Alpha of Beta profiel

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Alpha of Beta profiel

Is dit profiel goed genoeg om natuurkunde te studeren?

Beter nog, welke studie sluit het beste aan op mijn profiel?

Nederlands

Engels

Maatschapijleer

Algemene Natuurwetenschappen

Biologie

Scheikunde

Latijn +

Grieks +

Wiskunde B

Natuurkunde

Geschiedenis

Ik weet namelijk niet wat ik wil studeren. Ik weet wel dat ik minder moeite heb om de exactevakken te begrijpen. Eerst wilde ik Biologie studeren, daarna scheikunde, daarna farmacie, nu lijkt natuurkunde of wiskunde mij wel wat maar heb ik een Alpha profiel enkel omdat ik de klassieke talen heb? Waar hangt het vanaf... ik begreep dat het vroeger wel zo was dat een profiel A werd genoemd als het de klassieke talen had. Ik heb maar 1 on-exact vak meer dan dat ik exacte vakken heb, en daarvan is maatschapijleer niet eens een examenvak.

Help mij als het jullie belieft met wat verhelderende inzichten?

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Alpha of Beta profiel

Ik zou niet kijken naar wat het beste aansluit, maar wat het beste bij jou zelf aansluit. Wat vind je leuk. Als ik een tip mag geven, ga proefstuderen. Daarmee kan je een studie een dagje uitproberen en zien of je je daar thuis voelt, want open dagen zijn geïdealiseerde evenementen.

Je hebt een vergelijkbaar profiel als ik had en ik ben een afgestudeerd chemicus, dus ja hier zou je waarschijnlijk natuurkunde mee kunnen studeren.

Wat betreft je Alpha/Beta/Gamma vraag:

Alpha vooral talen

Beta vooral exacte wetenschap

Gamma de rest :P

Meer info: http://www.uu.nl/wetfilos/bijsluiter/alphabetagamma.html

Jij hebt een mix van de drie en hebt dus eigenlijk de goede basis voor iedere studie (ok een studie Frans valt misschien af ;) )
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Alpha of Beta profiel

Opmerking moderator

Deze topic past beter in wsf-café/studiekeuze en is daarom verplaatst
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Alpha of Beta profiel

Jouw profiel is eigenlijk niet specifiek alfa of bèta, ook gamma zou bij jouw profiel aan kunnen sluiten.

Wat betekent nu precies alfa, bèta of gamma?

Even een achtergrond: de indeling in deze drie stromingen in de wetenschap komt voort uit de organisatie van universiteiten en de professionalisering van de wetenschap in de negentiende eeuw. De karakterisering van de alfa-, bèta- en gammawetenschappen is gelegen in hun studieobject, hoewel er ook andere verschillen bestaan die meer methodologisch van aard zijn.

- De alfawetenschappen bestuderen de producten van menselijk handelen.

- De bètawetenschappen bestuderen de niet-menselijke natuur.

- De gammawetenschappen bestuderen het menselijk handelen.

Voorbeelden van alfawetenschappen zijn geschiedenis, taalkunde en letterkunde.

Voorbeelden van bètawetenschappen zijn natuurkunde en biologie.

Voorbeelden van gammawetenschappen zijn psychologie, sociologie en economie.

(gegevens o.a. ontleend aan Studium Generale)

Misschien helpt dit je een beetje verder. Het gaat er uiteindelijk niet om of je alfa, bèta of gamma bent, maar welke studie je denkt leuk te vinden, waar je interesses naar uit gaan en soms ook wel of goede vrienden van je je misschien op een idee brengen. Er zijn gevallen bekend van pure bèta's die gewoon uit interesse geschiedenis zijn gaan studeren, in hun vrije keuzeruimte archeologie hebben gekozen als keuzevak en nu zielsgelukkig in de aarde wroeten.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 336

Re: Alpha of Beta profiel

Ik zou ook meenemen wat het perspectief is op een baan met de opleiding die je wilt gaan doen. Voor natuurkunde is dat perspectief erg goed, maar voor bijvoorbeeld architectuur is hij erg belabberd.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Alpha of Beta profiel

Rhiannon schreef: di 31 jul 2012, 10:46
Er zijn gevallen bekend van pure bèta's die gewoon uit interesse geschiedenis zijn gaan studeren, in hun vrije keuzeruimte archeologie hebben gekozen als keuzevak en nu zielsgelukkig in de aarde wroeten.
Even aan toevoegen, dat het in die richting wel gemakkelijker is. Als je natuurkunde wil gaan studeren, dan zou ik toch iets meer wiskunde kiezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Alpha of Beta profiel

Opmerking moderator

Topictitel aangepast.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Alpha of Beta profiel

Dank jullie wel, voor de antwoorden en de links. (+Title aanpassing)

Hier heb ik wat aan, ik zou graag Natuurkunde gaan studeren, maar ik ben bang dat ik dan door sla en dan voor astrofysica zou kiezen aangezien alle Natuurkunde ook Astrofysica is.

Een mix van Chemie en Natuurkunde lijkt me ook wel iets, maar dan sla ik weer door (daar heb ik een handje van) naar Astrochemie. Zelf dacht ik altijd dat het banen perspectief in de Natuurkunde erg gering is.

Het is leuk om te lezen en bevestigd te krijgen dat ik een een mix van a/b/c heb, het is alleen maar goed voor mij vooral voor mijn wispelturigheid.

Als ik de gegevens zie van het Studium Generale, dan wordt voor mij bevestigd dat ik echt meer plezier heb in de b.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Alpha of Beta profiel

Ik weet dat er nu een nieuwe studie is gestart op de RU Nijmegen; Science (http://www.ru.nl/studereninnijmegen/opleidingen/bacheloropleidingen/alle-bachelor/faculteit-1/science/).

Dit combineert zowel Natuurkunde, Scheikunde en biologie. Ik ben er zelf enigszins sceptisch over, maar misschien is het wat voor je om eens in proef te studeren.

Bedenk wel dat als je eenmaal studeert, betalen doe je slechts 1 keer ongeacht het aantal vakken dat je doet of aan welke instantie je dat doet. Dus je kan altijd zelf extra vakken op je curriculum gooien (mits je de workload aan kan).
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Re: Alpha of Beta profiel

Wat voor profiel je kiest doet er helemaal niet aan toe, zolang je maar de juiste vakken hebt. Voor een studie natuurkunde en wiskunde is alleen WiB en Na vereist. Alleen voor technische en biologische studies heb je specifieke vakken nodig. Voor studies als rechten, economie heb je geen specifieke vakken nodig, behalve een VWO profiel. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Alpha of Beta profiel

Misschien zou een studiekeuzetest een helder resultaat kunnen opleveren. Ik begrijp je situatie zeer goed.

Bovendien zou het verstandig zijn om naar verscheidene open dagen te gaan van universiteiten. Dit kan ook eventueel iets opleveren dat doorslaggevend is.

Reageer