'rating-systeem'

Moderator: Miels

Reageer
Berichten: 306

'rating-systeem'

Misschien is dit een leuk idee wanneer er wordt gedacht over manieren om het forum verder te ontwikkelen. Ik heb het van voetbalzone.nl, waar het ook toegepast wordt.


Op voetbalzone.nl kunnen mensen reageren op nieuwsberichten mbt voetbal. Vaak zijn dit al enkele 100en reacties in een paar uur, en soms leidt het ook tot hele discussies. Opzich best vermakelijk, ik lees het zo nu en dan wel.


Wat bij voetbalzone kan, en hier niet, is ten eerste dat de mensen reacties kunnen waarderen, door ofwel een duimpje omhoog, ofwel een duimpje naar beneden. Zo kan je snel zien welke reacties gebruikers leuk en nuttig vinden, en welke reacties ze niet kunnen waarderen.


Nu zie ik hier eerlijk gezegd zelf bij voetbalzone.nl niet echt de meerwaarde van, ik denk echter dat deze meerwaarde bij wetenschapsforum veel meer kan zijn.


Op deze manier kan je bijvoorbeeld een goed beeld krijgen van wat voor soort uitleg mensen bijvoorbeeld aprrecieren, of welke vragen en antwoorden nu echt nieuwe deuren openen. Ook is het leuk voor iemand die erg veel tijd in een topic / antwoord heeft gestoken, dat die kan zien dat dat gewaardeerd wordt (of dat die beter zijn tijd nuttiger had kunnen besteden). Ik denk bijvoorbeeld dat Dido erg veel duimpjes omhoog zou krijgen. En de mensen die alleen maar vragen stellen, en weinig aandacht besteden, krijgen dan ook snel genoeg door wat wel en niet de bedoeling is. Bovendien kan ik me herinneren dat hier op dit forum ooit een verzoek ging om de antwoorden in topic meer naar voren te brengen, omdat ze soms wat wegvallen tussen allerlei andere opmerkingen.


Bovendien heeft voetbalzone.nl ook een oplossing, soms zijn namelijk bepaalde antwoorden groen gekleurd (1 of 2 per nieuwsbericht). Dit zijn dan vaak de berichten die het hele onderwerp kort en helder bespreken op basis van goede argumenten en bovendien aansluiten bij de algemene opvattingen. wellicht zou dat op dit wetenschapsforum ook kunnen, bijvoorbeeld bij 'huiswerk en practica'. de vraag is dan waar je de verantwoordelijkheid hiervan neerlegt. Is het moderatorteam degeen die het meest waardevolle antwoord moet kleuren, of bijvoorbeeld de topicschrijver, of moet het blijken uit het aantal duimpjes omhoog en duimpjes naar beneden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: 'rating-systeem'

Zie hier, hier, en in mindere mate ook hier.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer