[scheikunde] Ruimtelijke vorm NH3 (toelatingsexamen 2012)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Ruimtelijke vorm NH3 (toelatingsexamen 2012)

Vraag: Welke van deze moleculen heeft dezelfde ruimtelijke vorm als NH3?

A) SO3

B) SO32-

C) NO3-

D) CO32-


Oplossing:

??

Als ik de Lewisstructuren bekijk weet ik alvast dat het niet NO3-is, en ook niet CO32-

Maar wat doe ik dan met de overige twee? Als ik de Lewisstructuur wil opstellen voor SO3, kom ik het volgende uit:

S: 6 ve-n maar wil er 8

3O: 6 X 3 = 18 maar wil er 8 X 3 = 24

6 + 18 = 24 en 24 + 8 = 32

32 - 24 = 8 en 8/2 = 4 => 4 bindingen tussen S en de 3O's en dan zou S nog een ve-n-paar overhouden wat ons dus dezelfde structuur van NH3zou opleveren, maar dat klopt dus niet...

Iemand een hint?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Ruimtelijke vorm NH3 (toelatingsexamen 2012)

ik heb in een ander topic met jou het hier al eens over gehad. Extended valence shells en zo
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Ruimtelijke vorm NH3 (toelatingsexamen 2012)

Typhoner schreef: do 12 jul 2012, 21:24
ik heb in een ander topic met jou het hier al eens over gehad. Extended valence shells en zo


Ja da's waar... Ik zal die eerst even bekijken...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ruimtelijke vorm NH3 (toelatingsexamen 2012)

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Ruimtelijke vorm NH3 (toelatingsexamen 2012)

Jan van de Velde schreef: do 12 jul 2012, 22:18
http://www.webchem.n...f_molecules.htm

hier nog wat aan?
Ja hoor! Maar het probleem ligt hem bij die extended valence dinges...

Dat is iets wat niet behandeld wordt in het Vlaamse ASO. Althans niet in de scholen waarvan ik het aan de studenten gevraagd heb. Vind het dus vreemd dat dit toch opnieuw aan bod komt in het toelatingsexamen... Verder snap ik dat ook maar half.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Ruimtelijke vorm NH3 (toelatingsexamen 2012)

je kunt het ook simpel aanpakken: vergeet de octetregel en zet gewoon de bindingen zoals je gewend bent: een O alleen gaat een dubbele binding aan met "iets anders" en een OH gaat een enkele aan.

Maar om eerlijk te zijn heb ik zo'n structuren ook nooit gesnapt in het middelbaar, ook niet echt een uitleg gekregen over het waarom.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Ruimtelijke vorm NH3 (toelatingsexamen 2012)

Typhoner schreef: do 12 jul 2012, 23:14
je kunt het ook simpel aanpakken: vergeet de octetregel en zet gewoon de bindingen zoals je gewend bent: een O alleen gaat een dubbele binding aan met "iets anders" en een OH gaat een enkele aan.

Maar om eerlijk te zijn heb ik zo'n structuren ook nooit gesnapt in het middelbaar, ook niet echt een uitleg gekregen over het waarom.
Ook bij ons (in VL) wordt deze stof enkel gegeven tijdens extra vakantiecursussen. Beetje rot om dan net zoiets op een toegangsexamen te vragen.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Ruimtelijke vorm NH3 (toelatingsexamen 2012)

Grasshopper schreef: do 12 jul 2012, 23:21
Ook bij ons (in VL)


ons dus, ja :)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Ruimtelijke vorm NH3 (toelatingsexamen 2012)

Haha, ok...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Ruimtelijke vorm NH3 (toelatingsexamen 2012)

Toch kan het wel zonder "extended valence shells" of zo.

Je begin is goed:
Als ik de Lewisstructuur wil opstellen voor SO3, kom ik het volgende uit:

S: 6 ve-n maar wil er 8

3O: 6 X 3 = 18 maar wil er 8 X 3 = 24

6 + 18 = 24 en 24 + 8 = 32

32 - 24 = 8 en 8/2 = 4 => 4 bindingen tussen S en de 3O's
Maar dan ga je de fout in:
en dan zou S nog een ve-n-paar overhouden wat ons dus dezelfde structuur van NH3zou opleveren
Als er 4 bindingen zijn met 3 O-atomen, dan is er dus 1 dubbele binding. Het S-atoom heeft dan echter géén valentie-elektronen "over". (waarom kan dat niet?)

Als de deze structuur tekent, met 1 dubbele binding en 2 enkele (en verder dus niets ;-) ), kun je het sterisch getal afleiden.

Als dat sterisch getal afwijkt van die van NH3 zal de ruimtelijke structuur niet hetzelfde zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Ruimtelijke vorm NH3 (toelatingsexamen 2012)

Marko schreef: vr 13 jul 2012, 11:13
Als er 4 bindingen zijn met 3 O-atomen, dan is er dus 1 dubbele binding. Het S-atoom heeft dan echter géén valentie-elektronen "over". (waarom kan dat niet?)


Dit snap ik dus niet...

S heeft toch 6 valentie-elektronen, en gaat nu 4 bindingen aan, dus daarvoor gebruikt het maar 4 van de 6 elektronen. Dan blijven er toch 2 over?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Ruimtelijke vorm NH3 (toelatingsexamen 2012)

Op die manier. Maar eigenlijk komt S dus elektronen tekort ;-)

Want er zitten echt maar 4 bindingen om het S-atoom heen. Dat moet ook wel, omdat de structuur aan de octetregel moet voldoen. Dat was immers het uitgangspunt van de berekening...

Van iedere binding mag het S-atoom maar 1 elektron voor zichzelf rekenen. Het paar wordt immers gedeeld met een O-atoom. Er zijn effectief dus nog maar 4 elektronen over van de 6 valentie-elektronen. Dat leidt tot een formele lading van 2+ op het S-atoom. Die term heb je denk ik wel gehoord.

Als je hetzelfde sommetje maakt voor de O-atomen, dan zie je hoe het binnen dat molecuul werkt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Ruimtelijke vorm NH3 (toelatingsexamen 2012)

Dit snap ik dus niet...

S heeft toch 6 valentie-elektronen, en gaat nu 4 bindingen aan, dus daarvoor gebruikt het maar 4 van de 6 elektronen. Dan blijven er toch 2 over?
S heeft 2 elektronenparen en 2 vrije elektronen. Die vrije elektronen binden allebei op eenzelfde zuurstofatoom (dubbele binding). Met de andere twee zuurstofatomen gaat S een datief covalente binding aan. De andere 2 zuurstofmoleculen vormen met hun 2 vrije elektronen een elektronenpaar en trekken elk nog één elektronenpaar van S aan (om zo de octetstructuur te bekomen). Dit elektronenpaar dat oorspronkelijk van S was, wordt nu dus gedeeld met O.
Ja hoor! Maar het probleem ligt hem bij die extended valence dinges...

Dat is iets wat niet behandeld wordt in het Vlaamse ASO. Althans niet in de scholen waarvan ik het aan de studenten gevraagd heb. Vind het dus vreemd dat dit toch opnieuw aan bod komt in het toelatingsexamen... Verder snap ik dat ook maar half.
In de wetenschappenrichtingen (en volgens mij ook de wiskunderichtingen) van het ASO zou je de Lewisstructuur van moleculen zoals SO3 toch zeker gezien moeten hebben hoor. In die verbinding zitten twee datief covalente bindingen en dat is volgens mij toch iets dat in de leerplannen opgenomen is. In mijn cursus van het vijfde jaar staat in het in elk geval uitgelegd en SO2 staat er als voorbeeld bij. Dit staat onder "Ruimtelijke vorm van orbitalen" en "Geometrie van eenvoudige moleculen".

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Ruimtelijke vorm NH3 (toelatingsexamen 2012)

TychoD schreef: za 14 jul 2012, 16:40
datief covalente binding


(kruipt huilend in een hoekje)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Ruimtelijke vorm NH3 (toelatingsexamen 2012)

Laten we ons niet verliezen in principiële discussies over wat datief covalante bindingen zijn, en even teruggaan naar waar we waren.

Grasshopper, begrijp je dat je met je redenering uitkomt op de formele lading van de atomen in de Lewisstructuur? Snap je ook dat die formele ladingen niet van belang zijn bij het bepalen van de ruimtelijke structuur.

Begrijp je ook dat het voor de Lewisstructuur (waarin de atomen aan de octetregel voldoen) geen oplossing biedt om dan maar een extra elektronenpaar op het S-atoom te zetten?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer