Wat is correct Nederlands?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 620

Wat is correct Nederlands?

Welke zin is het meest correct?

-Ik heb in mijn vinger gesneden.

-Ik heb mezelf in de vinger gesneden.

Is er een verschil in formaliteit; of spreek-/schrijftaal?

M.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Berichten: 18

Re: Wat is correct Nederlands?

Ik denk dat de bovenste meer spreektaal is, maar verder weet ik het niet, denk dat ze allebei kunnen, maar pin me er niet op vast.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wat is correct Nederlands?

Het tweede lijkt me een gallicisme?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 620

Re: Wat is correct Nederlands?

317070 schreef: vr 30 nov 2012, 18:28
Het tweede lijkt me een gallicisme?


klinkt aannemelijk...en even off-topic; waarom is "redelijk" als in; het is redelijk goed verlopen; geen correct Nederlands??

(heb echt een strenge lerares...zo dingen die je eigenlijk niet kunt weten zonder dat je 't groene boekje en de Van Dale even uit het hoofd geleerd hebt...)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wat is correct Nederlands?

Heb je het haar al eens gevraagd? Volgens mij is het eigenlijk wel correct... In Van Dale staan alleszins volgende twee voorbeelden: het gaat hem redelijk goed; de zieke is redelijk goed. Het enige wat ik zo meteen kan bedenken, is dat de goed eigenlijk overbodig en je kan zeggen: het is redelijk verlopen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Wat is correct Nederlands?

Of mogelijk is het eveneens spreektaal en doelt ze erop dat ze liever 'tamelijk' hoort - al zou ik dat dan weer archaïsch taalgebruik noemen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer