[scheikunde] evenwichtsconcentraties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

evenwichtsconcentraties

Klintersaas schreef: do 02 jul 2009, 17:04
1) Bij de volgende omkeerbare reactie:
\(\mbox{A}(aq) + \mbox{B}(aq) \leftrightharpoons 2\ \mbox{C}(aq) + \mbox{D}(aq)\)
meng je 1 mol A met mol B. Na instelling van het evenwicht bij een bepaalde temperatuur vind je als evenwichtsconstante 4. Over de evenwichtsconcentraties kan je met zekerheid zeggen dat:[/i]
  1. \(\left[\mbox{C}\right] = 2 \left[\mbox{D}\right]\)
    [/b][/i]
  2. \(\left[\mbox{A}\right] = \left[\mbox{B}\right]\)
    [/b][/i]
  3. \(\left[\mbox{2C}\right] \left[\mbox{D}\right]= \left[\mbox{A}\right]\left[\mbox{B}\right]\)
    [/b][/i]
  4. \(4 \left[\mbox{C}\right]^2 \left[\mbox{D}\right]= \left[\mbox{A}\right]\left[\mbox{B}\right]\)
    [/b][/i]
Verborgen inhoud
Antwoord A.


Stel een vraag over deze oefening.
Ik begrijp hierbij de vraag niet helemaal, heb het idee dat er iets mist in het zinnetje: 'meng je 1 mol met (........) mol B.' Hoort op de plek van de puntjes nog een getal te staan?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: evenwichtsconcentraties

misschien wel, maar in feite kom je voor deze vraag al toe met "meng je A en B"

Er is één antwoord altijd juist als je A en B gaat mengen.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: evenwichtsconcentraties

Typhoner schreef: ma 02 jul 2012, 17:42
Er is één antwoord altijd juist als je A en B gaat mengen.
Uhm...klopt m'n beredenering dan als ik zeg: stoffen A, B, C en D staan in verhoudingen 1:1:2:1, dus bij mengen van A en B zal er twee maal zoveel van C ontstaan t.o.v. de stof D? Dus dan is 2x [D], optie A (zoals correct is). Ik vind de beredenering een beetje voor de hand liggen dus heb m'n twijfels of dat wel juist is.

Daarnaast is optie B dan ook wel verleidelijk om te kiezen eigenlijk... :-k
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: evenwichtsconcentraties

[quote='Pectus' time='1341244430' post_id='915511']

stoffen A, B, C en D staan in verhoudingen 1:1:2:1, dus bij mengen van A en B zal er twee maal zoveel van C ontstaan t.o.v. de stof D? Dus dan is 2x [D], optie A (zoals correct is). [/quote]

Dat is inderdaad correct. Als je uitgaat van alleen A en B, ga je C en D vormen. Per D komen er 2 C's, dus ben je er.

[quote]

Daarnaast is optie B dan ook wel verleidelijk om te kiezen eigenlijk...

[/quote]

Begrijpelijk als je naar de reactievgl kijkt, maar daar moet je gewoon logisch over nadenken.

1 A en 1 B vormen samen 2 C en 1 D

Als je uitgaat van verschillende hoeveelheden A en B neemt dat niet weg dat dat ze nog steeds 1 op 1 reageren. Stel dat initieel [A]=4 en [B]=1, dan ga je een bepaalde fractie hebben die wegreageert, "x". (er verdwijnt steeds even veel A als B) Dan heb je dus

[A]=4-x en [B]=1-x. No way dat die ooit gelijk kunnen zijn.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: evenwichtsconcentraties

Kan niet anders dan een typootje zijn.

Gaan we verbeteren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: evenwichtsconcentraties

Jan van de Velde schreef: ma 02 jul 2012, 18:06
Kan niet anders dan een typootje zijn.

Gaan we verbeteren.


ik had dezelfde vraag (als in oefening) al eens gezien, maar kan me niet herinneren dat daar iets miste.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: evenwichtsconcentraties

Als je A en B 1:1 mengt, wat bij het gegeven niet wordt uitgesloten, is antwoord B ook juist.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: evenwichtsconcentraties

Typhoner schreef: ma 02 jul 2012, 17:59
Als je uitgaat van verschillende hoeveelheden A en B neemt dat niet weg dat dat ze nog steeds 1 op 1 reageren. Stel dat initieel [A]=4 en =1, dan ga je een bepaalde fractie hebben die wegreageert, "x". (er verdwijnt steeds even veel A als B) Dan heb je dus

[A]=4-x en =1-x. No way dat die ooit gelijk kunnen zijn.



Ja, dat is wel begrijpelijk inderdaad. Bedankt! :)

@Margriet: Jij bedoelt dan dat A en B in verhouding gelijk zijn, en ook in het aantal gebruikte mol?!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: evenwichtsconcentraties

Margriet schreef: ma 02 jul 2012, 18:10
Als je A en B 1:1 mengt, wat bij het gegeven niet wordt uitgesloten, is antwoord B ook juist.


maar er mag er maar een juist zijn, dus zal in een verbetering [A] niet gelijk zijn aan .
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: evenwichtsconcentraties

Ja, dat moet er dan wel bij dat [A] en niet gelijk zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: evenwichtsconcentraties

Kan iemand mij een coëfficiënt geven voor B die alle antwoordmogelijkheden behalve A uitsluit? dan kan ik hem definitief in orde maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: evenwichtsconcentraties

In principe ieder positief getal behalve 1.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: evenwichtsconcentraties

2 of 3 is oké.

Gelieve ook de [2C] te schrijven als 2, want de eerste is een onzinnige notatie.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: evenwichtsconcentraties

Is nu aangepast.

In orde zo? Of moeten er betere alternatieven b, c en d komen, die meer rekening houden met de coëfficiënt 3 die ik nu heb ingevuld, en zo gokkers op een dwaalspoor zetten?

http://www.wetenscha...post__p__530931
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: evenwichtsconcentraties

@Margriet: Jij bedoelt dan dat A en B in verhouding gelijk zijn, en ook in het aantal gebruikte mol?!
Ik bedoel dat op t=0 het aantal mol A gelijk is aan het aantal mol B. Dan is [A] ook gelijk aan .

Om aan te sluiten bij het voorbeeld van Thyphoner als voorbeeld: [A]= =4 op t=0.

Als er dan x mol A en x mol B per liter wordt omgezet dan is in evenwicht: [A] = = 4-x.

Dus als je 1:1 mengt blijven de concentraties van A en B aan elkaar gelijk.

Reageer