Vraag over wiskunde/statistiek.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Vraag over wiskunde/statistiek.

Hoi iedereen,

Ik zit met een probleempje waar ik niet uit kom. Mijn kennis op het gebied van wiskunde en statistiek is beperkt. En ik weet niet eens of het een wiskundig of statistisch probleem is. Mijn excuses als deze vraag in het subforum "statistiek" geplaatst had moeten worden.

Mijn stelling is als volgt:

Er is een groep van 10.000 personen. Analyse laat zien dat bij personen met aandoening X de gemiddelde inname van appels significant lager is dan bij personen zonder deze aandoening.

Daarop is mijn vraag:

Kan ik de stelling nu ook omdraaien? Ik zou dan stellen dat de inname van appels significant gecorreleerd is aan een lager risico op aandoening X.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vraag over wiskunde/statistiek.

Nee dat gaat volgens mij niet, statistisch toch niet.

Stel dat onder de rest van de personen die de aandoening niet hebben, de inname van appels normaal verdeeld is. Dan zie je in die verdeling ook mensen die aan de rechterkant van het gemiddelde/verwachtingswaarde zitten (=verhoogd) en die toch niets te maken hebben met de aandoening.

Puur medisch dan: je verzamelt evidentie om de aandoening te kunnen aantonen, dus als je een aantal symptomen hebt die in het plaatje passen, is dat wél iets om mee rekening te houden.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Vraag over wiskunde/statistiek.

Correlatie is een symmetrische relatie. Met andere woorden, de uitspraak "de hoeveelheid ingenomen appels is negatief gecorreleerd met aandoening X" is equivalent met de uitspraak "aandoening X is negatief gecorreleerd met de hoeveelheid ingenomen appels".

Het hoeft natuurlijk geen uitleg dat hier geen causaliteit gevonden wordt, en dus ook niet gesuggereerd mag worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vraag over wiskunde/statistiek.

Het hoeft natuurlijk geen uitleg dat hier geen causaliteit gevonden wordt, en dus ook niet gesuggereerd mag worden.
Je hebt gelijk, dat is waar ik het over had, maar dus geen antwoord op je vraag. Excuses voor de verwarring.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 3

Re: Vraag over wiskunde/statistiek.

Hoi mensen,

Ik dacht eerst ook dat het antwoord nee zou zijn. Maar ben er nu toch redelijk van overtuigd dat eendavid het bij het rechte eind heeft.

Ik begrijp goed dat er geen sprake is van causaliteit.

Bedankt voor de antwoorden. :)

Reageer