Haaienvinnensoep is ook slecht voor de gezondheid

Moderator: Astro

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Haaienvinnensoep is ook slecht voor de gezondheid

Haaienvinnensoep doet niet alleen de zaak van haaien geen goed. Ook wij mensen lopen een gezondheidsrisico als we de soep nuttigen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.


Afbeelding


Haaienvinnensoep is al eeuwen een delicatesse in Azië. Het is het besef te kunnen heersen over zulk een groot en machtig dier dat het eten van dit luxeproduct zo populair maakt, vooral bij de hogere klassen. Een kom haaienvinnensoep kan namelijk al snel hoog oplopen in prijs, tot zelfs 100 euro. Het laatste decennium is de welvaart in vooral China enorm gestegen; de middenklasse heeft meer geld dan ooit en vordert alle dingen die omgeven zijn met een zweem van status. Haaienvinnensoep wordt geserveerd tijdens bijzondere gelegenheden, zoals bruiloften, als teken van weelde en prestige.


Onderzoekers hebben nu aangetoond dat haaienvinnen grote hoeveelheden bevatten van het neurotoxine ß-N-methylamino-L-alanine, of kortweg BMAA. Zeven soorten haaien uit de kustwateren van Zuid-Florida werden geanalyseerd op de aanwezigheid van het neurotoxine met behulp van HPLC en fluorescentiedetectie. De resultaten tonen hoge concentraties aan van BMAA in alle bestudeerde haaiensoorten, vooral in de vinnen, nieren en lever en in beperkte mate ook in spierweefsel.


Lees verder


Zoals te zien op Scientas


Publicatie:

Mondo, K. et al. Mar. Drugs 2012, 10, 509-520, DOI:10.3390/md10020509
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Haaienvinnensoep is ook slecht voor de gezondheid


Wat ook interessant is: hoge concentraties BMAA werden gevonden in de vinnen van haaien uit gebieden zonder algenbloei.

Waarom stapelt het BMAA zich in grote concentraties op in de vinnen?


Als toppredator is het vrij logisch dat de gifstoffen, die uit lagere tropische niveaus voortkomen, in de nieren en lever opstapelen. Dit zijn immers organen die veel met afval- en gifstoffen te maken hebben, ze omzetten, uitscheiden of laten opstapelen in een lichaam....maar waarom zijn de vinnen van de onderzochte haaiensoorten dan ook zo vatbaar voor de gifstoffen die de cyanobacteriën produceren?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Haaienvinnensoep is ook slecht voor de gezondheid

Persoonlijk heb ik geen idee, maar Google levert me:


http://www.google.nl...f4g9v1_b-IgV65A


BMAA was measured in select organ tissues including the kidney, liver, and muscle of the great hammerhead shark (Sphyrna mokarran). The tissue uptake of BMAA has been previously reported in the brain and muscle of bottom-dwelling fishes in the Baltic Sea [14], muscle and tissues from fish and crustaceans in South Florida coastal waters [21], and in brain, muscle, skin, intestine, kidney and fur in flying foxes from Guam [23]. Taken together, these studies suggest that BMAA may be misincorporated into proteins where it bioaccumulates with repeat exposures.

Shark fins consist of cartilage with fibrous protein collagens. Shark fin cartilage powder or capsules are marketed as dietary supplements and claimed to combat and/or prevent a variety of illnesses. However, the benefits of this supplement have not been significantly proven, nor has shark cartilage been reviewed by the US Food and Drug Administration (FDA). Recently Field et al. [26] hypothesized that Mar. Drugs 2012, 10 516

collagen abnormality in the skin of sporadic ALS patients may be caused by the misincorporation of BMAA leading to misfolding of the collagen proteins. In keeping with this hypothesis, the highest levels of BMAA found in the Guam flying fox were detected in skin tissue known to contain collagen as a major component [23].
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Haaienvinnensoep is ook slecht voor de gezondheid

Ik begrijp je antwoord niet helemaal Jan; wat in dat stukje wordt weergegeven zijn verschillende onderdelen van de haai waar BBMA werd opgestapeld. Daar staat de haaienvin ten eerste niet tussen. De vinnen bestaan uit kraakbeen en vallen dus niet onder de genoemde onderdelen. Het BMAA dat werd gevonden in weefsels (zoals kraakbeen) was overigens, volgens de tekst, afkomstig van schelpdieren...en niet voor het weefsel van de haaienvin.


En dan komt het rood-gearceerde gedeelte:

Taken together, these studies suggest that BMAA may be misincorporated into proteins where it bioaccumulates with repeat exposures.



Wat bedoelen ze hier precies mee? Hoe staat dat in verband met de vin van een haai?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Haaienvinnensoep is ook slecht voor de gezondheid

In de quote citeer ik alleen de context waarin wordt uitgelegd hoe BMAA in dierlijk weefsel opgeslagen wordt. (per ongeluk ingebouwd in eiwitten)

(In de rest van die PDF vind je al vlot) dat een haaienvin veel collageen bevat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Haaienvinnensoep is ook slecht voor de gezondheid

Jan van de Velde schreef: za 14 jul 2012, 19:59
(In de rest van die PDF vind je al vlot dat een haaienvin veel collageen bevat.)

