Haarverf

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

Haarverf

Ik doe mijn profielwerkstuk over haarverf

Daarom zou ik graag zelf haarverf willen maken.

Graag echte haarverf en niet natuurlijke!

Dus weet iemand een recept voor haarverf?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Haarverf

hoihoihoihoi schreef: di 10 jul 2012, 11:46
Graag echte haarverf en niet natuurlijke!


wat is het verschil tussen "echte" en "natuurlijke" haarverf?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 329

Re: Haarverf

Je moet er in iedergeval voor zorgen dat het hecht aan de stoffen die in het haar zitten en een gewenst effect heeft.

Dus uitzoeken wat voor stoffen er in haar zitten, welke stoffen hieraan hechten, en of het het gewenste pigment kan oplossen.

Berichten: 10

Re: Haarverf

Typhoner schreef: di 10 jul 2012, 19:52
wat is het verschil tussen "echte" en "natuurlijke" haarverf?
natuurlijke haarverf is haarverf waar geen stoffen aan toegevoed zijn die slecht zijn voor je haar. bijvoorbeeld je haar blonderen met citroensap.

wat ik bedoel met echte haarverf, de haarver die je ook kan kopen in de winkel. maar dan hoop ik dat het ook iets makkelijker kan. Zodat ik het zelf kan maken.

Berichten: 10

Re: Haarverf

liamgek schreef: wo 11 jul 2012, 01:41
Je moet er in iedergeval voor zorgen dat het hecht aan de stoffen die in het haar zitten en een gewenst effect heeft.

Dus uitzoeken wat voor stoffen er in haar zitten, welke stoffen hieraan hechten, en of het het gewenste pigment kan oplossen.
Ik heb dit al een beetje uitgezocht. ammonia die opent de haarschubben en waterstofperoxide oxideert met de nog onontwikkelde kleurstoffen. Zodat de kleurstof moleculen groter worden en dus niet meer uit het haar kunnen.

Alleen ik heb ook gelezen dat er anti-oxidanten in zitten maar ik snap dus niet waarvoor die zijn.

zorgen die er voor dat er in het potje nog niet wordt geoxideert.

of dat het nog niet oxideert buiten het haar alleen er binnen in.

Maar welke andere stof zorgt er dan voor dat de anti-oxidanten weg zijn wanneer er wel geoxideert moet worden (in het haar)

ik hoop dat jullie mijn uitleg snappen want ik ben niet zo heel goed met woorden.

Berichten: 329

Re: Haarverf

hoihoihoihoi schreef: do 12 jul 2012, 10:58
zorgen die er voor dat er in het potje nog niet wordt geoxideert.

of dat het nog niet oxideert buiten het haar alleen er binnen in.

Maar welke andere stof zorgt er dan voor dat de anti-oxidanten weg zijn wanneer er wel geoxideert moet worden (in het haar)
Antioxidanten worden toegevoegd -volgens wikipedia- om te reageren met vrije radicalen die in een product zitten.

Waarom dit wordt toegevoegd is omdat radicalen zeer reactief zijn, en slecht voor van alles.

Radicalen zullen met alles waarmee ze een binding aan kunnen gaan een binding aangaan.

Dit wil zeggen dat het in principe met de verkeerde stoffen in het haar kunnen reageren tot iets dat het haar aantast.
hoihoihoihoi schreef: do 12 jul 2012, 10:58
en waterstofperoxide oxideert met de nog onontwikkelde kleurstoffen.
Niet heel naar bedoelt, maar een stof oxideert met enkel zuurstof, dus eigenlijk had je beter reageert kunnen invullen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Haarverf

liamgek schreef: vr 13 jul 2012, 16:30
maar een stof oxideert met enkel zuurstof


dat hoeft zeker niet. Metaalionen kunnen elkaar ook gewoon reduceren en oxideren, bijvoorbeeld.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 10

Re: Haarverf

Typhoner schreef: vr 13 jul 2012, 16:49
dat hoeft zeker niet. Metaalionen kunnen elkaar ook gewoon reduceren en oxideren, bijvoorbeeld.
Dat klopt. van mijn scheikunde docent heb ik een blaadje gekregen waar op stond dat waterstofperoxide reageerde met de kleurstoffen
liamgek schreef: vr 13 jul 2012, 16:30
Antioxidanten worden toegevoegd -volgens wikipedia- om te reageren met vrije radicalen die in een product zitten.

Waarom dit wordt toegevoegd is omdat radicalen zeer reactief zijn, en slecht voor van alles.

Radicalen zullen met alles waarmee ze een binding aan kunnen gaan een binding aangaan.

Dit wil zeggen dat het in principe met de verkeerde stoffen in het haar kunnen reageren tot iets dat het haar aantast.
Dankje wel dit ga ik later bespreken met het meisje waarmee ik me profielwerkstuk doe !

ow ik heb het artikel van mijn docent een beetje verkeerd gelezen.

Met blonderen oxideert waterstofperoxide met de pigmenten

en met permanente haarverf reageert waterstofperoxide met de nog onontwikkelde kleurstoffen.

Nu klopt het !

Berichten: 329

Re: Haarverf

Typhoner schreef: vr 13 jul 2012, 16:49
dat hoeft zeker niet. Metaalionen kunnen elkaar ook gewoon reduceren en oxideren, bijvoorbeeld.
Zijn dat de redoxreacties waar ik wellis van hoor?

Kan je misschien een linkje delen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Haarverf

liamgek schreef: vr 13 jul 2012, 19:40
Zijn dat de redoxreacties waar ik wellis van hoor?

Kan je misschien een linkje delen?
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Redoxreactie
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Haarverf

hoihoihoihoi schreef: do 12 jul 2012, 10:52
natuurlijke haarverf is haarverf waar geen stoffen aan toegevoed zijn die slecht zijn voor je haar. bijvoorbeeld je haar blonderen met citroensap.


Citroensap niet slecht voor je haar?

En ook 'natuurlijke' haarverf is wel degelijk 'echte' haarverf. Er is wel een verschil in samenstelling tussen chemische en plantaardige haarverf.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Haarverf

Maar zelfs dat zou in feite nagebootst kunnen worden. Let wel, natuurlijke producten zijn ook chemisch, net zoals water, zuurstof en je eigen lichaam. Het echte onderscheid hier is natuurlijk vs synthetisch.

Berichten: 10

Re: Haarverf

Rhiannon schreef: vr 13 jul 2012, 21:14
Citroensap niet slecht voor je haar?

En ook 'natuurlijke' haarverf is wel degelijk 'echte' haarverf. Er is wel een verschil in samenstelling tussen chemische en plantaardige haarverf.


ik zeg niet dat heb goed is voor je haar. maar het het natuurlijk het is niet samengesteld door mensen in een lab.

dat bedoel ik

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Haarverf

hoihoihoihoi schreef: vr 13 jul 2012, 22:49
ik zeg niet dat heb goed is voor je haar. maar het het natuurlijk het is niet samengesteld door mensen in een lab.

dat bedoel ik
Kun je alstublieft even je tekst doorlezen voordat je op het knopje "Plaatsen" drukt, want nu snap ik je laatste zin niet echt.

Antioxidanten worden toegevoegd om de houdbaarheid van het product te verlengen, een andere reden is er waarschijnlijk niet.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 10

Re: Haarverf

Raspoetin schreef: vr 13 jul 2012, 23:41
Kun je alstublieft even je tekst doorlezen voordat je op het knopje "Plaatsen" drukt, want nu snap ik je laatste zin niet echt.
sorry ! ik was een film aan het kijken dus ik lette niet echt op. ik bedoelde dat een natuurlijk product niet samen gesteld is in een lab. ik wil het juist wel zelf maken dus daarom wou ik geen natuurlijke 'recepten'.

ik hoop dat ik het zo beter uitgelegd heb.
Raspoetin schreef: vr 13 jul 2012, 23:41
Antioxidanten worden toegevoegd om de houdbaarheid van het product te verlengen, een andere reden is er waarschijnlijk niet.
Bedankt, ik kon daarover echt haast niets vinden. dus nogmaals bedankt!

Reageer