fiets niet op slot

Moderator: Rhiannon

Berichten: 306

fiets niet op slot

Goedenavond,

ik heb even getwijfeld of het nu wel zo verstandig was om dit topic te posten, desalniettemin wil ik wel graag weten hoe het zit:

gisterenavond heb ik helaas de laatste trein naar Rotterdam gemist.

terzijde: eigenlijk had ik hem door hard te rennen gehaald, maar nog zonder kaartje. Dit meldde ik ibj de conducteur die deur al openhield en op het punt stond om weg te gaan, en toen was het kiezen: een kaartje halen en de trein missen, of een boete van 35 euro betalen... achteraf had ik dus beter niets kunnen zeggen want hij ging vervolgens weer zitten in de eerste klas.

Desalniettemin, ik vond 35 euro nogal duur omdat ik normaal gesproken daarmee meer dan 10 keer de reis kon afleggen, en dus bleef ik alleen achter op het station.

Toen ik weg liep, zag ik puur per toeval een fiets staan, die niet op slot stond. Ik zou echt nooit een fiets pikken, maar aangezien die niet op slot stond, en ik toch naar huis moest, ben ik erop gaan zitten en weggefietst.

Mijn vraag is nu: is het verstandig om de fiets nu nog naar de politie te brengen als gevonden voorwerp? ik heb hem in principe niet meer nodig, en iemand mist zijn fiets. Ik zou hem graag teruggeven, maar ben bang, dat als ik hem ergens breng, dat ik dan wordt opgepakt voor fietsendiefstal. Anderzijds stond de fiets dus niet op slot, en kan je het wat dat betreft denk ik wel als een gevonden voorwerp beschouwen. Ik zou de fiets misschien op het station terug kunnen zetten, maar de vraag is ook hoelang die daar dan blijft staan, en bovendien hingen er camera's op het station die mij wellicht gezien hebben. dan heb ik straks helemaal geen fiets maar wel een diefstal aan m'n broek.

wat o wat moet ik doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: fiets niet op slot

Het enige juiste is jezelf aangeven bij de politie. En ja, het is diefstal. Je hebt immers andersmans eigendommen ontvreemd.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 460

Re: fiets niet op slot

Voor dat laatste zou ik niet zo bang zijn. De eerste keer dat de politie onderzoek doet naar een gestolen fiets moet ik nog tegenkomen. Zeker niet als iemand aangifte doet van een fiets die niet op slot staat. Beetje beelden van een hele dag afkijken voor een gestolen fiets, dacht het niet. (als ze uberhaupt al opgeslagen worden)

En ik zie iemand niet zo snel aangifte doen van een niet op slot gezette fiets. Sterker nog.. degenen die aangifte doet kan een boete krijgen voor het niet op slot zetten van zijn fiets (ja, serieus!). Ik neem aan dat het vast ook geen goede fiets is geweest.

Ik zou hem keurig op zijn plekje terugzetten, heb je voor je eigen geweten hem alleen voor een dagje geleend. Een soort witte fietsen plan..
Bart schreef: ma 30 jul 2012, 18:57
Het enige juiste is jezelf aangeven bij de politie. En ja, het is diefstal. Je hebt immers andersmans eigendommen ontvreemd.
laten we nu niet heiliger gaan doen dan de Paus.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: fiets niet op slot

De paus steelt nooit fietsen. ;)

Ik ben het helemaal met Bart eens. Het feit dat een fiets niet op slot staat maakt geen verschil, het blijft diefstal want die fiets is niet van jou.

Je kan het omzetten in lenen door hem terug te zetten op de plek waar je hem hebt gevonden. 8-)

Berichten: 306

Re: fiets niet op slot

Bart schreef: ma 30 jul 2012, 18:57
Het enige juiste is jezelf aangeven bij de politie. En ja, het is diefstal. Je hebt immers andersmans eigendommen ontvreemd.
Als dit zo is, is dat een enorm hiaat / gebrek van ons rechtssysteem.
klazon schreef: ma 30 jul 2012, 20:23
Ik ben het helemaal met Bart eens. Het feit dat een fiets niet op slot staat maakt geen verschil, het blijft diefstal want die fiets is niet van jou.
maar het feit dat die niet op slot staat zorgt er wellicht wel voor dat je het als een 'gevonden voorwerp' kan beschouwen. juridisch gezien.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: fiets niet op slot

[quote='Onwetend']maar het feit dat die niet op slot staat zorgt er wellicht wel voor dat je het als een 'gevonden voorwerp' kan beschouwen. juridisch gezien.[/quote]Natuurlijk niet. Het is gewoon diefstal.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 306

Re: fiets niet op slot

Stel nou dat er geen fiets stond maar een gouden rolex lag. Moet ik die dan laten liggen? of moet ik hem naar de polite brengen?
druipertje schreef: ma 30 jul 2012, 19:02
En ik zie iemand niet zo snel aangifte doen van een niet op slot gezette fiets. Sterker nog.. degenen die aangifte doet kan een boete krijgen voor het niet op slot zetten van zijn fiets (ja, serieus!).
als dat inderdaad het geval is stelt me dat wel gerust. Mocht iemand een aanklacht tegen me indienen dan heb ik wat om mee te onderhandelen:P

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: fiets niet op slot

Onwetend schreef: ma 30 jul 2012, 21:13
Stel nou dat er geen fiets stond maar een gouden rolex lag. Moet ik die dan laten liggen?
die moet je dus naar de politie brengen.