Jups, 'omdat' de vin voornamelijk uit kraakbeen bestaat.


Dus als ik het goed begrijp vindt opstapeling van BMAA, door het per ongeluk inbouwen van eiwitten in collageen, ook plaats in de haaienvin?


Typisch lijkt me dat, aangezien het hele skelet van een haai uit kraakbeen (en dus collageen) bestaat (bron), dan zou je dus verwachten dat de opstapeling van BMAA in het gehele skelet aantoonbaar is, maar daar kan ik niets over terugvinden...


Nu gaat het natuurlijk om de haaienvinnen in dit onderzoek, maar als ze de moeite hebben genomen om allerlei organen van de haai nader te bekijken, dan zou een biopt van een stukje skelet onderzoeken toch ook niet veel moeilijker moeten zijn.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Haaienvinnensoep is ook slecht voor de gezondheid

Pectus schreef: za 14 jul 2012, 20:36
Typisch lijkt me dat, aangezien het hele skelet van een haai uit kraakbeen (en dus collageen) bestaat (bron), dan zou je dus verwachten dat de opstapeling van BMAA in het gehele skelet aantoonbaar is, maar daar kan ik niets over terugvinden...


Is dat heel relevant dan?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Haaienvinnensoep is ook slecht voor de gezondheid

anusthesist schreef: za 14 jul 2012, 21:00
Is dat heel relevant dan?

Ja. Als je kijkt naar wat de haaienvin zo bijzonder maakt en daar verder op door gaat omdat het een belangrijke factor is: het kraakbeen.
Verborgen inhoud
Vinnen van haaien bestaan uit een kraakbeenkern met een stevige huid. Ze zijn erg stijf en de kraakbeenkern wordt door kraakbeenkolommen in het lichaam ondersteund. Het kraakbeen van de vinnen is erg gewild voor de productie van haaienvinnensoep. Dit kraakbeen zorgt voor een bijzondere textuur van de soep.
(bron)



Stel nu dat de ophoping van BMAA sneller in de vin plaatsvindt dan in andere delen van het skelet; dan zou je een vervangend ingrediënt voor de haaienvinnensoep hebben. (Uiteraard een nieuwe proefopzet om te onderzoeken waardoor het dan komt dat in de vin meer/minder BBMA wordt opgestapeld t.o.v. het skelet.) Of de smaak hetzelfde zal zijn is even een tweede, maar het lijkt mij toch wel relevant dat als je een bepaalde factor tegenkomt in een organisme dat afwijkt, dat je dan kijkt of dezelfde factor ook op andere plekken in het lichaam van datzelfde organisme afspeelt (om dus mogelijk een substitutie-effect achter de hand te hebben).


Daarnaast; onder de kraakbeenvissen vallen ook roggen (die ook wel een lekker hapje vormen ;) ), dat wat geldt voor de haaienvin kan dan wellicht niet alleen iets betekenen voor de BBMA-opstapeling in de haai, maar ook in andere kraakbeenvissen, zoals roggen.


Nogmaals; het lijkt mij volkomen logisch dat als je als onderzoeksgroep een ontdekking doet, je dit ook wilt ontdekken in andere systemen, verbanden probeert te zoeken, en dus mogelijk een minder schadelijk vervangend product wilt vinden....althans dat is mijn interpretatie van wetenschappelijk onderzoek verrichten! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Haaienvinnensoep is ook slecht voor de gezondheid

Pectus schreef: za 14 jul 2012, 22:57
en dus mogelijk een minder schadelijk vervangend product wilt vinden

misschien wel een nobel idee, maar voor het geval van "nieuwe rijke" Chinezen die haaienvinnen willen eten gaat het echt niet om smaak of textuur. Ze willen opscheppen met hun haaienvinnen. Zie ook tijgerpenissen en neushoornhorens.


En verder: minder schadelijk, is dat voor de mens of voor de haai? :)


Om even een niet onmiddellijk relevante opmerking te maken.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Haaienvinnensoep is ook slecht voor de gezondheid

Typhoner schreef: za 14 jul 2012, 23:37
misschien wel een nobel idee, maar voor het geval van "nieuwe rijke" Chinezen die haaienvinnen willen eten gaat het echt niet om smaak of textuur. Ze willen opscheppen met hun haaienvinnen. Zie ook tijgerpenissen en neushoornhorens.

Uiteraard, maar wat is dan het doel van zoveel onderzoeken hè?! En tsja, laat die lui dan op een of andere elitaire wortel knagen, of i.i.g. een product wat minder gevaarlijk is voor henzelf en voor de haaienpopulatie. Maar volgens mij zoekt een deel van de mensen ook gewoon graag risico's op; zie bijvoorbeeld ook het nuttigen van kogelvis.


Dus al zouden ze weten dat ze een bepaald risico lopen, dan nog kun je niet alles in de hand hebben...maar daar heb je toch ook wel een beetje schijt aan als je onderzoek verricht? :P Tenminste; ik zou niet eerst gaan kijken hoeveel boze mensen ik achter me aan zou kunnen krijgen als je met iets op de proppen komt dat de schadelijkheid van een product aantoont...mensen moeten zelf maar overwegen of ze het wel of niet blijven nuttigen.


En verder: minder schadelijk, is dat voor de mens of voor de haai? :)


Om even een niet onmiddellijk relevante opmerking te maken.

Voor beide, aangezien ik vermoed, maar ben uiteraard niet de expert op dit gebied, dat het dan nog altijd beter is om het lijk van de haai dan ook maar te gebruiken (als dat beestje zo nodig voor een paar snoefhanen geslacht moet worden), dan enkel de vin eraf snijden en de rest van het lijk in zee dumpen....


Daarnaast kun je uit een heel haaienskelet denk ik meer soepkommen vullen dan uit een vinnetje.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Haaienvinnensoep is ook slecht voor de gezondheid

Pectus schreef: za 14 jul 2012, 23:48
Maar volgens mij zoekt een deel van de mensen ook gewoon graag risico's op; zie bijvoorbeeld ook het nuttigen van kogelvis.

Bij kogelvis zou een geschikte concentratie gif een unieke smaaksensatie geven. Ook maar van horen zeggen.


Maar de risico's zijn, qua haaienvinnen, nu pas bekend geraakt. Dus daar draait de huidige consumptie niet rond.

Uiteraard, maar wat is dan het doel van zoveel onderzoeken hè?! En tsja, laat die lui dan op een of andere elitaire wortel knagen, of i.i.g. een product wat minder gevaarlijk is voor henzelf en voor de haaienpopulatie.

Mij moet je niet overtuigen hoor ;)



Voor beide, aangezien ik vermoed, maar ben uiteraard niet de expert op dit gebied, dat het dan nog altijd beter is om het lijk van de haai dan ook maar te gebruiken (als dat beestje zo nodig voor een paar snoefhanen geslacht moet worden), dan enkel de vin eraf snijden en de rest van het lijk in zee dumpen....


Daarnaast kun je uit een heel haaienskelet denk ik meer soepkommen vullen dan uit een vinnetje.

De huidige vangsttechnieken zijn uiteraard totale waanzin.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Haaienvinnensoep is ook slecht voor de gezondheid

Pectus schreef: za 14 jul 2012, 23:48
Daarnaast kun je uit een heel haaienskelet denk ik meer soepkommen vullen dan uit een vinnetje.
That's beside the point. Het is een statusding, stukje cultuur zo je wil, voor feestjes en zo. Je zet je gasten geen surrogaat voor, dan ga je af. Probleem is dat een miljard almaar rijker wordende Chinezen nogal eens een feestje vieren.


Verder, smaak geeft het niet aan de soep, wel textuur, een "bite" zogezegd. Zo'n beetje als inktvis een rubberige textuur heeft. Zouden andere kraakbeenonderdelen een gelijke textuur kunnen geven?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Haaienvinnensoep is ook slecht voor de gezondheid

Ik volg Jan in dezen. Mij lijkt het niet relevant dat ze niet het skelet hebben getest. BMAA komt voor in haaievinnen en in andere organen. Haaievinnen worden nu eenmaal gegeten, niet andere delen van het skelet. Het zal ook vast wel in het skelet voorkomen, maar mij ontgaat gewoon het nut van deze additionele informatie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Haaienvinnensoep is ook slecht voor de gezondheid

Jan van de Velde schreef: zo 15 jul 2012, 00:10
Verder, smaak geeft het niet aan de soep, wel textuur, een "bite" zogezegd. Zo'n beetje als inktvis een rubberige textuur heeft.

Jep, ik begrijp dat dit ook de reden voor de soep is (naast de cultuur).


Ik wilde het echter er niet op gooien wat de mensen er verder mee doen, maar het onderzoek. Dat de mensen er genot aan beleven is hun eigen keuze, en dat interesseert me minder dan de vraag of die BBMA-opstapeling ook op andere plekken in de haai plaatsvindt, aangezien niet enkel de vin uit kraakbeen bestaat. Ze hebben immers ook de moeite genomen om aan te tonen dat in de spieren opstapeling plaatsvindt.


Het punt waar ik dus heen wilde ging over het feit dat er niets te vinden is over andere plekken waar eveneens opstapeling van BBMA kan plaatsvinden, omdat het daar mogelijk om dezelfde factoren gaat (collageen, zelfde organisme etc.).
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Haaienvinnensoep is ook slecht voor de gezondheid

Als een haai van jongs af aan al toxische stoffen stapelt, dan lijkt het mij vrij aannemelijk dat je die terug gaat vinden in vrijwel alle delen van het lichaam die aan verandering onderhevig zijn geweest gedurende de hele periode van 'intoxicatie'.

Reageer