DNA kronkels

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 306

DNA kronkels

Goedendag,

Ik weet niet zoveel over DNA, en zat wat erover te lezen op wikipedia.Nu brengt wikipedia door alle terminologie vaak meer vragen dan antwoorden, en dus vraag ik me nu hetvolgende af:

Afbeelding

hierboven zie je een plaatje van DNA. Om dat DNA in principe een volop lange rechte lijn is, ligt het opgekronkeld in een cel.

mijn vraag is eigenlijk simpel:

is deze kronkeling van invloed op 'genen' / 'allelen'. Ik doel dan voornamelijk o de kronkeling die je ziet in de 'chromatiden'. Is het bijvoorbeeld zo dat door deze kronkeling bepaalde stukken worden 'afgebakend' waarmee ze een gen (ofwel 2 allelen) kunnen vormen.

Voor alle duidelijkheid, volgens mijn huidige beeld is het DNA/gen/allel-verhaal alsvolgt:

Afbeelding

De A,C,G,T zijn eiwitten. Die liggen in een rechte lijn. deze hele lijn heet het chromosoon. uitgevouwen heet het het DNA. Een gen is een bepaald stuk van deze lijn (blauw), een allel is slechts 1 kant ervan (rood). klopt dit?

waarschijnlijk niet, want ik begin me nu al af te vragen hoe het dan zit met dominantie.

Liggen er meerdere Genen achter elkaar? dus blauw oog en vervolgens groen oog? en 1 van de 2 wordt gekozen en de ander niet?

en wat is uberhaupt het verschil tussen een allel en een gen? 1 bepaalde allel bepaalt toch eigenlijk al ook de andere kant en daarmee het gen?

wie kan e.e.a. voor mij verduidelijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: DNA kronkels

Probeer eens hoever je hiermee komt :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 306

Re: DNA kronkels

Ok, dit was opzich een nuttig antwoord. Ik begrijp nu dat 3 koppeltjes A&T / G&C een codon vormen, elk codon bevat de informatie om een bepaald aminozuur te bouwen. met meerdere aminozuren kun je een eiwit bouwen, en dus geven meerdere koppeltjes de informatie om 1 bepaald eiwit te bouwen, welke dan waarschijnlijk de erfelijke eigenschappen zullen bepalen. de informatie om 1 eiwit te bouwen heet een gen, en wordt aan- en afgekonidgd dmv bepaalde codons.

De kronkels in Dna zijn dus niet bepalend voor wat een gen is, of wat dan ook.

wat ik me wel nog steeds afvraag, is wat nu precies een allel is. is dit nu een half gen? of een half codon? of een half eiwit?

waar ik ook benieuwd naar ben, is op welke manier een codon dan de informatie bevat om een bepaald aminozuur te bouwen.

Tenslotte vraag ik me nog steeds af: zijn de kronkels binnen de 'chromatiden' nu puur toevallig en willekeurig gekozen, of is ook hier een bepaald patroon in de herkennen? naast de opgewonden histonen? en zou dit tot bepaalde effecten kunnen leiden?

Bovendien: waarom kunnen zich maar 2 koolstofatomen aan een fosfaatgroep hechten? er zijn toch 3 vrije O's? maw: waarom is de lijn recht en niet krom?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: DNA kronkels

De kronkels in Dna zijn dus niet bepalend voor wat een gen is, of wat dan ook.
Klopt. Er moet een flink (lang) stuk DNA in een celkern passen. Het moet dus wel op te frummelen zijn, anders gaat het hele feest niet door. Verder moet je je goed realiseren dat wat je op dit soort plaatjes ziet vaak ook een beetje een artistieke impressie is en niet noodzakelijk 100% werkelijkheid. DNA (zonder histonen etc) is overigens niet 'recht', het is een dubbele helix.

Overigens is een gen al snel enkele duizenden basen(paren) lang en we hebben duizenden genen.
wat ik me wel nog steeds afvraag, is wat nu precies een allel is. is dit nu een half gen? of een half codon? of een half eiwit?
Van elk chromosoom heb je een setje: eentje van pa en eentje van ma (dat heet diploid). Op beiden chromosomen ligt een gen voor bijvoorbeeld je haarkleur. Je mag dan ook zeggen dat je twee allelen hebt voor -in dit geval- haarkleur. Lees de wiki pagina.
waar ik ook benieuwd naar ben, is op welke manier een codon dan de informatie bevat om een bepaald aminozuur te bouwen.
Transfer RNA :)

Leuk om je te beseffen: afhankelijk van waar je begint te lezen heb je drie verschillende mogelijkheden voor codons in jouw plaatje. ACG, CGT of GTG (en steeds de volgende drie, dat heet een open reading frame). Dat is een factor die het interpreteren van DNA sequenties enorm kan bemoeilijken.
Tenslotte vraag ik me nog steeds af: zijn de kronkels binnen de 'chromatiden' nu puur toevallig en willekeurig gekozen, of is ook hier een bepaald patroon in de herkennen? naast de opgewonden histonen? en zou dit tot bepaalde effecten kunnen leiden?
Histonen zijn niet opgewonden, ze zijn omwonden met het DNA dat ze binden. Daar is overigens wel een patroon in te vinden. Maar waar jij naar lijkt te zoeken is effecten die de toegankelijkheid van DNA beïnvloeden. Acetylatie (histonen) en methylatie (DNA) is waar je naar op zoek bent denk ik.

http://en.wikipedia....d_deacetylation

http://en.wikipedia....DNA_methylation
Bovendien: waarom kunnen zich maar 2 koolstofatomen aan een fosfaatgroep hechten? er zijn toch 3 vrije O's? maw: waarom is de lijn recht en niet krom?
Er zit aan een van die O'tjes een waterstofje (plaatje rechts boven aan de pagina):

http://en.wikipedia....ecular_biology)

Dat waterstofje zou er misschien nog wel af kunnen maar gelukkig doen we dat niet, het zou een zootje worden ;)

In de kinetiek van de enzymen die dit regelen en de bouw van de moleculen die erbij betrokken zijn zit vast een vrij ingewikkeld verhaal waarom deze oplossing energetisch handiger is dan DNA de hoek om bouwen door het 'verkeerde' O'tje te gebruiken.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer