[natuurkunde] Halfwaardetijd/ radio-activiteit (toelatingsexamen 2012)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Halfwaardetijd/ radio-activiteit (toelatingsexamen 2012)

Er wordt een hoeveelheid technetium (T1/2= 6h) gegeven aan een patiënt, met een activiteit van 640 MBq. Om in contact te mogen komen met kinderen moet de activiteit minstens gedaald zijn tot onder de 80 MBq. Na hoeveel tijd mag de patiënt ten vroegste het ziekenhuis verlaten?

A. Na 12h

B. Na 16h

C. Na 18h

D. Na 24h

Lijkt me redelijk duidelijk: antwoord C.

Hoewel ik toch mijn bedenkingen had bij de vraagstelling, die duidelijk zegt dat de activiteit tot onder 80MBq moet zijn gedaald, terwijl het na 18h toch nog 80 MBq zal zijn, en dus in feite niet wat er gevraagd wordt.

Maar goed, 24h leek me dan weer te lang, en volgens mij ging het hier om te zien of je het idee van halfwaardetijd begreep.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Halfwaardetijd/ radio-activiteit (toelatingsexamen 2012)

Er staat ook niet voor niks "ten vroegste". Verder, als je jezelf toch dingen gaat afvragen, zou er qua gevaar voor de omgeving een serieus verschil zijn tussen een patiënt met een activiteit van 81 MBq of eentje van 79 MBq?

Ten slotte, als je zo'n examen als dit "in het echt" gaat maken, vraag jezelf dan vooral niet teveel af. Men probeert uit te vinden of je de principes begrijpt, niet of je spijkers op laag water kunt vinden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Halfwaardetijd/ radio-activiteit (toelatingsexamen 2012)

Jan van de Velde schreef: ma 09 jul 2012, 16:11
Er staat ook niet voor niks "ten vroegste". Verder, als je jezelf toch dingen gaat afvragen, zou er qua gevaar voor de omgeving een serieus verschil zijn tussen een patiënt met een activiteit van 81 Bq of eentje van 79 Bq?


Ja, die "ten vroegste" was wat ik dan ook maar als hint ging beschouwen.

En het verschil tussen iets als 81 MBq en 79 MBq was ook iets waar ik over had nagedacht. Als ze zeggen "onder 80 MBq" bedoelen ze dan 79 of 60? Tja, dat zal wel "te ver gaan zoeken" heten...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Halfwaardetijd/ radio-activiteit (toelatingsexamen 2012)

Grasshopper schreef: ma 09 jul 2012, 16:15
En het verschil tussen iets als 81 MBq en 79 MBq was ook iets waar ik over had nagedacht.
A difference that makes no difference is no difference.

Als jij bij de kaasboer een pond jong belegen komijn koopt, maakt het jou dan uit of dat stuk dat ze afsnijden 480 of 520 g groot blijkt te zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Halfwaardetijd/ radio-activiteit (toelatingsexamen 2012)

Geslaagd voor mijn wetenschappen/wiskunde. Gebuisd voor mijn stilleesgedeelte [dat extra moeilijk was dit jaar, omdat ze voor het eerst de tekst wegnamen - nvda]. Alvast bedankt aan het wetenschapsforum voor alle hulp, maar ik vrees dat ik hier nog enkele weken zal rondhangen :(
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Halfwaardetijd/ radio-activiteit (toelatingsexamen 2012)

Geluk gewenst met het slagen voor je wetenschappen/wiskunde

Aad

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Halfwaardetijd/ radio-activiteit (toelatingsexamen 2012)

aadkr schreef: di 10 jul 2012, 18:01
Geluk gewenst met het slagen voor je wetenschappen/wiskunde

Aad
Dank u!

't Is wel een beetje zuur dat ik opnieuw al mijn wetenschappen moet studeren ntt. dat ik er goed voor door was (had zelfs een 10/10 voor bio).

Ach ja...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Halfwaardetijd/ radio-activiteit (toelatingsexamen 2012)

Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust.

Maar waar ik beniewd naar ben of je de juiste grafiek al gevonden hebt, bij je vraag over ""Elektrische veldsterkte grafiek ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Halfwaardetijd/ radio-activiteit (toelatingsexamen 2012)

Grasshopper schreef: di 10 jul 2012, 17:58
ik vrees dat ik hier nog enkele weken zal rondhangen :(
Jammer dat het opnieuw moet. Maar gefeliciteerd met het resultaat van het exacte deel.

Dat je hier nog enkele weken rondhangt, geen punt. Je loopt niet in de weg.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Halfwaardetijd/ radio-activiteit (toelatingsexamen 2012)

aadkr schreef: di 10 jul 2012, 18:14
Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust.

Maar waar ik beniewd naar ben of je de juiste grafiek al gevonden hebt, bij je vraag over ""Elektrische veldsterkte grafiek ?


Neen, nog niet... Maar het was alvast geen pos. cte. Zover ben ik al...

Ik laat het zeker weten als ik de juiste opgave vind, en de meeste andere vragen zal ik ook wel in de loop van de komende weken posten.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Reageer