SPSS nieuwe variabele aanmaken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 12

SPSS nieuwe variabele aanmaken

Hallo,

Ik ben bezig met een onderzoek en wil via SPSS 17 de data-analyse uitvoeren.

Een van de variabele is Congruentie (congruente, incongruente, neutrale trials), een andere is de reactietijd.

Ik moet nu een nieuwe variabele aanmaken die de gemiddelde reactietijd van neutrale trials voor elke proefpersoon apart weergeeft.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Berichten: 954

Re: SPSS nieuwe variabele aanmaken

Hoi Els,

Klopt het dat elke respondent 1 neutrale trial heeft gehad/ondergaan? In dat geval heb je namelijk geen "gemiddelde reactietijd".

Als iedere persoon meerdere trial heeft, is het wat bewerkelijker, maar prima te doen.

Berichten: 12

Re: SPSS nieuwe variabele aanmaken

Iedere persoon heeft meerdere neutrale trials gekregen.

Weet jij dan hoe ik het moet doen ?

Berichten: 954

Re: SPSS nieuwe variabele aanmaken

Ja, wat het handigs is, is gebruik te maken van het "aggregate"-commando. Zie voor een voorbeeld hier: www.ru.nl/publish/pages/525898/aggregate.doc

Berichten: 12

Re: SPSS nieuwe variabele aanmaken

hey

Ik denk dat het mij gelukt is. :)

Enorm bedankt

Berichten: 954

Re: SPSS nieuwe variabele aanmaken

Mooi!

Berichten: 12

Re: SPSS nieuwe variabele aanmaken

Hoi Ferry,

Kan je mij misschien hier ook mee helpen ?

Ik moet per proefpersoon het gemiddelde nemen en de standaarddeviatie. Dit is me reeds gelukt. Ik moet echter met deze getallen een berekening maken en weet niet of en hoe dit mogelijk is in SPSS. Ik moet namelijk het gemiddelde + (en - ) 3* de standaarddeviatie hebben, om outliers te bepalen. Daarna moet ik deze outliers, die per proefpersoon zijn berekend, uit de analyse halen. Is er een snellere manier dan voor elke proefpersoon apart een filter op te stellen?

Dus kan ik berekeningen maken via SPSS en hoe kan ik op een snelle manier gegevens uit de dataset halen, zonder voor elke proefpersoon apart een filter te moeten maken?

Reageer