huiswerkhulp regels

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

huiswerkhulp regels

Discussie afgesplitst van dit topic.
Bendingwillbepossible1 schreef: za 07 jul 2012, 12:25
Ik vraag enkel de oplossing, en de berekeningen om die oplossing te verkrijgen. Niet 10 berichten waar er om de pot wordt gedraait --'
That's not the way we roll
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 75

Re: huiswerkhulp regels

Ik stel hier toch een vraag waar ik het antwoord op wens, en niets meer.

Berichten: 8

Re: huiswerkhulp regels

(Trouwens even toelichten dat het vanuit pedagogische optiek tamelijk ongermijd is dat men hier zoals op sommige Amerikaanse fora zo gekant is tegen uitgewerkte opgaven.

Het is redelijk onzinnig om aan te nemen dat zo'n Socratische dialoog echt de efficiëntste wijze is om de vraagsteller tot inzicht te laten komen

Akkoord dat een antwoord zonder meer weinig baat, maar uit een uitgewerkte oplossing is volgens mij een zinvolle reply.

Een forum met wetenschappers zou toch moeten weten dat pedagogische principes pas zinvol zijn als die geschraagd worden door empirische principes; en m.b.t. een doorgedreven Socratische methode zou ik zeggen: citation needed!

Lurkers zijn trouwens ook niks met zo'n vraagstelling-benadering zonder uitwerkingen; dit terzijde)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: huiswerkhulp regels

Wensen staat eenieder vrij; echter werkt het op dit forum niet zo. Er wordt van je verwacht dat je eigen inbreng levert.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: huiswerkhulp regels

ioni02 schreef: za 07 jul 2012, 13:05
(Trouwens even toelichten dat het vanuit pedagogische optiek tamelijk ongermijd is dat men hier zoals op sommige Amerikaanse fora zo gekant is tegen uitgewerkte opgaven.

Het is redelijk onzinnig om aan te nemen dat zo'n Socratische dialoog echt de efficiëntste wijze is om de vraagsteller tot inzicht te laten komen

Akkoord dat een antwoord zonder meer weinig baat, maar uit een uitgewerkte oplossing is volgens mij een zinvolle reply.

Een forum met wetenschappers zou toch moeten weten dat pedagogische principes pas zinvol zijn als die geschraagd worden door empirische principes; en m.b.t. een doorgedreven Socratische methode zou ik zeggen: citation needed!

Lurkers zijn trouwens ook niks met zo'n vraagstelling-benadering zonder uitwerkingen; dit terzijde)
Ben je daadwerkelijk in staat iets te leren van een uitgewerkte opgaven? Misschien als je wilskracht groot genoeg is om niet constant naar de uitwerking te kijken. Dit verwacht ik echter niet bij iemand die overduidelijk een huiswerkvraag stelt met de gedachte om er maar snel vanaf te komen.

Om die reden heb ik jouw uitwerking, hoe goed en netjes deze ook was, gecensureerd.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: huiswerkhulp regels

Trouwens even toelichten dat het vanuit pedagogische optiek tamelijk ongerijmd is dat men hier zoals op sommige Amerikaanse fora zo gekant is tegen uitgewerkte opgaven.
Ach gut, ga jij nu voortaan alles voorkauwen?

Nou ja, we zullen zien hoe lang het duurt voor jij er genoeg van hebt om je tijd te verspillen aan personen die zelf geen enkele moeite doen om te pogen het vraagstuk zelf op te lossen, maar gewoon achterover op jouw uitwerking gaan zitten wachten.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 8

Re: huiswerkhulp regels

Om anekdotisch te reageren: zelf heb ik heel veel geleerd via Khan Academy. Overduidelijk een leerwijze waarbij heel veel aandacht wordt besteed aan het uitwerken van voorbeelden.

Het gaat er uiteraard om dat die redenering vervolgens toegepast wordt op andere, nieuwe, gelijkaardige probleembeschrijvingen.

Ik weet niet hoe het onderwijssysteem zit in Nederland, maar in België is het nu alvast vakantie. Veel huiswerk zal er dus niet zijn; men kan enkel hopen dat de persoon de redenering begrijpt en nu zelfstandig kan toepassen.

Door Socratisch te werk te gaan, heb je weinig meer garantie om zo'n resultaat te bekomen.

Zelf heb ik meermaals iets proberen te begrijpen, waarna ik op een gelijkaardige vraag uitkwam op Amerikaanse fora. In plaats van dat ik een redenering voor me kreeg, waaruit ik iets kon leren, ging men een dialoog aan met de vraagsteller waar niemand anders veel wijzer uit werd.

Ook lurkers hebben veel meer baat bij een uitwerking.

Uiteindelijk is het vooral de persoonlijkheid en het doel van de vraagsteller die het nut van een uitwerking bepalen; niet zozeer of men wel/niet een uitwerking verschaft.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: huiswerkhulp regels

Uitwerkingen werken zeer goed in een 1-op-1-situtatie. Waar iemand een redenering al pratend met de student kan uitwerken. Ook is zo'n werkvorm uitermate geschikt voor het aanbrengen van nieuwe leerstof en het uitleggen van fundamentele begrippen, die een combinatie van veel uitleg en voorbeelden vragen.

