Hoeveel gas heb ik nodig

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Hoeveel gas heb ik nodig

Misschien een wat praktische vraag:

Ik voornemens een luchtballon te kopen om daar luchtfoto opnamen mee te maken.

De inhoud van deze ballon is 8500 liter / 8.5 m3

Ik wil deze vullen met Helium. Dit wordt vloeibaar aangeleverd.

Nu vond ik ergens op internet dat 1 liter helium overeenkomt met 0.749 m3 (in gas vorm) bij een temperatuur van 15 graden. Ofwel 1m3 = 1.336 liter.

Bij deze berekening zou ik 8.5 x 1.336 liter nodig hebben = 11.356 liter

https://customer.lin...NL-PIB-0011.pdf

Echter een fabrikant weet mij te vertellen dat 50 liter helium bij 200 bar gelijk staat aan 10.000 liter (50 x 200).

Volgens deze berekening zou het 42,5 liter zijn voor 8.5 m3

Met een prijs van 5 euro per liter maakt dat een groot verschil.

Kan iemand hier mij mee helpen?

mvg

**modknip**

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Hoeveel gas heb ik nodig

Nu vond ik ergens op internet dat 1 liter helium overeenkomt met 0.749 m3 (in gas vorm) bij een temperatuur van 15 graden. Ofwel 1m3 = 1.336 liter.

Bij deze berekening zou ik 8.5 x 1.336 liter nodig hebben = 11.356 liter
Dat geldt voor vloeibaar helium (aangeleverd als vloeistof met een temperatuur van -269 oC).
Echter een fabrikant weet mij te vertellen dat 50 liter helium bij 200 bar gelijk staat aan 10.000 liter (50 x 200).

Volgens deze berekening zou het 42,5 liter zijn voor 8.5 m3
Dat geldt voor gasvormig helium (aangeleverd als gecomprimeerd gas met een druk van 200 bar).
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoeveel gas heb ik nodig

Pieter Franken schreef: do 26 jul 2012, 17:51
Nu vond ik ergens op internet dat 1 liter helium overeenkomt met 0.749 m3 (in gas vorm) bij een temperatuur van 15 graden. Ofwel 1m3 = 1.336 liter.

Bij deze berekening zou ik 8.5 x 1.336 liter nodig hebben = 11.356 liter
rekenfout.

8,5:0,749 = 11,34 L vloeibaar helium nodig. (ik heb overigens je basisgegevens niet gecheckt)

Opmerking moderator

Het is niet toegestaan mailadressen e.d. op te nemen in posts. Deze is dus verwijderd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Hoeveel gas heb ik nodig

Geen rekenfout. Maar Pieter gebruikt (helaas) een punt zowel als decimale punt (in die 11 liter vloeibaar helium) en ook als scheidingsteken voor duizendtallen (in die 10000 liter gas).
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoeveel gas heb ik nodig

Fred F. schreef: do 26 jul 2012, 22:47
Geen rekenfout. Maar Pieter gebruikt (helaas) een punt zowel als decimale punt (in die 11 liter vloeibaar helium) en ook als scheidingsteken voor duizendtallen (in die 10000 liter gas).
](*,) Dat had ik ook kunnen zien......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Hoeveel gas heb ik nodig

Fred en Jan hardstikke bedankt voor het reageren. Sorry voor het gebruik van de decimale punt maar ik heb te lang in het buitenland gewerkt en is een gewoonte die niet slijt.

Als ik Fred zijn antwoord goed begrijp heb ik dus 42.5 liter gecomprimeerd helium gas nodig met een druk van 200 bar om een ballon van 8500 liter mee te vullen?

gr

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Hoeveel gas heb ik nodig

Inderdaad.

Hoe hoog moet die ballon van jou stijgen?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Hoeveel gas heb ik nodig

Maximaal 100 meter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoeveel gas heb ik nodig

Dan mag je er wel een touw aanhangen. 8,5 kuub helium geeft een opwaartse kracht voldoende om bijna 10 kg te tillen. Je ballon zelf weegt vast ook nog wel wat, dus je "payload" kun je dan wel inschatten (er van uitgaande dat je hem aan een touw hangt, vergeet dan ook die 100-150 m touw niet te wegen!!). Afhankelijk van de rekbaarheid van die ballon zal hij zonder touw ergens op zekere hoogte wel blijven hangen, maar dat zal vast niet op 100 m zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer