[natuurkunde] Magnetische inductie in twee concentrische solenoïden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Magnetische inductie in twee concentrische soleno

Twee lange solenoiden met als straal respectievelijk 20 mm en 30 mm worden co-axiaal opgesteld. Hun stroomsterkten zijn even groot. De grootte van de magn. inductie op de as is 0 T.

Wat is dan de verhouding van de wikkelingsdichtheid van de binnenste solenoide tot die van de buitenste?

Geen idee... :( Waarschijnlijk op te lossen met B = μ0.N.I / l...

Verder zou ik denken dat Ba = -Bbaangezien de result. B = 0 . Ik denk ook dat de straal er bij een solenoide niet toe doet, en alleen de wikkelingsverhouding; maar verder geen idee...

Iemand die me op weg kan helpen?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Magnetische inductie in twee concentrische soleno

Is bij dit vraagstuk ook een afbeelding van de situatie gegeven?

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Magnetische inductie in twee concentrische soleno

aadkr schreef: vr 27 jul 2012, 22:27
Is bij dit vraagstuk ook een afbeelding van de situatie gegeven?
Neen.

Wel 4 mogelijkheden: 2/3; 3/2; 2; 1.

Ik dacht aan 1, aangezien de B's van beide solenoiden gelijk zijn (maar tegengesteld) en de I's ook, waaruit volgt dat Na/la = Nb/lb en dus de verhouding 1 is ...?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Magnetische inductie in twee concentrische soleno

Ik ben het eens met je oplossing

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Magnetische inductie in twee concentrische soleno

Ok dan :)

Is waarschijnlijk een oef. om te testen of je weet dat de straal bij een solenoide niet van belang is...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Magnetische inductie in twee concentrische soleno

Zolang de lengte van de spoel maar vele malen groter is dan de diameter , geldt de formule die je gaf in je eerste bericht

Je berekening klopt.

Reageer