Op een forum gaat dat niet, want dat zou voor iedereen met dergelijke vragen een gigantische lap tekst van "ons" vragen. Voor de lappen tekst bestaat er iets als een minicursus. Dus als iemand geen enkele notie heeft: daar is die te vinden.

Voor iemand die een oefening niet snapt, maar de concepten er achter wel kent, is een duwtje doorgaans voldoende. of twee duwtjes.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: huiswerkhulp regels

Duizenden topics op dit forum hebben geleerd dat het het beste werkt wanneer men stapje voor stapje zelf de redenering opstelt, daarbij op de punten waar dat nodig is vooruitgeholpen met een gerichte opmerking of een voorbeeld.

Waar dat precies nodig is, en hoeveel, verschilt per persoon maar het is in ieder geval zo dat de huiswerk-helpers die op dit forum actief zijn dat over het algemeen zeer goed kunnen inschatten.

Dat wordt inderdaad niet altijd op prijs gesteld. Sommige gebruikers zijn nu eenmaal niet geïnteresseerd om iets te leren, maar zijn enkel geïnteresseerd in het kunnen inleveren van een opgave. Die kunnen beter wegblijven. Aan het eind van de streep is dit een wetenschapsforum, geen gratis huiswerkmaakservice.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7.068

Re: huiswerkhulp regels

Duizenden topics op dit forum hebben geleerd dat het het beste werkt wanneer men stapje voor stapje zelf de redenering opstelt,
Ik ben erg benieuwd hoe je dit hebt vastgesteld...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: huiswerkhulp regels

Er is geen uitvoerig onderzoek naar gedaan, als je dat bedoelt. Maar het feit dat je echt kwartjes ziet vallen bij de hulpvragers en we ook regelmatig bericht krijgen van mensen met bedankjes voor de hulp en dat ze bepaalde proefwerken o.i.d. hebben gehaald dankzij de begeleiding, geeft iig aan dat onze methode werkt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 289

Re: huiswerkhulp regels

Ger schreef: ma 09 jul 2012, 12:02
Er is geen uitvoerig onderzoek naar gedaan, als je dat bedoelt. Maar het feit dat je echt kwartjes ziet vallen bij de hulpvragers en we ook regelmatig bericht krijgen van mensen met bedankjes voor de hulp en dat ze bepaalde proefwerken o.i.d. hebben gehaald dankzij de begeleiding, geeft iig aan dat onze methode werkt.
Dat is niet een bijzonder wetenschappelijke opmerking; volgens dat criterium werkt allerlei pseudowetenschap/magie geweldig.

Maar ik ben het eens met de voorgaande opmerkingen: een forum is voor discussie en dialoog, voor kant-en-klare lappen tekst zijn andere media/sites beschikbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: huiswerkhulp regels

Ericw schreef: ma 09 jul 2012, 12:11
Dat is niet een bijzonder wetenschappelijke opmerking; volgens dat criterium werkt allerlei pseudowetenschap/magie geweldig.
Klopt. :)

Maar ik kan het niet mooier maken dan dat het is. We hebben geen onderzoek gedaan naar verschillende methoden en resultaten.

Hoe het ook zij: ons beleid is om mensen iets te leren, niet om mensen iets voor te kauwen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 7.068

Re: huiswerkhulp regels

Hoe het ook zij: ons beleid is om mensen iets te leren, niet om mensen iets voor te kauwen.
Het beleid heeft echter last van tunnelvisie. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Prima als jullie die tunnelvisie willen voortzetten, dat is immers jullie goed recht. Probeer het echter niet te verkopen als de enige of beste mogelijkheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: huiswerkhulp regels

EvilBro schreef: ma 09 jul 2012, 12:32
Het beleid heeft echter last van tunnelvisie. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Prima als jullie die tunnelvisie willen voortzetten, dat is immers jullie goed recht. Probeer het echter niet te verkopen als de enige of beste mogelijkheid.
Vreemde reactie van jou EvilBro (foute inschatting van mijnentwege).

Buiten het feit dat ik de visie van het beleid hierin ondersteun in functie van DIT forum (en ik ben ECHT geen gatlikker), vind ik ook dat vele vraagstellers mensen eerder beschouwen als een soort encyclopie dat je kan openslaan en terug dichtslaan.

Het bedankje op VOORHAND is gewoon een stimulans om makkelijker reacties te krijgen.

Veel toffer vind ik de bedankjes acheraf wanneer men je niet meer nodig heeft, of minstens vertelt wat men aan de reactie wel of niet gehad heeft.

Zoiets heeft op mij het effect dat ik de volgende maal niet meer, of met weinig zin hiervoor, op die vraagsteller met zo'n soort vraag reageer:

http://www.wetenscha...post__p__915822
Eric

Reageer