Zintuiggewaarwording in het zintuig zelf ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 567

Zintuiggewaarwording in het zintuig zelf ?

In de medische literatuur zit het er spekdik op dat onze zintuigen verbonden zijn via zenuwen naar het brein.

Maar als ik ruik, proef, hoor, zie, of voel is de gewaarwording niet in m'n brein, maar in/bij het zintuig zelf.

Is dit omdat er zenuwen terug gaan van het brein naar het zintuig, of dus een vorm van feedback ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zintuiggewaarwording in het zintuig zelf ?

De gewaarwording vindt plaats in het brein. Je brein is alleen somatotopisch ingericht zodat het signaal van een vinger (gevoel) naar het deel van hersenen gaat dat de vinger representeert. Voor horen is dit ook zo (verschillende toonhoogtes corresponderen met verschillende gebieden en is er voor taal zelfs een apart gebied (Wernicke's area)). Omdat je met een zintuig iets waarneemt lijkt het alsof de gewaarwording daar plaatsvindt maar dat is dus niet zo.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zintuiggewaarwording in het zintuig zelf ?

Gelukkoos schreef: ma 02 jul 2012, 17:56
Maar als ik ruik, proef, hoor, zie, of voel is de gewaarwording niet in m'n brein, maar in/bij het zintuig zelf.


Denk eens aan fantoompijn, waarbij mensen pijn in een teen voelen aan een been dat er niet meer is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Zintuiggewaarwording in het zintuig zelf ?

Gelukkoos schreef: ma 02 jul 2012, 17:56
In de medische literatuur zit het er spekdik op dat onze zintuigen verbonden zijn via zenuwen naar het brein.

Maar als ik ruik, proef, hoor, zie, of voel is de gewaarwording niet in m'n brein, maar in/bij het zintuig zelf.

Is dit omdat er zenuwen terug gaan van het brein naar het zintuig, of dus een vorm van feedback ?
Ik heb de laatste maanden reeds 3 x een caudaal block gehad om vreselijke pijnen te stoppen.

Gaan met naald in ruggegraat, onderaan staartbeentje.

Men blokkeert gewoon de informatiestroom naar de hersenen en Pijn is weg .....

Om het caricaturaal te zeggen: "Ik heb nog evenveel pijn (ik bedoel: de oorzaak is er nog) maar noch mijn hersenen noch ik weten of voelen het"

Juister gezegd: ik heb dus geen pijn meer zolang mijn hersenen niet terug info ter zake krijgen.

Dat is ook wat er ongeveer gebeurd bij vrouwen die met een epidurale bevallen.
Eric

Berichten: 12.262

Re: Zintuiggewaarwording in het zintuig zelf ?

Met tastzintuigen is dat duidelijk het geval, dat signaal gaat alleen richting je hersenen.

Feedback zie je bijvoorbeeld wel bij het oog, waarbij de pupil kleiner wordt in helder licht. Dit signaal gaat via de hersenstam terug, als het goed is naar beide ogen - dwz dat beide pupillen kleiner worden als je met een lampje in 1 oog schijnt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zintuiggewaarwording in het zintuig zelf ?

Voor de helderheid kunnen we reflexen beter buiten beschouwing laten. Het zien gebeurt in de hersenen (gewaarwording van licht). Hier staat de pupilreflex los van. Bij iemand die een corticale blindheid heeft (geen waarneming van licht) zijn bijvoorbeeld de pupilreflexen intact. Om het niet te ingewikkeld te maken laat ik de dreigreflex en accomodatiereflex buiten beschouwing die deels wél corticaal lopen.

Zoals iedereen terecht aangeeft hier: gewaarwording vindt in de hersenen plaats. De zintuigen geven alleen de informatie door.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Zintuiggewaarwording in het zintuig zelf ?

Dat is natuurlijk een definitiekwestie - de pupilreflex wordt geregeld in de hersenstam, en of je dat wel of niet tot de hersenen wilt rekenen is vrij arbitrair.

Het neemt overigens niet weg dat mensen hard geluid ervaren als pijn aan de oren, en fel licht als pijn aan de ogen. Uiteraard hebben die ook wel pijnzintuigen, maar licht is pijnljk helder lang voordat het schadelijk intent is. Als je bijv uit het pikdonker naar een normaal verlichte ruimte gaat voelt dat wel degelijk als 'pijn in je ogen', terwijl je ogen geen enkel gevaar lopen in die situatie.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zintuiggewaarwording in het zintuig zelf ?

Benm schreef: wo 04 jul 2012, 03:39
Dat is natuurlijk een definitiekwestie - de pupilreflex wordt geregeld in de hersenstam, en of je dat wel of niet tot de hersenen wilt rekenen is vrij arbitrair.
De hersenstam is onderdeel van de hersenen, dat vind ik niet zo arbitrair. Het gaat om het feit dat de gewaarwording (waar het topic over gaat) plaatsvindt in de grote hersenen en om precies te zijn de cortex. Dus enige feedback vanuit de hersenstam -ofwel een hersenstamreflex- heeft niets met gewaarwording te maken.

Als voorbeeld gaf ik iemand die niets ziet maar wel pupilreflexen heeft. En zo kun je ook afwezige pupilreflexen hebben en toch zien.

Precies om deze reden wil ik de reflexen in het kader van gewaarwording liever niet noemen, omdat deze volledig onafhankelijk van gewaarwording optreden. Bovendien leiden zij ook niet tot de geclaimde 'gewaarwording in het zintuig' zoals TS in zijn eerste post schrijft.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Zintuiggewaarwording in het zintuig zelf ?

In dromen (dus met gesloten ogen) kan je ook 'zien'. Het lukt mij met wat moeite zelfs in de schemertoestand voor het in slaap vallen. Dit zijn dan wel droombeelden. Kortom: het oog is vooral een doorgeefluik en signaalomzetter, de gewaarwording komt in de hersenen tot stand.

Hoe (fysische) signalen in de hersenen en (psychische) gewaarwordingen in onze geest samenhangen is een filosofisch vraagstuk.

Reageer