[natuurkunde] Korte vraag ivm behoud van energie: slee op een helling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Korte vraag ivm behoud van energie: slee op een helling

Geg.: Een slee met massa = 100kg glijdt van een 45m hoge helling naar beneden. De afgelegde afstand van de helling meet 150m. Hierbij verliest ze 50% van haar mechanische energie door de wrijving met de bodem.

Gevr.: v aan het einde van de helling? Fw ?

Opl.:

De slee bezit een Ep van 100.9,81.45 = 44145J

Aan het eind van de rit zou ze deze E omgezet hebben in Ek, maar 50% gaat verloren, dus blijft er maar 22072,5J over. Met de formule Ek = mv²/2 vinden we dat v = 21m/s.

De F geleverd door Fw halen we uit de arbeid die het verschil in E is. Wat opnieuw 22073J is. gedeeld door de afstand van 150, krijg je Fw = 147N

Dit zou allemaal moeten kloppen.

Mijn vraag is nu: heeft de slee dan evenveel arbeid geleverd als Fw? En indien er geen wrijving was geweest, zou de slee dan een arbeid van 44145J geleverd hebben?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Korte vraag ivm behoud van energie: slee op een helling

Grasshopper schreef: do 02 aug 2012, 22:24
Mijn vraag is nu: heeft de slee dan evenveel arbeid geleverd als Fw? En indien er geen wrijving was geweest, zou de slee dan een arbeid van 44145J geleverd hebben?
Een slee is geen kracht en levert dus geen arbeid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Korte vraag ivm behoud van energie: slee op een helling

Jan van de Velde schreef: do 02 aug 2012, 22:28
Een slee is geen kracht en levert dus geen arbeid.
Hmm, ok, en wordt er nog arbeid geleverd dan, behalve door de Fw?

Ik denk aan Fz en de horizontale component van Fz...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Korte vraag ivm behoud van energie: slee op een helling

Ontbind de zwaartekracht die op de slee inwerkt , in een component evenwijdig aan de helling en in een component loodrecht op de helling

Die component evenwijdig aan de helling levert positieve arbeid

Je berekening klopt volgens mij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Korte vraag ivm behoud van energie: slee op een helling

Fz heeft per definitie een horizontale component 0 .

Je bedoelt de component van Fz in de bewegingsrichting. (langs het hellingoppervlak)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Korte vraag ivm behoud van energie: slee op een helling

Zoals aadkr zegt, heeft Fz twee componenten, waarvan enkel diegene die evenwijdig met de helling W zal verrichten, aangezien de andere component loodrecht staat op de baan/verplaatsing, en dus geen W zal leveren.

Anderzijds heb ik geleerd dat indien een lichaam van hoogte verandert, Fz een W levert die gelijk is aan de verandering van Ep. Of is die dan gelijk aan de W geleverd door component evenwijdig met de helling?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Korte vraag ivm behoud van energie: slee op een helling

Grasshopper schreef: do 02 aug 2012, 22:49
Of is die dan gelijk aan de W geleverd door component evenwijdig met de helling?
reken maar na. De component van Fz langs de helling x de lengte van de helling.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Korte vraag ivm behoud van energie: slee op een helling

Als er geen sprake is van wrijving , dan moet ik je gelijk geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Korte vraag ivm behoud van energie: slee op een helling

Jan van de Velde schreef: do 02 aug 2012, 22:53
reken maar na. De component van Fz langs de helling x de lengte van de helling.
scanners.gif

Haha, altijd leuk als zoiets blijkt te kloppen...

Maar om samen te vatten: de twee krachten die hier dus W leveren zijn dus die Fz.sinα en Fw.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Korte vraag ivm behoud van energie: slee op een helling

Volgens mij wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Korte vraag ivm behoud van energie: slee op een helling

Ok, bedankt!
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Korte vraag ivm behoud van energie: slee op een helling

Grasshopper schreef: do 02 aug 2012, 23:06
scanners.gif
Wat gaat er mis? Ik zie achter de schermen geen afbeelding als bijlage, hoe komen hier dan de woorden "scanners.gif"?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Korte vraag ivm behoud van energie: slee op een helling

Jan van de Velde schreef: do 02 aug 2012, 23:47
Wat gaat er mis? Ik zie achter de schermen geen afbeelding als bijlage, hoe komen hier dan de woorden "scanners.gif"?
Sorry... internet grapje...

Da's iets wat sommigen posten als ze een ontdekking gedaan hebben waarvan ze met verstomming geslagen zijn. (lett. "mind blown"). Het is een verwijzing naar een bestaande en vroeger vaak gebruikte .gif om hetzelfde te uiten, maar die werd ondertussen al zo vaak gebruikt dat men tegenwoordig niet meer de .gif plaatst maar gewoon de beschrijving van het bestand. Googlen op scanners.gif levert je dat oude bestand.

Maar dit geheel terzijde...

Eigenlijk had dit niet mogen zijn als ik de materie beter beheerste, maar zoals gezegd, ik moet het allemaal uit een boek halen, en als dat gaat over de laatste 3 jaar wetenschappen en wiskunde uit het secundair onderwijs ineens, dan raap je niet onmiddellijk alles op.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Reageer