De stopbus

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

De stopbus

Een sneltrein, stoptrein en intercity zijn, voor mij, bekende termen binnen het openbaar vervoer. Maar van de week kwam ik tegen in m'n reisinformatie voor over enkele dagen: 'stopbus'.

Nu staat er geen perron bij, en ook geen buslijn. Enkel dat ie van station A naar station B gaat (afstand is 45 km), en vanaf station B moet ik overstappen naar een trein om op station C te raken.

Wat kan ik mij voorstellen bij een stopbus? Elke bus waarin ik tot nu toe plaats in heb genomen stopt onderweg, en heet dan ook gewoon een bus. Daarbij is dan de buslijn en de opstap- en uitstaphalte gegeven. Bij de trein is het perron en de eindbestemming van de trein gegeven.

Bij de stopbus staat enkel in welke plaats je moet op- en uitstappen en de tijd. Dus niet een nummer van de lijn en waar je precies moet opstappen (bij een perron of een bushalte)....wie heeft er hier dus ervaring met de stopbus en kan mij vertellen hoe je zo'n ding moet benaderen?

De stopbus doet er 40 minuten over om van station A naar station B te rijden, voor 45 km...dat lijkt me dus geen trein. Is het dan een bus die tussendoor juist niet stopt en rechtstreeks van het ene naar het andere station rijdt?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: De stopbus

Volgens mij zet de NS bussen in bij werkzaamheden aan het spoor. Analoog aan de snel- en stoptrein zullen deze bussen dan snel- en stopbussen heten, waarbij de stopbus en -trein dezelfde stations aandoen, net als de snelbus en -trein.

Ik zou het anders ook niet weten.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De stopbus

Pectus schreef: wo 11 jul 2012, 11:47
....kwam ik tegen in m'n reisinformatie .....
De vraag is dan: welke reisinformatie?

Als het de reisplanner van NS is, dan is een stopbus inderdaad een bus die dezelfde stops maakt als de stoptrein.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: De stopbus

Bij "ons" is een snelbus een bus met weinig stopplaatsen, die ook wat langere afstanden aflegt en bijv. over de snelweg rijdt.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: De stopbus

klazon schreef: wo 11 jul 2012, 12:51
De vraag is dan: welke reisinformatie?
Van 9292ov.nl, en ik zie nu ook bij de NS, maar daar heet het weer een snelbus. Dus dat kan de optie van Typhoner betekenen; dat ie de snelweg neemt.

Als het de reisplanner van NS is, dan is een stopbus inderdaad een bus die dezelfde stops maakt als de stoptrein.
Hmmm, maar doorgaans gaat de trein van station A naar station C, niet via station B, maar via een station D. Wat ik me dan kan voorstellen is dat er spoorwerkzaamheden zijn tussen station A en station D, of tussen D en C. Voordat het geheel onoverzichtelijk wordt:
106_4259.JPG
106_4259.JPG (65.15 KiB) 1025 keer bekeken
Nu staat er op de site van NS wel dat er tussen Zwolle (D) en Amersfoort © werkzaamheden waren, maar dat deze zijn afgelopen en dat de reistijd iets langer kan duren. Maar ik heb de informatie gepland voor over meer dan 1,5 week...lijkt me toch sterk dat ze het daar dan nog over hebben. En ik zie verder nergens berichten staan voor toekomstige spoorwerkzaamheden op dit traject.

Wel, ik kijk het wel even aan, en anders ga ik bellen. Want er staat nog altijd niet aangegeven welke buslijn je dan moet gebruiken, en wat de opstapplek is. Bedankt allen voor de verduidelijking van 'de stopbus'.

Zoals het nu lijkt is dat dus een bus die in sneltreinvaart van het ene naar het andere station reist! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De stopbus

Pectus schreef: wo 11 jul 2012, 13:13
Want er staat nog altijd niet aangegeven welke buslijn je dan moet gebruiken, en wat de opstapplek is.
Bussen die dienen als vervangend vervoer als het treinverkeer stil ligt door werkzaamheden hebben geen lijnnummer.

Er staat meestal een bord achter de voorruit waarop staat dat het een NS-bus is en welk traject hij rijdt.

