Higgs boson en massa

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Higgs boson en massa

Sinds de ontdekking van het Higgs-boson ben ik er erg in geïnteresseerd. Ik ben nog maar 14 en heb dus niet veel kennis omtrent dat soort dingen. Ik zou gewoon willen begrijpen waar het allemaal om gaat, zonder het moeilijk te maken.

Ik heb gelezen over het Higgs-mechanisme en het Higgs-veld (onder andere op dit forum). Het Higgs-veld geeft dus massa aan deeltjes, hoe staat het Higgs-boson tegenover dat veld? Is het boson een deel van dat veld? En als het Higgs-veld bestaat uit Higgs-bosonen, en dit geeft deeltjes hun massa, hoe komt het dan dat het dit boson zelf ook massa heeft? Vanwaar haalt dit dan zijn massa?

Waar zit mijn denkfout?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.089

Re: Higgs boson en massa

Ik ben niet helemaal thuis in het veld en kan dus niet op al je vragen een antwoord geven. Je kunt echter bedenken dat een Higgs boson zelf ook massa heeft als je je realiseert dat het ook kan koppelen aan andere Higgs bosonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: Higgs boson en massa

Heel erg bedankt voor het antwoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Higgs boson en massa

Dit is een leuke vraag!

Je kunt je voorstellen dat overal om ons heen velden zijn, over de hele ruimtetijd. Deeltjes zijn in principe trillingen in deze velden, zoals golfjes in een waterbad. Zo ook met het Higgs-veld en het bijbehorende deeltje: het Higgs-boson.

Andere deeltjes die je misschien wat bekender voorkomen, zoal elektronen, hebben ook een veld. In een grote vergelijking die aangeeft hoe alle deeltjes bewegen staat beschreven dat sommige velden aan elkaar koppelen. Als een veld koppelt aan een ander veld, verandert de manier waarop deeltjes zich bewegen. Een lichtdeeltje (foton) kan bijvoorbeeld koppelen aan een elektron, waardoor deze wat meer energie krijgt en waarop zijn beweging dus verandert.

Het Higgs-veld koppelt aan vrijwel alle deeltjes en past daarmee aan hoe die deeltjes bewegen: het kost meer moeite om ze van beweging te veranderen. En dat is precies wat massa is: een soort "tegenzin" van deeltjes om hun huidige beweging te veranderen.

In de grote vergelijking staat ook dat het Higgs-veld aan zichzelf koppelt, hetgeen betekent dat een Higgs-deeltjes zijn eigen bewegingsmanier aanpast! En zo krijgt dus ook het Higgs-deeltje massa van zichzelf.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: Higgs boson en massa

Tof dat je het een leuke vraag vindt :-)

Bedankt voor je antwoord, ik vindt het heel duidelijk en goed verstaanbaar!

Gebruikersavatar
Berichten: 603

Re: Higgs boson en massa

Compliment voor Revelation !

Ik begrijp ook wat er geschreven wordt.

Revelation mag docent natuurkunde worden.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: Higgs boson en massa

krijgt elk massadeeltje zijn deel uit het Higgs veld ?

een proton bijvoorbeeld met een massa van +/- 938,27 MeV

bestaat uit 2 upquarks en 1 downquark en massaloze gluon's

2 upquarks massa . .. +/- 2,0 MeV

1 downquark massa.. +/- 4,8 MeV

------------------------------------------

Totaal . . . . . . . +/- 8.8 MeV

dit is een verschil van zomaareventjes +/- 929 MeV

leveren massaloze gluons de grootste bijdrage aan de massa van een proton?
Nullius in Verba

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Higgs boson en massa

leveren massaloze gluons de grootste bijdrage aan de massa van een proton?
Inclusief hun quantumbindingsenergie. klik
The mass of the proton is about 80-100 times greater than the sum of the rest masses of the quarks that make it up, while the gluons have zero rest mass. The extra energy of the quarks and gluons in a region within a proton, as compared to the rest energy of the quarks alone in the QCD vacuum, accounts for almost 99% of the mass.

While gluons are inherently massless, they possess energy— to be more specific, quantum chromodynamics binding energy (QCBE)—and it is this that contributes so greatly to the overall mass of the proton. A proton has a mass of approximately 938 MeV/c2, of which the rest mass of its three valence quarks contributes only about 11 MeV/c2; much of the remainder can be attributed to the gluons' QCBE.

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: Higgs boson en massa

Michel Uphoff schreef: di 19 mar 2013, 21:24
Inclusief hun quantumbindingsenergie. klik
Gluons dus,

Maar we zien nu dat voor proton's en neutrons ,

de "bouwstenen" van materie ,de bijdrage van het Higgs veld

tot hun totale massa zeer gering is.

Hoe gluons of fotons een bijdrage kunnen leveren aan de totale massa van een systeem valt te begrijpen ,af te leiden en te berekenen .

maar zijn gluons niet overwegend virtueel ?

http://www.newscientist.com/article/dn16095-its-confirmed-matter-is-merely-vacuum-fluctuations.html

(New Scientist is a weekly non-peer-reviewed English-language international science magazine)
Nullius in Verba

Berichten: 20

Re: Higgs boson en massa

Ik was in de veronderstelling dat massa een kromming van de ruimtetijd is. in hoeverre is een higgsboson dat ook?

of moeten higgsbosonen eerder gezien worden als datgene wat de 'ruimte/tijd' gelijkmatige verdeelt, waardoor er uberhaupt een kromming in de 'ruimte/tijd' kan ontstaan? naarmate er dan meer higgsbosonen binden is er een grotere verstoring van de ruimtelijke verdeling, waarmee er dus ook meer massa bestaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Higgs boson en massa

loof schreef: do 21 mar 2013, 23:35
Ik was in de veronderstelling dat massa een kromming van de ruimtetijd is.
Massa veroorzaakt een kromming van de ruimtetijd.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 20

Re: Higgs boson en massa

mathfreak schreef: vr 22 mar 2013, 18:36
Massa veroorzaakt een kromming van de ruimtetijd.
okey, om even hierin mee te gaan: in hoeverre doet een higgsboson dat ook?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Higgs boson en massa

loof schreef: zo 24 mar 2013, 12:29
okey, om even hierin mee te gaan: in hoeverre doet een higgsboson dat ook?
Het Higgs-boson heeft massa en dus kromt het ook de ruimtetijd.

Dus samenvattend:
  • Er is een Higgs-veld waarin Higgs-bosonen kunnen ontstaan (veldexcitaties)
  • Interactie met het Higgs-veld geeft massa aan de meeste andere bosonen (W, Z)
  • Het Higgs-veld interageert met zichzelf en geeft massa aan het Higgs-boson
  • Interactie met het Higgs-veld geeft massa aan alle fermionen (quarks, leptonen)
  • Deeltjes zoals protonen kunnen meer massa krijgen door relativistische correcties (zie deze Wikipediapagina)
  • Massa zorgt voor kromming van de ruimtetijd
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: Higgs boson en massa

Samenvatting ziet er mooi uit,ware het niet voor die korte levensduur van het higss-boson.
\(1,6 \times 10^{^{-22}} s\)
voordat het vervalt in andere deeltjes (quarks bij voorkeur)

meeste deeltjes krijgen massa door interactie met het Higgsveld

Yukawa interaction
Nullius in Verba

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Higgs boson en massa

Inderdaad, ik bedoel het veld (meestal gebruik ik de termen door elkaar). Voor de duidelijkheid heb ik de samenvatting aangepast.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Reageer