waarom een elliptische baan?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 9

waarom een elliptische baan?

Hallo mensen.

Ik vraag me af waarom planeten in een elliptische baan om hun zon bewegen.

Je zou toch verwachten dat het een cirkel vormige baan zou zijn.

Komt het doordat de planeten ook aan elkaar trekken?

Joop...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: waarom een elliptische baan?

Een (onverstoorde) omloopbaan is altijd een kegelsnede.

Er zijn heel veel soorten banen/kegelsneden mogelijk voor hemellichamen; een vrijwel oneindig aantal elliptische banen, hyperbolen en parabolen.

Er is slechts één heel bijzonder baan mogelijk die wij een cirkel noemen.

Dus zonder lastige wiskunde kan je stellen dat omdát elliptische (en andere) banen mogelijk zijn ze heel veel vaker moeten voorkomen dan een cirkelvormige-.

Wil je de lastige wiskunde toch graag doorlezen, klik dan voor de wetten van Kepler en hier voor het tweelichamenprobleem.

Als je rekening houdt met verstoringen van omloopbanen door andere objecten (bv planeten), dan wordt een perfect cirkelvormige baan vrijwel onmogelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: waarom een elliptische baan?

De planeten zitten gevangen in de gravitatieput van de zon. Deze hyperbolische gravitatieput in Hong Kong laat zien welke ellipsachtige baanbeweging er dan automatisch ontstaat. Ook de afwijkingen spreken tot mijn verbeelding: wrijving waardoor hij langzaam naar binnen spiraliseert, en de 'precessie van het perihelium'

Zie ook de dubbele put (als contrast), en een uitleg van de ellipsbaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: waarom een elliptische baan?

Ontstaat de precessie omdat de helling dicht bij het centrum te steil is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: waarom een elliptische baan?

Omdat de vorm van de put niet perfect hyperbolisch is, denk ik. Als de potentiaal evenredig is met 1/r1+ε, en ε is niet nul, dan krijg je precessie.

Maar ik ben helemaal niet vertrouwd met de theorie over precessie, ik zit voorlopig nog even te puzzelen op de wiki over Newton's theorem of revolving orbits en een spirograaf-artikel.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: waarom een elliptische baan?

Zeker, en ik denk dat voor positieve ε wordt 'doorgedraaid', en voor negatieve ε niet genoeg wordt doorgedraaid. Dit maakt wel dat ik nog geen filmpje met een vrij eccentrische ellips (dwz met kleine precessie) vond. Bijvoorbeeld hier op 0:56 draait hij belange niet genoeg door.

Reageer