Is het mogelijk dat een electrische impuls (stimulus) via de axonen en sensorische denrieten het lichaam kan verlaten?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Is het mogelijk dat een electrische impuls (stimulus) via de axonen en sensorische denrieten het lichaam kan verlaten?

Ik vraag het me af?

Zo een stimulus die informatie bevat, kan die via de sensorische dendrieten in de huid het lichaam verlaten? Misschien een domme vraag maar ik zou het best willen weten.

Trouwens ik bedoel electrische impuls

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Is het mogelijk dat een electrische impuls (stimulus) via de axonen en sensorische denrieten het lichaam kan verlaten?

Dit topic is verplaatst naar het vakforum Geneeskunde, onderdeel Menselijke anatomie en Fysiologie.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Is het mogelijk dat een electrische impuls (stimulus) via de axonen en sensorische denrieten het lichaam kan verlaten?

Renee_Brewster schreef: za 07 jul 2012, 17:42
Ik vraag het me af?

Zo een stimulus die informatie bevat, kan die via de sensorische dendrieten in de huid het lichaam verlaten? Misschien een domme vraag maar ik zou het best willen weten.

Trouwens ik bedoel electrische impuls
Een impuls (prikkel) bevat geen informatie, maar is de informatie. :)

Er bestaan verschillende soorten zenuwcellen (sensorisch, motorisch en schakelcel), die bestaan uit verschillende onderdelen, waaronder de dendrieten. Met sensorische dendrieten bedoel je dus de dendrieten van een sensorische zenuwcel?

Verborgen inhoud
Afbeelding


Je lichaam bevat veel vocht waardoor elektrische energie in het lichaam zelf gemakkelijk te verspreiden is; denk aan elektrocutie. Maar een normaal impuls zal, gezien het kleine voltage, niet overgegeven worden aan de omgeving zodra je daar contact mee maakt.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Is het mogelijk dat een electrische impuls (stimulus) via de axonen en sensorische denrieten het lichaam kan verlaten?

Neen, elektrische prikkels in sensorische zenuwen (afkomstig van een zintuig, zoals de huid, de ogen, de oren,...) gaan van de dendrieten, via de axonen naar de synapsen, waar het elektrische signaal via meestal chemische stoffen (neurotransmitters) wordt overgebracht naar de dendrieten van een volgend axon. En dat gaat zo verder tot het centraal zenuwstelsel wordt bereikt (ruggenmerg/ hersenen).

Waarom in die richting?

- Onze zintuigen zijn zodanig gemaakt dat zij energie (bv. licht, geluid) kunnen omzetten tot elektrische impulsen (= actiepotentialen) die dan naar het ruggenmerg/ hersenen worden gebracht, via de sensorische neuronen (neuron = zenuwcel). Onze hersenen daarentegen zijn niet in staat om diezelfde impulsen (licht, geluid,...) om te zetten naar elektrische impulsen die dan naar het zintuig worden geleid. Daarvoor zijn ze 'verkeerd' gebouwd.

- Sensorische neuronen worden zo genoemd omdat ze info van de zintuigen naar de hersenen sturen

- Eenmaal een actiepotentiaal een bepaalde richting uitgaat in een neuron (dus, bij een sensorische zenuwcel van het perifeer zenuwstelsel (zintuigen) naar de hersenen, dan kan de elektrische prikkel niet plots gaan omkeren van richting, omwille van de refractaire periode van een neuron. Dit houdt in dat een neuron 2 dat zonet werd geprikkeld door een elektrisch signaal van neuron 1 even niet meer in staat is om geprikkeld te worden. Daardoor kan de actiepotentaal die ondertussen al naar neuron 3 is gegaan, neuron 2 niet meer activeren en kan de actiepotentaal enkel voorwaarts, richting centraal zenuwstelsel, via neuron 3,4,5,....

- De bouw van de neuronen is zodanig dat er aan de synapsen enkel info (chemisch) kan worden uitgewisseld van het axonuiteinde van neuron 1 naar de dendrieten van neuron 2. Zo zorgt het elektrisch signaal van een neuron 1 ervoor dat er 'blaasjes' met neurotransmitter worden vrijgegeven door het axonuiteinde van neuron 1. Als die neurotransmitter dan een receptor van een dendriet (behorende tot de volgende neuron 2) bereikt, wordt dat chemisch signaal (met de neurotransmitter) weer omgezet tot een elektrisch signaal dat nu via neuron 2 wordt overgebracht naar de axonuiteinden van neuron 2 enz... Omgekeerd kan een elektrisch signaal in neuron 2 er niet voor zorgen dat de dendrieten van neuron 2 hun neurotransmitters vrijgeven in de synaps met neuron 1. Gewoonweg omdat de dendrieten dat niet kunnen, door hun bouw. Net zoals je nooit zal kunnen geluidsignalen opvangen via jouw tong (en je hersenen deze dan omzetten naar het geluid dat je hoorde), omdat je tong daarvoor niet juist is gebouwd. Dit in tegenstelling met je oren die wel gebouwd zijn om geluidsignalen op te pikken. En dit terwijl je wel kan smaken via jouw tong (en niet via jouw oren).

Afbeelding

figuur uit: http://www.csus.edu/...%209/neuron.jpg

Aanvullingen kan je oa. hier lezen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Is het mogelijk dat een electrische impuls (stimulus) via de axonen en sensorische denrieten het lichaam kan verlaten?

Dido dank je wel voor jouw uiteenzetting.

Dus hier beweer jij dat stimuli (electrische impulsen) niet in beide directies stromen?

En dus daarom niet buiten het lichaam geschoten kunnen worden door bijv. de uitlopers die in contact staan met de huid? Omdat de sensorische dendrieten gebouwd zijn om als ontvangers te functioneren en niet als verzenders?

Op jouw link heb ik dit volgende ook gelezen:

If you mean an action potential in an axon of a neuron, then you should understand that it starts at the cell body and propagates down the axon to its end. That is, the action potential starts at one end and goes to the other. However, if you electrically stimulate the middle of an axon, the action potential moves in both directions.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Is het mogelijk dat een electrische impuls (stimulus) via de axonen en sensorische denrieten het lichaam kan verlaten?

In principe gaat de actiepotentiaal 1 kant op. Bij supramaximale stimuli (zoals de F-respons) kun je een elektrische impuls krijgen in 2 richtingen. Maar dan kun je moeilijk van een actiepotentiaal spreken. Het axon of dendriet lekt altijd een beetje 'stroom' naar de omliggende weefsels. Dit wordt doorgegeven aan de huid. Hierop is zenuwgeleidingsonderzoek gebaseerd. Zie ook hier.

Dit gaat echter om zéér kleine voltages.
Renee_Brewster schreef: za 07 jul 2012, 21:54
If you mean an action potential in an axon of a neuron, then you should understand that it starts at the cell body and propagates down the axon to its end. That is, the action potential starts at one end and goes to the other. However, if you electrically stimulate the middle of an axon, the action potential moves in both directions.
Dido bedoelt uiteraard fysiologische situaties en geen experimentele setting.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Is het mogelijk dat een electrische impuls (stimulus) via de axonen en sensorische denrieten het lichaam kan verlaten?

Dido bedoelt uiteraard fysiologische situaties en geen experimentele setting.
Inderdaad! ;)
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer