[scheikunde] pH berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

pH berekenen

Hallo, ik heb moeilijkheden met de volgende vraag:

"Bereken de pH van het volgende mengsel: 90mL van 0.1mol/L KOH en 65 mL van 0.1 mol/L HNO3."

Kan iemand mij helpen?

Dank je wel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: pH berekenen

Probeer eerst eens het volgende:

Hoeveel mol KOH heb je?

Hoeveel mol HNO3 heb je?

Opmerking moderator

Heb je bericht overigens wat opgepoetst qua tekens, denk er aan om mol/L te schrijven en niet mol:l, eveneens mL en HNO3
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 104

Re: pH berekenen

ik vind:

0.009 mol KOH en 0.0065 mol HNO3

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: pH berekenen

Dat klopt!

Stap 2: Heb je al een reactievergelijking opgesteld? Zoja; wat is die volgens jou? (eigenlijk kun je dit beter als eerste doen. )
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 104

Re: pH berekenen

Dat had ik inderdaad al gedaan :) ik denk dat het zo zit:

KOH + HNO3 -> K+ + OH- + H+ + NO3-

of op deze manier ?

KOH + HNO3 -> K++ NO3- + H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: pH berekenen

Wat is KOH voor een base, sterk of zwak?

Wat is HNO3 voor een zuur, sterk of zwak?

Sterke zuren en basen schrijf je gesplist op, en zwakke zuren en basen aan elkaar. Wat betekent dit voor de KOH en HNO3 , en dus voor je reactievergelijking?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 104

Re: pH berekenen

HNO3 is een sterke zuur en KOH is een sterke base. Moet ik de reacties dan splitsen in twee ?

KOH -> K+ + OH-

HNO3 -> H+ + NO3-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH berekenen

Dat zijn oplossingsreacties, maar die hebben al plaatsgevonden. Nu de vraag: reageert iets weg? Zo ja, wat, en vooral, hoeveel?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: pH berekenen

De reactie is als volgt:

H++ NO-3 + K+ + OH- -> K+ + NO-3 + H2O

Dat kun je makkelijker noteren als:

H++ OH- -> H2O

Je weet hoeveel mol je van beide beginstoffen hebt (dus het zuur en de base). Welke zal weg reageren, en hoeveel blijft er dan over van de andere stof? Tip: maak een tabelletje (in mol)!
  • H+ + OH- -> H2O
begin:

weg/bij:

eind:

Wat weet je? Vul dat eens in...let ook op de verhouding tussen de stoffen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 104

Re: pH berekenen

H++ OH--> H2O
begin: 0.009; 0.0065; 0

weg/bij: -0.0065; -0.0065; +0.0065

eind: 0.0025; 0; 0.0065

pH= -log(H+)= -log 0.0025= 1.792

Dit kom ik uit, maar de vraag is een meerkeuzevraag en deze oplossing staat er niet bij wel kom ik de juiste oplossing uit als ik 14-1.792 doe, dit is dan 12.2. Maar hetgeen dat ik dan niet snap is -logH+is toch een formule voor de pH en niet de pOH en in de opgave wordt er duidelijk gevraagd naar de pH?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: pH berekenen

Kijk nog eens goed wat de hoeveelheid H+ en de hoeveelheid OH- was vóór de reactie?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: pH berekenen

Tugba schreef: do 02 aug 2012, 22:59
pH= -log(H+)= -log 0.0025= 1.792

Maar hetgeen dat ik dan niet snap is -logH+is toch een formule voor de pH en niet de pOH en in de opgave wordt er duidelijk gevraagd naar de pH?
Wat reken je uit om de pH te berekenen?

Wat reken je uit om de pOH te berekenen?

Wat heb jij uitgerekend?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 104

Re: pH berekenen

KOH -> K+ + OH-

n begin: 0.009 mol KOH en dus 0.009 mol OH-

HNO3 -> H+ + NO3-

n begin: 0.0065 mol HNO3-en dus 0.0065 mol H+

Bij evenwicht is het aantal mol OH- 0.0025.

c(OH-)= 0.0025/0.155=0.016

De pH bereken je door de formule pH=14 + log c(OH-)= 14+ log 0.016=12.2

ik denk dat het zo goed is ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: pH berekenen

Ik weet niet helemaal wat je precies met c(OH-) bedoelt maar als je daarmee bedoelt dat we het over de concentratie hebben, dan klopt het. Je kunt dat trouwens het beste even aangeven tussen haakjes, dan weet iedereen meteen dat je over een concentratie van een bepaalde stof spreekt. In dit geval dus: [OH-]

De rest van je berekening klopt ook; al zou je ook mogen opschrijven dat log c(OH-) (dus eigenlijk log [OH-]) de pOH is. Daarmee heb je een algemene regel te pakken, namelijk: pH + pOH = 14

M'n kladje heb ik hier nog even voor je, daar staat alles overzichtelijk bij elkaar:
2012-08-02 20.51.11.jpg
2012-08-02 20.51.11.jpg (398.35 KiB) 295 keer bekeken
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 104

Re: pH berekenen

ja dat was inderdaad wat ik bedoelde, heel erg bedankt voor het kladje en de uitleg !

Reageer