiszekeringen zijn meestal 16 ampère, dus kan je op iedere zekering zo'n lamp aansluiten. Wil je ze alle drie tegelijk gebruiken, dan heb je drie afzonderlijke groepen met een eigen zekering nodig.

Met een condensator valt hier niets te doen.

Pittige lichtbron overigens, iets speciaals? (vergeef me mijn nieuwsgierigheid)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Stroomvoorziening voor lamp van 243V bouwen?

Dit komt aardig in de buurt van bepaalde infraroodlampen, maar ook zonnelampen die een hoge UV-opbrengst hebben. Kun je leuke reacties mee doen.

Re: Stroomvoorziening voor lamp van 243V bouwen?

Het is een toch wel speciale UVa-lamp (lood-gallium), die verschillende toepassingen heeft. Aanvankelijk werden deze lampen gebruikt voor drukkerijen. Maar Philips produceert deze lampen niet meer.

Heel veel leuke experimenten kun je doen met UV-straling. Binnen de wetenschap kan het o.a. gebruikt worden:

- om selectieve radicalaire reacties op aromatische alkylgroepen uit te voeren

-> academisch gezien kan dit dan weer verklaard worden doordat warmte energie bij een geconjugeerd systeem, het omgekeerde doet als foton-energie. (HOMO-LUMO theorie)

- binnen de biologie worden UV-lampen gebruikt om nachtvlinders te lokken (hun site http://waarnemingen.be/index.php)

- in de analytische chemie: om onzichtbare vlekken via TLC zichtbaar te maken en op die manier kan je een idee krijgen of je de stof daadwerkelijk gemaakt hebt (tegenover de referentie stof natuurlijk)

- binnen de fysica: het foto-elektrisch effect, vacuüm UV-belichting (fotonen met zeer hoge frequenties kunnen daardoor opgewekt worden wat mij nieuwsgierig maakt),...

Belangrijk is wel om een goede koeling te voorzien bij dergelijke UV-lampen. Deze worden snel warm en dat kan een snellere veroudering van de UV-lampen met zich meebrengen (vb. barsten van het glas door de hitte).

Verder is een UV-bril echt wel aan te bevelen want dit is echt sterk energetische straling. Denk daarbij maar aan degradatie van plastiek, wat het gevolg is van zonlicht dat behoorlijk wat UV-straling bevat.

Bij mij werkt het voorlopig nog niet, maar ik zit nu in Limburg bij mijn ouders en morgen ga ik naar mijn tweede huis om de UV-lampen op te halen en dat zwart kastje open te maken. Mijn elektronica apparatuur ligt op een nog andere locatie (waar ik werk en studeer).
IMG_0575.JPG
IMG_0575.JPG (51.13 KiB) 1282 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Stroomvoorziening voor lamp van 243V bouwen?

Ah, interessant.

Je gaat het ding toch wel eerst even aarden? Ik zie geel/groen loshangen en wel een steker met randaarde. Slechte combi.

Wat is het doel van dat kastje? Er lijkt een schakelaar op te zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Stroomvoorziening voor lamp van 243V bouwen?

Als dat is wat ik denk dat het is, dan is dat een gasontladingsbuis. In het kastje zal dan de inverter zitten.

Re: Stroomvoorziening voor lamp van 243V bouwen?

Yep, Fuzzwood...je slaat de nagel op de kop! Het zwarte kastje is inderdaad een inverter. Ik heb er geen praktische ervaring mee en kan het kastje ook niet openen, er staat geen schakelaar op en zelfs geen + of - pool. Wat ik weet is dat het een DC omzet in AC. Netspanning levert mij 230~V aan wisselspanning op, maar de lamp heeft er 243V nodig. Als ik het gewoon aansluit op één van de 3 UV-lampen gebeurt er helemaal niks.

Misschien heb ik een gelijkstroomrichter (diode) nodig als voorschakelapparaat?

Dus van netspanningsbron (230V)--> gelijkstroomrichter-->inverter-->UV-lamp (met aarding)

Als ik één lamp rechtstreeks op netspanning aansluit, zal de zekering door overbelasting uit gaan.
IMAG0331.jpg
IMAG0331.jpg (117.64 KiB) 1288 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Stroomvoorziening voor lamp van 243V bouwen?

Als er geen typenummer of andere technische gegevens op een van die kastjes meer leesbaar is, wordt het moeilijk.

Je zal de ingangsspanning en het amperage van die inverter moeten weten. Misschien dat er op een van de lampen nog gegevens leesbaar zijn, waarna je mogelijk de gegevens van een bijbehorende dc-ac omzetter kan vinden.

Een (hoogspannings/power) diode in serie met het lichtnet zetten en dat vervolgens aan die inverter aanbieden gaat vrijwel zeker niet goed, en het is ook niet ongevaarlijk.

Re: Stroomvoorziening voor lamp van 243V bouwen?

Bedankt voor de praktische informatie. Er zal vast wel een andere gelijkstroomrichter of bron mogelijk zijn voor hoogspanning?

Hoe dan ook, UV-lampen hebben een beperkte levensduur (50-150 uur) omdat zo'n gasontladingslamp snel zeer warm zal worden. Wanneer is een UV-lamp versleten?

- als er een barst in het glas zou zitten

- als je aan de uiteinden van de lamp die zwartachtige metaalafzetting hebt (dit is lood/gallium), wat in mijn geval zo is.

Ik heb de lampen en de inverter gratis gekregen, omdat dit simpelweg versleten is en de kosten die je er zou insteken om die ene lamp nog heel even te laten branden zijn het voor mij eerlijk gezegd niet waard.

Dus gewoon een nieuwe UV-lamp kopen is de beste optie (en kijken naar de vereiste spanning, uitgezonden spectrum,...) Dit maakt alles véél eenvoudiger en goedkoper.

Reageer