Zulke bussen vertrekken meestal vanaf het stationsplein of een andere plek dicht bij het station die voor bussen goed bereikbaar is.

In zo'n geval hangt het hele station ook vol met verwijsbordjes zodat je de bussen haast niet kunt missen. En bij de vertrekplaats van de bussen lopen NS-medewerkers rond waar je alle nodige informatie kunt krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: De stopbus

klazon schreef: wo 11 jul 2012, 13:45
Bussen die dienen als vervangend vervoer als het treinverkeer stil ligt door werkzaamheden hebben geen lijnnummer. Er staat meestal een bord achter de voorruit waarop staat dat het een NS-bus is en welk traject hij rijdt.
Ok, dan weet ik in ieder geval waar ik naar op zoek moet gaan! ;)
klazon schreef: wo 11 jul 2012, 13:45
En bij de vertrekplaats van de bussen lopen NS-medewerkers rond waar je alle nodige informatie kunt krijgen.
Ook op zaterdagochtend rond een uur of zeven op een mini-station? :P

Nuja, ik neem gewoon wat extra brood mee en zie wel waar het OV me heen gaat brengen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De stopbus

Op een ministation is de zaak meestal zo overzichtelijk dat je de bussen makkelijk kunt vinden.

Als het goed is hangt er ook een alternatieve vertrekstaat waarop de bustijden staan aangegeven.

In ieder geval is het aan te raden om de avond tevoren de reisplanner te raadplegen. Dan wel even datum een tijd op zaterdagmorgen zetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: De stopbus

klazon schreef: wo 11 jul 2012, 14:45
Op een ministation is de zaak meestal zo overzichtelijk dat je de bussen makkelijk kunt vinden.
De algemene bussen weet ik wel te vinden, maar daar staan nooit 'speciale bussen'...en ik kom er bijna elke dag! ;)

De reisplanner had ik al op die zaterdagochtend gezet, anders heeft het ook geen zin om de reisplanner te gebruiken. Ik zal aankomende dagen alvast even informeren, beter dan de avond van te voren. :)

En toch blijft het een raar woord dat de inhoud maar vreemd dekt; de stopbus.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: De stopbus

Pectus schreef: wo 11 jul 2012, 15:07
En toch blijft het een raar woord dat de inhoud maar vreemd dekt; de stopbus.


Toen ik de topictitel zag, verwachtte ik eigenlijk één of ander idioot forumspelletje ;)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: De stopbus

Typhoner schreef: wo 11 jul 2012, 21:05
Toen ik de topictitel zag, verwachtte ik eigenlijk één of ander idioot forumspelletje ;)


Die start ik wel vaker, maar 'helaas' deze keer niet ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: De stopbus

Hmm, maar toch zit er volgens mij wel iets in (doet me denken aan een opwarming bij toneel, waar at random spelers het podium worden op- of afgestuurd terwijl er een improvisatie aan de gang is).

Misschien open ik ooit nog wel zo'n topic :D
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: De stopbus

Aah, ja dergelijke improvisatiespellen kan ik me ook nog herinneren van toneellessen. Erg grappig omdat je nooit weet waar je in terecht komt, en hoe je het toneel weer verlaat! :P
Typhoner schreef: wo 11 jul 2012, 21:15
Misschien open ik ooit nog wel zo'n topic :D
Dan ben ik reuze benieuwd hoe je dat wilt gaan waarmaken op een forum als dit...elke deelnemer geeft op eigen initiatief twee tot drie zinnen weer, waarop de volgende weer verdergaat ofzo? Of doelde je in het algemeen zoals je zelf aangeeft: 'een idioot forumspelletje'? ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: De stopbus

Pectus schreef: wo 11 jul 2012, 21:22
Dan ben ik reuze benieuwd hoe je dat wilt gaan waarmaken op een forum als dit.


Ik heb werkelijk geen flauw idee. Ik wacht op een geniale inval, alhoewel er waarschijnlijk nuttigere dingen zijn om een inval over te krijgen :)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: De stopbus

Geef dan maar een seintje als je de [strike]in[/strike](toe)val hebt gehad... ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer