Een einde aan de ontwikkeling van microprocessoren?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Een einde aan de ontwikkeling van microprocessoren?

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op het forum en zit met wat vragen in het kader van computer wetenschap. Ik hoop dan ook dat ik met deze vraag in het goeie forum zit. Ik heb namelijk niet verder natuurkunde gevolgd dan op de HAVO.

De chips in een computer werken allemaal volgens de schakelingen van transistors die steeds kleiner worden ten behoeve van energieverbruik en kwantiteit. De fabrikant Intel heeft bijvoorbeeld een planning (roadmap) voor de komende jaren hoe zij hun chips gaan 'krimpen'. Op dit moment hebben hun recenste chips transistors met een diameter van 22 nanometer. De chips worden op dit moment van silicium gemaakt wat een atoomstraal van 111 picometer of 0,11 nanometer heeft. Dus de fysieke limieten zijn al in zicht. Ook al zou je andere stoffen gaan gebruiken voor het fabriceren van transistors. Ligt de grens hooguit op 62 picometer.

Met een 'die-shrink' die elke 2 jaar plaats vind krimpt de procedé al 41 jaar consistent naar ca. 70% van de voorgaande diameter. Volgens die lijn zitten we in theorie binnen 30 jaar aan die 111 picometer terwijl die grens daar waarschijnlijk al voor ligt.

Is dat het einde van de computer tijdperk zoals we dat dan gekend hebben? Of hebben we voor die tijd al een vorm van kwantumfysica aangenomen om door te ontwikkelen? Is dat in theorie ook mogelijk en zo ja hoe zien jullie zoiets zitten?

Berichten: 336

Re: Een einde aan de ontwikkeling van microprocessoren?

Ik denk dat quantum computing nog vrij ver weg is(ik schat 15 jaar minimaal, en waarschijnlijk 30 jaar voor huiskamer gebruik). We kunnen de huidige techniek waarschijnlijk nog wel oprekken door gebruik te maken van exotische materialen en nieuwe architectuur. Je ziet nu eigenlijk al dat de laatste tijd clocksnelheid gelijk blijft, maar processoren steeds meer parallelle berekening kunnen doen.

De grens is trouwens eerder 200-300 pm, aangezien dit de atoomkern tot atoom kern afstand is in de meeste vaste stoffen.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 70

Re: Een einde aan de ontwikkeling van microprocessoren?

heey,

de grenzen van het huidige siliciumproces zijn al lang in zicht: aangezien de transistors zo klein zijn, gaan ze elkaar beïnvloeden (kwantumverstrengeling, superpositie,...) waardoor er fouten kunnen ontstaan. hoe kleiner de transistors worden, hoe groter de beïnvloeding en dus een grotere kans op fouten. Ik dacht dat de grens voor de transistorgrootte ongeveer lag op 9 nm. IBM is overigens al bezig met andere architecturen op basis van andere stoffen, zoals grafeen. http://tweakers.net/...icium-techniek. http://be.hardware.i...feen-transistor

een "kwantumprocessor" die werkt met elektronverstrengeling- en superpositie zal nog wel een paar tientallen jaren duren gok ik, al zijn er al wel gemaakt met 16 qubits, maar nog niet stabiel etc.

een kwantumcomputer in de huiskamer zal overigensnog veel moeilijker zijn, aangezien de minste storing leidt tot het ineenstorten van de kwantumverstrengeling en superpositie.

Reageer