Een Rolex wordt heel anders gebruikt dan een fiets. Van een fiets is het heel normaal dat die op straat wordt geparkeerd, al dan niet op slot.

Een Rolex wordt normaal niet op straat geparkeerd. Dus als je die vindt, dan heeft de eigenaar hem verloren, of een dief heeft hem tijdens de achtervolging weggegooid.

Berichten: 289

Re: fiets niet op slot

Altijd wel aardig om te lezen/horen hoe mensen die nooit iets stelen rationaliseren dat ze iets gestolen hebben.

Wat ons brein al niet uithaalt om een consistent zelfbeeld te behouden :)

Berichten: 306

Re: fiets niet op slot

Ericw schreef: ma 30 jul 2012, 21:25
Altijd wel aardig om te lezen/horen hoe mensen die nooit iets stelen rationaliseren dat ze iets gestolen hebben.

Wat ons brein al niet uithaalt om een consistent zelfbeeld te behouden :)
nou he inderdaad.. wat een lol altijd, met dat brein van ons.

Het ging me alleen eerder om de juridische kant ervan, en hoe ik eronder uit zou kunnen komen mocht ik er problemen mee krijgen. zoals een advocaat dat doorgaans ook doet. als het me om het morele gedeelte te doen was, was ik wel naar de kerk gegaan om te biechten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: fiets niet op slot

Onwetend schreef: ma 30 jul 2012, 20:25
... het feit dat die niet op slot staat zorgt er wellicht wel voor dat je het als een 'gevonden voorwerp' kan beschouwen. juridisch gezien.
Daar heb je dus volledig ongelijk in. Juridisch gezien is dit wel degelijk diefstal, want je ontvreemdt het eigendom van een ander.

Er is in Nederland een precedent uit februari van dit jaar, toen een 15-jarig meisje uit Utrecht is aangehouden voor de diefstal van een fiets die niet op slot stond in een bewaakte fietsenstalling. Door de kou vergat de eigenares de fiets op slot te zetten. Toen zij in de middag terugkwam, zag zij dat haar fiets was gestolen.



Een vriendin van het slachtoffer zag even later een meisje op de fiets rijden, de fiets bij het station op slot zetten en het station in lopen. Zij vertelde dit aan de eigenaresse en beiden spraken een agent aan. Op aanwijzen van de beide meisjes hield de agent de fietsendievegge op het station aan. Zij werd naar het politiebureau overgebracht waar bleek dat zij de sleutel van de gestolen fiets bij zich had. Zij bekende de diefstal en deed afstand van de fiets die aan de rechtmatige eigenaresse werd overgedragen. Tegen de dievegge is proces-verbaal opgemaakt. Aangezien zij nog niet eerder met de politie in aanraking was geweest en het ging om een minderjarige, werd het proces-verbaal ter afhandeling met een alternatieve straf overgedragen aan Bureau Halt.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 306

Re: fiets niet op slot

en wat nu als ik al meerderjarig zou zijn?

zou het puur theoretisch kunnen leiden tot een strafblad?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: fiets niet op slot

Een strafblad is een registratie van de wetsovertredingen waar iemand voor veroordeeld is, d.w.z. dat een rechter een uitspraak heeft gedaan in een strafzaak.

Er wordt in de wet onderscheid gemaakt tussen een "overtreding" en een "misdrijf".

Niet elke overtreding leidt tot een strafblad. Over het algemeen krijgt men pas een strafblad als er sprake is van een vrijheidsstraf, een voorwaardelijke (vrijheids)straf of een opgelegde boete van minimaal € 100. Veel lichte strafbare feiten vallen niet onder het strafrecht. Bij een misdrijf krijg je altijd een strafblad (als je ouder bent dan 12 jaar). Bij een overtreding hangt het af van de soort overtreding en de opgelegde straf.

Verschil overtreding en misdrijf

Overtredingen zijn lichte strafbare feiten, zoals openbare dronkenschap en verkeersovertredingen. Voor deze overtredingen hoef je niet voor de rechter te komen en krijg je dus geen strafblad. Misdrijven zijn ernstigere strafbare feiten, zoals de handel in drugs, diefstal of moord.

Ergo: ja, fietsendiefstal is diefstal, dus een misdrijf, dus is het gevolg een strafblad.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 460

Re: fiets niet op slot

Aangezien het bij bureau HALT is afgehandeld is er nooit een rechter aan te pas gekomen. Daar komt wel meer jeugd die een paar uurtjes moeten komen schoffelen, waarbij als ze het voor hadden laten komen vrijgesproken zouden worden door de rechter... Dus er is geen oordeel geweest van een rechter.

Neemt niet weg dat het best onder diefstal valt, maar in Nl is fietsen "lenen" vrijwel gemeengoed geworden. Ik denk dat justitie er uberhaupt geen zin in zou hebben dit voor een rechter te brengen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: fiets niet op slot

Ik zou zeggen, probeer het eens uit.

Of kijk de veroordelingen even na. Als iemand ervoor veroordeeld is zal het ook wel voor de rechter zijn gebracht.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gesloten