Bestaan er materialen die uitzetten bij afkoeling?

Moderator: physicalattraction

Bestaan er materialen die uitzetten bij afkoeling?

onlangs had ik een discussie. Ik beweerde dat er naast water nog een materiaal (een bepaalde stof dus) bestaat die uitzet bij afkoeling. welke weet ik niet meer. Ik ben er bijna zeker van dat ik dit ooit eens gelezen heb.

Maar klopt dit wel of is dit nog maar eens een hersenspinsel van mijn grijze massa? :shock:

alvast bedankt.

Berichten: 8

Re: Bestaan er materialen die uitzetten bij afkoeling?

99.999% van de materialen krimpen bij het vast worden. Water is daar één van. Ammoniak is denk ik ooit gehoord te hebben die andere. 100% zeker ben ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Bestaan er materialen die uitzetten bij afkoeling?

is water er ook niet 1
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 717

Re: Bestaan er materialen die uitzetten bij afkoeling?

Water zet wel degelijk uit bij afkoeling maar vanaf een bepaald punt. bij 4 graden celcius heeft water zijn grootste dichtheid (= het zwaarst). Daaronder en daarboven wordt water lichter. Daarom is water op de bodem van grote meren altijd 4 graden. Om dezelfde reden drijft ijs...

Of water dan ook uitzet? Tsja, andere dichtheid, hetzelfde aantal moleculen dus een verschil in volume. Proefje:

Vul een fles met water en vries hem in. De fles zal kapot springen.

Dus je hebt gelijk.... 8)

Berichten: 1.404

Re: Bestaan er materialen die uitzetten bij afkoeling?

het is niet helemaal correct dat het volume van water uitzet bij afkoeling.

Dit is slechts waar in een klein temperatuurgebied (ik denk tussen 0 een -4 °c). Bij de andere temperaturen daalt het volume met dalende temperatuur.

Lood bezit ook deze eigenschap.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Bestaan er materialen die uitzetten bij afkoeling?

Zuiver ijzer heeft ook een bepaald (beperkt) temperatuursgebied waarin het uitzet bij afkoeling. Verder ken ik nog een heel vies organisch molecuul die dat ook doet...

Berichten: 717

Re: Bestaan er materialen die uitzetten bij afkoeling?

het is niet helemaal correct dat het volume van water uitzet bij afkoeling.
Is het dan zo dat water onder de -4 graden stabiel blijft? Niet verder uitzet of krimpt? Dat kan ik me nauwlijks voorstellen...

Nog een linkje gevonden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Water

Berichten: 1.404

Re: Bestaan er materialen die uitzetten bij afkoeling?

Is het dan zo dat water onder de -4 graden stabiel blijft? Niet verder uitzet of krimpt? Dat kan ik me nauwlijks voorstellen...


ja dit is zo, in de voedingsindustrie wordt hier gebruik van gemaakt.

Indien je voedsel langzaam invriest, zal het water in de cellen op een bepaald moment (tussen0 en -4°c , maar ik ben nog altijd niet zeker van die -4 kan ook -6 of zo zijn) uitzetten en de cellen beschadigen.

Bij snelle invriezing zal het water de kans niet krijgen om uit te zetten en daardoor de cellen niet beschadigen. Dit geeft een enorm kwaliteitsverschil.

Berichten: 717

Re: Bestaan er materialen die uitzetten bij afkoeling?

Ik heb me een ongeluk gezocht op het wereld wijde web, maar niets gevonden waaruit blijkt dat ijs niet verder uitzet onder een bepaalde temperatuur. Ook niet dat het krimpt ofzo.
Bij snelle invriezing zal het water de kans niet krijgen om uit te zetten en daardoor de cellen niet beschadigen
Heb je daar ook websites van. Ik kan er niets over vinden. Niet dat ik je niet geloof, maar ik vind het wel interessant. Bij wat je beschrijft zouden dus geen ijskristallen gevormd worden?

Berichten: 1.404

Re: Bestaan er materialen die uitzetten bij afkoeling?

Aangezien ik niet zeker was van het temperatuur bereik waar het water uitzet bij dalende temperatuur volgende applet:

http://www.continental.clara.net/physics/h14.htm

Uitleg zie:

http://www.lsbu.ac.uk/water/explan.html

Berichten: 8.614

Re: Bestaan er materialen die uitzetten bij afkoeling?

Zirkoniumwolframaat wordt gekenmerkt door zijn negatieve thermische uitzetting: het krimpt bij verhitting en zet uit bij afkoeling.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Bestaan er materialen die uitzetten bij afkoeling?

... het volume van water uitzet bij afkoeling.
Dat is een slechte formulering.

Als de vloeistof uitzet, neemt het volume toe.
99.999% van de materialen krimpen bij het vast worden.
Als een stof stolt, koelt die niet af! Stollen is een isotherm proces.
99.999% van de materialen krimpen bij het vast worden. Water is daar één van.
Tijdens het stollen (bevriezen) van water neemt het volume toe. Dat is juist één vd uitzonderingen, o,oo1% !!

IJzer en bismuth doen dat ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Bestaan er materialen die uitzetten bij afkoeling?

ik denk tussen 0 een -4 °c.
Je bedoelt tussen 0 en +4oC
Zirkoniumwolframaat wordt gekenmerkt door zijn negatieve thermische uitzetting: het krimpt bij verhitting en zet uit bij afkoeling.
Zie ook deze website waar andere stoffen worden genoemd.

Berichten: 8.614

Re: Bestaan er materialen die uitzetten bij afkoeling?

Voor nog meer informatie, zie hier en hier:
Water, lead, uranium, neon and silicon are some of the few materials which expand when they freeze; most other materials contract. It should be noted however, that not all forms of ice are less dense than liquid water. For example HDA and VHDA are both more dense than liquid phase pure water. Thus, the reason that the common form of ice is less dense than water is a bit non-intuitive and relies heavily on the unusual properties inherent to the hydrogen bond.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Water_%28molecule%29
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Bestaan er materialen die uitzetten bij afkoeling?

Hoe komt het eigenlijk dat water uitgerekend bij 4°C (3,984°C) z'n grootste dichtheid heeft. Wat is er zo bijzonder aan die 4°C? Waarom heeft water niet bijvoorbeeld bij 8°C z'n grootste dichtheid? Heeft dat iets met de 3D-structuur van watermoleculen te maken?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Reageer